Donderdag 28/05/2020

Tweakers.net

Waarom modemerken op de smartwatch duiken

Beeld Fossil

Diesel, Emporio Armani, Fossil, Michael Kors, Tommy Hilfiger en Hugo Boss. Het klinkt als de plattegrond van een veel te duur winkelcentrum, maar het zijn enkele van de namen van merken die dit jaar met smartwatches komen. Waarom verschijnen die juist nu andere merken zich terug lijken te trekken uit de smartwatchmarkt? Vijf redenen.

Het is eigenlijk een gekke ontwikkeling: net nu techfabrikanten het rustiger aan doen met de ontwikkeling van smartwatches, gaat Google een samenwerking aan met makers van klassieke klokjes en komt er een golf aan van smartwatches van modemerken. Maar natuurlijk gaat het om experimenten: hoewel het merk op de behuizing anders is, en de afwerking en het materiaalgebruik wellicht verschillen, blijft een van de grootste twijfels rondom smartwatches immers in stand. De smartwatch is een schitterende uitvinding, maar niemand heeft het grote probleem gevonden waarvoor het de oplossing is.

1 - Smartwatch werd een sporthorloge

Een smartwatch maken is nog iets anders dan iets ontwerpen dat veel mensen als sieraad dragen. Een bekend voorbeeld daarvan is de eerste Galaxy Gear van Samsung uit 2013, die je onmogelijk kunt aanmerken als een stijlvol horloge. Ook de eerste Pebble van rond diezelfde periode heeft een weinig modieus uiterlijk. Omdat veel mensen die graag sporten, daarbij niet hun veelal best grote smartphone bij zich willen hebben, is er een duidelijke nichemarkt voor sportaccessoires. De horloges die moesten dienen als gadget of als sieraad, waren niet succesvol genoeg, terwijl de sportaccessoires wel een publiek aan zich wisten te binden.

2 - Fabrikanten gingen toch op het uiterlijk letten

Van alle horloges uit de begintijd van Googles besturingssysteem Android Ware trok Motorola's Moto 360 veruit de meeste aandacht, niet toevallig de smartwatch die dankzij zijn ronde scherm en styling het meest deed denken aan een 'gewoon' horloge. In deze trend kwamen technologiebedrijven met meer smartwatches met zo'n klassieke uitstraling. De LG G Watch R deed denken aan een duikershorloge en Huawei spande de kroon met de klassiek uitziende Huawei Watch.

Bekijk hier alle smartwatches op de Tweakers-pricewatch.


Beeld Michael Kors

3 - 'Tech-y' smartwatches doen het niet goed

Dat Apple zijn Watch niet langer zag als sieraad, bleek ook uit het schrappen van zijn ontiegelijk dure Apple Watch Edition. Het gouden, slimme klokje van meer dan tienduizend euro keerde niet terug bij de tweede versie van de smartwatch. Het leidde tot de onvermijdelijke conclusie dat de techbedrijven de smartwatch vooral gingen zien als sportaccessoire. Het relatieve succes van sporthorloges van merken als het Nederlandse TomTom en Garmin zal daar ook aan bijgedragen hebben.

4 - Een smartwatch maken is niet moeilijk meer

Voor een fabrikant is het vandaag makkelijker dan ooit om een smartwatch samen te stellen. Chipfabrikant Qualcomm neemt de smartwatchmakers een hoop kopzorgen uit handen met zijn Snapdragon Wear 2100, een capabele processor met voldoende energiebeheer om elk horloge het minstens een hele dag te laten uithouden. Een ander belangrijk element is dat het niet moeilijk meer is om aan de benodigde oledschermpjes te komen. De ronde displays zijn op alle horloges zo goed als gelijk en de productie is sinds de komst van ronde klokjes in volle gang. Intussen zorgt Google, met Android Wear, voor software waarop fabrikanten naar hartenlust eigen apps en 'watchfaces' mogen toevoegen; alle merken gebruiken dat dus ook om zich te onderscheiden van de andere horloges. De samenkomst van deze factoren heeft tot gevolg dat nieuwe merken als Fossil en Movado voor een relatief lage kostprijs en zonder al te veel risico een reeks smartwatches op de markt kunnen brengen.

5 - Ze kunnen er goed geld voor vragen

Omdat het gaat om modemerken, is het bovendien mogelijk om een ruime marge te rekenen. Deze merken hoeven geen miljoenen horloges te verkopen om uit de kosten te komen. Smartwatches zijn ook veel sneller aan vervanging toe dan analoge horloges, dus er is de mogelijkheid om er meer van te verkopen.


Lees hier een uitgebreide reportage over modemerken en smartwatches op Tweakers.


Meer technologienieuws op Tweakers:
EU-Hof verklaart The Pirate Bay illegaal en baant weg voor blokkade
Onderzeese kabel van Facebook en Microsoft verbindt Europa met VS
Razer introduceert draadloze gameheadset met oplaadstation

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234