Zaterdag 08/08/2020

Vraag van de week

Wat als je kind een wel héél kieskeurige eter is?

Beeld thinkstock

‘Mijn 7-jarige zoon lust alleen pasta.’ De moeder die mij mailde, klinkt tamelijk wanhopig. De hele trukendoos heeft ze reeds open­getrokken, maar niets beweegt meneertje om eens wat anders in zijn mond te steken. Hoe erg is zo’n beperkt dieet? En hoe verleid je een kieskeurig kind om veel­zijdiger te eten?

De vraag is of het hier gaat om gewoon een kieskeurige eter of dat er meer aan de hand is. “Als kinderdiëtist probeer ik te achterhalen wat de oorzaak zou kunnen zijn”, zegt Katinka de Nennie. Is er in het verleden een negatieve ervaring geweest met eten, zoals een verslik-incident? Of heeft het kind toen het ziek was gemerkt dat eten voor buikpijn zorgt?” In haar praktijk ziet De Nennie ook kinderen die overgevoelig zijn voor geur, smaak of textuur van voedsel. “Ze hebben een sterke voorkeur voor knapperig eten of willen juist geen voedsel met stukjes erin.”

Ook als er niet zo’n onderliggende reden is aan te wijzen, kan het avondmaal voor ouders een hoofdpijndossier worden. “Het minst verstandige wat je kunt doen is strijd voeren over het eten”, zegt Jaap Seidell, hoogleraar voeding en gezondheid. Maar wat als ‘geen strijd’ betekent dat zoonlief zeven dagen enkel penne verorbert? “Zolang je kind niet alleen wit brood met confituur eet, zou ik me niet zo snel zorgen maken.” Favorieten als pasta en pizza kun je bovendien best gezond maken. Zo koop je in de supermarkt pizzabodems van bloemkool. “Geef kinderen autonomie door ze zelf hun pizza te laten beleggen of saus te laten maken.”

De Engelse kinderpsycholoog Lucy Cooke, gespecialiseerd in eetgedrag, concludeerde in haar onderzoek dat het goed werkt om kinderen aanhoudend miniporties, zo groot als een erwt, voor te schotelen van een nieuw of onpopulair gerecht. Het gaat er niet om dat het eten wordt doorgeslikt, de smaak op de tong is al voldoende. Likken is óók proeven. Geduld is nodig, want wennen aan een nieuwe smaak vergt vaak vijftien (vergeefse) pogingen. Uit onderzoek blijkt dat ouders gemiddeld na vier keer proberen de handdoek in de ring gooien.

Rust en plezier creëren

“Zet steevast een schaal met snack­groente op tafel in de huiskamer”, adviseert Seidell. “Als kinderen honger hebben, beginnen ze er vaak vanzelf naar te grijpen.” Zo neem je ook de druk weg van de avonddis. “Veel kinderen eten geen groente bij het ontbijt en lunch, dus die 200 gram aanbevolen hoeveelheid moet er allemaal in tijdens het diner. Dat is vaak niet haalbaar. Zoek de oplossing in de momenten waarop je het eten aanbiedt.”

Voor ouders is het belangrijk om te beseffen dat pushen geen nut heeft op de lange termijn. “Na heel veel gedoe krijg je misschien één lepel broccoli binnen. De volgende dag zit je met hetzelfde probleem”, weet De Nennie. “Rust en plezier creëren aan tafel is prioriteit”, vertelt ze. “Laat kinderen lekker met eten spelen. Door te knijpen in een tomaat zien ze wat er gebeurt als je er eentje in je mond stopt.”

Er zijn hulpmiddelen op de markt om het plezier aan tafel terug te krijgen, zoals het boek Tafelklets, met daarin allerlei vragen en opdrachten voor de gezinsleden. Of neem het spel Mangigi: een spelbord met zes kuiltjes waarin een beetje groente, vlees of fruit kan worden gelegd. De wijzer draait rond en komt stil te staan bij het hapje dat iedereen moet eten. Er zijn ook grappige borden te koop, zoals het Happy Plate- kinderbordje, met een gezichtje dat kan worden versierd met eten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234