Maandag 21/10/2019

Gamereview

Waarom u de Xbox One toch niet te snel moet afschrijven

Beeld Microsoft

Een onbeduidende minderheid van de Belgische gamers die de afgelopen twee jaar een gameconsole kochten, koos voor de Xbox One. Ook wereldwijd is het toestel een verre tweede op de markt: Sony's PlayStation 4 regeert. Maar achter de schermen is Microsoft bezig geweest aan een forse remonte van zijn console, die stilaan haar vruchten begint af te werpen. Vijf redenen waarom u die Xbox One toch maar niet teveel moet negeren.

Hier is de huidige wereldwijde situatie wat de verkoop van videogameconsoles betreft: Sony's PlayStation 4 is marktleider, met bijna 25 miljoen verkochte toestellen en een marktaandeel van 51 procent, met Microsofts Xbox One als verre achterblijver met net geen 14 miljoen verkochte apparaten en dus 28 procent van de markt. (Nintendo's Wii U is derde, met 11 miljoen stuks en 21 procent marktaandeel.) De lancering van de nieuwe consoles, twee jaar geleden, is dus niet zo goed geweest voor Microsofts gamekastje: zeker gezien voorganger Xbox 360 jarenlang het voortouw trok op de concurrerende PlayStation 3, en er aan het einde van die 'generatie' consoles nog steeds nek aan nek mee stond.

Microsofts Xbox-merk is, op veel vlakken, terug bij de positie die het bekleedde toen de allereerste console in de winkelrekken lag, tussen 2001 en 2006. Maar de afgelopen twee jaar heeft Microsoft zwaar geïnvesteerd in zijn gametoestel, en de vruchten daarvan zouden de komende jaren wel eens een forse opmars in die verkoopscijfers kunnen zijn. Zeker op de Belgische markt stelt het Xbox-merk op dit moment weinig voor (minder dan 20 procent van alle Belgen met een gameconsole heeft een Xbox One of Xbox 360), maar er zijn heel wat redenen om toch eens naar die mysterieuze 'andere' console te kijken. Zoals deze vijf.

1. 'Cloud'-technologie staat klaar voor doorbraak

Toen Microsoft de Xbox One lanceerde, stelde het bedrijf al in het vooruitzicht dat de rekenkracht van zijn apparaat in de toekomst zou worden 'geholpen' door Microsofts 'cloud'-systeem Azure, een netwerk van servers dat, zo meldde het bedrijf twee jaar geleden trots, even omvangrijk is als het hele internet in 1999. Dat blijft natuurlijk allemaal mooi praten tot er een eerste game op de markt komt die daar effectief gebruik van maakt, maar die is onderweg met de openwereldgame 'Crackdown 3', die wellicht ergens volgend jaar uitsluitend op de Xbox One verschijnt: dankzij dat helpende cloud-systeem, beloven de makers ervan, zal letterlijk iéder gebouw in de virtuele grootstad die u in de game doorkruist kunnen worden afgebroken. Wanneer u daar de tijd voor hebt, natuurlijk.

Beeld Microsoft

En de extra rekenkracht, want de game zal ook kunnen worden gespeeld zonder dat de speler online is - alleen zal hij er dan veel minder mooi uitzien. Hulp vanuit de cloud zorgt ervoor dat de open stad van 'Crackdown 3' gebruik maakt van liefst twintig keer de maximale rekenkracht die de interne hardware van de Xbox One kan leveren, zei Dave Jones, ontwerper van de game, onlangs tijdens een conferentie van Microsoft.

Voor alle duidelijkheid: ook Sony heeft een soortgelijk cloudsysteem in de steigers staan voor zijn PlayStation 4-console, dat het drie jaar geleden in huis haalde met de overname van cloudgamingdienst Gaikai. Maar dat wordt momenteel vooral ingezet voor ondersteunende diensten, zoals de 'remote play'-mogelijkheid om games van de PS4 thuis te streamen naar de Vita-zakconsole. Er is nog geen game aangekondigd die gebruik maakt van Sony's cloud-infrastructuur.

