Zaterdag 25/01/2020

games

Waarom sportgames u doen afzien

In sportsimulatiegames zijn er twee 'scholen'. De ene, waartoe Fifa behoort, maakt de sport zo toegankelijk mogelijk. Maar basketgame NBA 2K17 en Fifa-concurrent Pro Evolution Soccer 2017, die deze week verschijnen, behoren tot die andere strekking: degene die spelers geen cadeaus geeft. Waarom willen de makers daar verder en verder in gaan, en hoe blijven ze er een publiek voor vinden?

Dat Fifa 17 weer verwacht wordt om miljoenen exemplaren te verkopen wanneer het eind deze maand op de markt komt, volgend op de 16 miljoen die voorganger Fifa 16 vorig jaar sleet, komt vooral door de manier waarop ontwikkelingsstudio EA Sports het plezier van de balsport weet om te zetten naar een relatief toegankelijke, eerder op snelle reflexen en tactisch inzicht terende videogame. Vrij complexe dribbelbewegingen worden vereenvoudigd tot intuïtieve impulsen die spelers aan de duimsticks en de knoppen op hun console geven, zodat iedere speler met een minimum aan behendigheid zichzelf een Lionel Messi kan wanen.

Op dat idee bouwde de Amerikaanse videogamegigant Electronic Arts een volledig sublabel dat ook andere sporten overspant, zoals American Football (in de Madden NFL-reeks), ijshockey (de NHL-serie), golf (superster Tiger Woods verleende tot 2014 de licentie op zijn naam aan een gamereeks van EA, sinds vorig jaar gevolgd door Rory McIlroy), en kooivechten (het bedrijf kocht drie jaar geleden de licentie op de UFC-vechtsportcompetitie, en lanceerde daar inmiddels twee games uit). Allemaal gebaseerd op dezelfde truc: de games worden ieder jaar complexer en complexer om een nieuwe release te verantwoorden, maar hun besturing is bijzonder vereenvoudigd.

Strikte simulatie

Maar ze zijn niet alleen in het subgenre van de sportsimulaties, dat al ongeveer even oud is als de commerciële videogame-industrie zelf. De tweede speler op die markt is 2K Games, een in het Californische Novato gevestigd videogamelabel, dat onder meer de bekende reeks NBA 2K maakt, op een licentie van de Amerikaanse basketbalcompetitie. En die is heel anders opgevat dan de sportgames van de concurrent: spelers hoeven er geen cadeaus in te krijgen.

De game probeert verder te gaan dan alleen maar het plezier van de sport naar de speler te brengen, maar probeert een strikte simulatie te zijn van de sport in kwestie. "Het is ons doel om de meest realistische sportsimulatiegame aller tijden te maken", zegt Andrew Blumberg, brand manager van de reeks bij 2K Games. "Bij iedere aflevering die we op de markt brengen, wordt er meer vaardigheid gevraagd van de speler."

In NBA 2K17, de nieuwe aflevering uit de reeks die deze week verschijnt, zijn onder meer de bewegingen van de rebounds - spelers die de na een mislukt schot tegen de rand van de basketbalring opbotsende bal terug proberen te grijpen - realistischer, en speelt ook de vermoeidheid van spelers een realistischere rol in de game. Iedere nuance die de speler in zijn bewegingen legt tijdens een spelletje NBA 2K heeft betekenis: hij moet, bijna net zoals de spelers op het echte veld, afzien om als winnaar uit de wedstrijd te komen. En toch slaagt de reeks erin om jaarlijks een consistente 7 miljoen exemplaren te slijten; meer dan voldoende om er een vaste jaarlijkse afspraak met de speler van te maken.

Het publiek voor de NBA 2K-games snakt naar die authenticiteit, zegt Blumberg. "We werken samen met echte atleten om de mechanieken van de game juist op punt te krijgen. Dit jaar deden we dat onder meer met Paul George (speler voor de Indiana Pacers) en Kevin Durant (speler bij de Golden State Warriors), die geregeld hun feedback gaven over elementen als besturing en animatie. Die directe input vanop het échte veld maakt het spel authentiek, en dat weten gamers ook."

Licenties zijn alles

Dat streven naar realisme is een tweede 'school' in het subgenre van de sportgames, dat goed is voor ongeveer 13 procent van alle videogames die wereldwijd worden verkocht. Naast Fifa is er bijvoorbeeld ook de concurrerende voetbalgamereeks Pro Evolution Soccer, van de Japanse fabrikant Konami, die eveneens in iedere aflevering op strikter realisme mikt - en daar ook een trouw publiek door opbouwde. Pro Evolution Soccer 2016 scoorde vorig jaar bij heel wat vakpublicaties betere recensiescores dan Fifa 16, en voor editie 2017, die eveneens deze week verschijnt, hebben de makers een nog realistischere besturing in hun mouw zitten.

Maar Pro Evolution Soccer kampt al jaren met een enorm probleem: de makers werken niet samen met voetbalfederatie Fifa, en moeten dus alle ploegen wier spelers, kleuren en andere elementen in hun game willen zelf zien te contracteren. En dat wordt ook door spelers niet als 'authentiek' gezien: of de game nu het hyperrealisme van NBA 2K volgt of net de toegankelijkheid van Fifa: spelers hebben graag het gevoel dat ze met de 'officiële' sportgame in de weer zijn. Resultaat: PES, zoals de game ook onder gamers wordt afgekort, gaat met moeite twee miljoen keer over de toonbank - een schijntje van de cijfers die Fifa maakt.

"Het is het probleem waarmee we al jaren kampen", zei Adam Bhatti, brand manager van Pro Evolution Soccer, afgelopen zomer tijdens de Gamescom-videogamebeurs in Keulen. "Maar we wroeten om dat recht te trekken, door zo veel mogelijk wereldvermaarde ploegen in onze game te brengen. En sterken ons in het feit dat het enige is waar spelers problemen mee hebben wat onze games betreft: op alle andere vlakken zijn ze alleen maar beter geworden."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234