2. Meer gratis (oude) games

Een onwaarschijnlijke troef die Microsoft onlangs opgooide, is dat het heel wat Xbox 360-games 'achterwaarts compatibel' wil maken met de nieuwe console. Een goeie gewoonte die beide consolemakers een tiental jaar geleden van zich afwierpen, en die Microsoft nu terug wil brengen via een online omweggetje. Momenteel worden er heel wat Xbox 360-games via een downloadbare 'patch' geprepareerd om terug te komen naar de Xbox One. Heel wat games die spelers in het rek hadden staan, of waarvoor ze zelfs hun Xbox 360 in huis hadden gehouden, draaien nu ook op de Xbox One.

Beeld Microsoft

Maar er is nog een bijkomend voordeel: alle Xbox 360-games die gratis worden weggegeven bij een 'Xbox Live Gold'-online-abonnement, dat spelers vooral nemen om ordentelijk online multiplayermatches te spelen, zullen alvast achterwaarts compatibel zijn met de Xbox One. Dat komt, vanaf november van dit jaar, neer op vier gratis games per maand die bij het abonnement komen. Sony geeft er zes per maand weg bij zijn PlayStation Plus-abonnement, maar die worden gespreid over de PlayStation 4, PlayStation 3 en PlayStation Vita.

3. Het betere 'Indie'-werk

Wie tuk is op onafhankelijk ontwikkelde 'indie'-games, met minder Hollywoodachtige pomp en meer creativiteit, zit eveneens goed bij de Xbox One. Ook Sony heeft zijn PlayStation 4-console opengezet voor dat onwaarschijnlijk groeiende indie-circuit, en heeft een paar van die games exclusief aan de console gelinkt. Maar Microsoft voert de boventoon met zijn ID@Xbox-programma, waaronder meer dan duizend kleine indie-gamestudio's hun games semi-exclusief op de Xbox One lanceren (de 'exclusiviteit' slaat alleen op consoles: ze komen dus niet op de PlayStation 4, maar eventueel wel op andere toestellen, zoals de pc).

Beeld Microsoft

Er zitten een aantal pareltjes onder dat aanbod. Zoals de aanstormende tekenfilmachtige game 'Cuphead', de alternatieve shooter 'Superhot', en de retro-achtige game 'The Escapists: The Walking Dead'. Ook vanuit onze contreien zijn er, via dat programma, Xbox One-games in aantocht: de Belgische studio Sileni brengt volgende week al zijn game 'Guns, Gore & Cannoli' uit op de Xbox One.

4. Windows 10 in de huiskamer

Beeld Microsoft

Toen de allereerste Xbox op de markt kwam, en toen Microsoft nog werd geleid door medestichter Bill Gates, had die laatste al het plan opgevat om de console op termijn om te toveren tot een pc die op het televisietoestel kan worden bediend. Via games, en daarna wellicht andere entertainmentvormen zoals films, moest er eerst een groot publiek bij elkaar worden geschaard. "De reden waarom we met Xbox begonnen zijn was niet gewoon voor videogames. Het is een computer, die meerdere doelen kan dienen", zei Gates in een oud interview.

Uiteindelijk kwam er, buiten games, de afgelopen vijftien jaar niet veel in huis wat die andere plannen betreft, maar tijdens een Xbox-mediaconferentie voor de Gamescom-beurs in Keulen, begin augustus, opperde Xbox-hoofd Phil Spencer dat Microsofts gratis Windows 10-besturingssysteem naar de gameconsole komt, en de vertrouwde maar ietwat klunzige interface van de Xbox-consoles moet vervangen.

5. De eigen games zijn blijvers

De grote sterkhouder van de drie Xbox-consoles, van de lancering van het merk in 2001 tot vandaag, blijft ook op dit moment in zwang: Microsoft heeft een waarachtige barrage aan eigen titels in huis. Net als PlayStation, voor de volledigheid, en het heeft weinig zin om de twee naast elkaar af te turven. Ze dwingen de consument gewoon tot kiezen: vindt hij 'Uncharted 4' belangrijker dan 'Halo 5'? Dan gaat hij voor de PlayStation 4. Of omgekeerd. Dit jaar en het volgende lijkt Microsoft echter een numerieke voorsprong te hebben in zijn aantal 'exclusives': voordat het jaar voorbij is komt er bijvoorbeeld de superieure racegame 'Forza Motorsport 6', de schietgame 'Halo 5' en het tijdelijke exclusiefje 'Rise of the Tomb Raider', en voor volgend jaar staan onder meer 'Halo Wars 2', 'Quantum Break', 'Gears of War 4' en het zonet genoemde 'Crackdown 3' gepland.

Beeld Square Enix
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234