Maandag 13/07/2020

Column

Waarom ik mijn liefde voor Apple een beetje kwijt ben

Beeld Karin De Bruyn

Updates en aanpassingen aan zijn geliefde Apple-producten, blogger en consultant Guido Everaert kreeg er zowaar een punthoofd van. Het mag al eens ophouden nu, ook al dreigt dan de saaie mediocriteit.

U vermoedt in mij een Apple-mens? U hebt gelijk. Toch voel ik niet de behoefte om het merk nog meer te ondersteunen dan het nodig heeft. Ik ben mijn liefde namelijk een beetje kwijt.

Veel heeft te maken met updates en de vernieuwing van producten. De jongste jaren voel ik me update na update ouder worden. Het mag nu stilaan stoppen, zo stelde ik enkele weken geleden voor mezelf vast.

Het zit zo. Apple lanceert een nieuw besturingssysteem voor de iPhone en iPad. Dat doet de fabrikant wel vaker, en meestal voegt zo'n update wel één en ander toe. Ook in het laatste geval was de update ingrijpend: het lettertype veranderde, de icoontjes, en nog wat dingen die ik zo meteen niet kan opsommen, omdat ik ze - misschien wel tekenend - alweer ben vergeten.

Nu was het een enorm gedoe om dat allemaal geïnstalleerd te krijgen, ik ben er vlotjes een hele avond aan verloren. De bugs en problemen waren niet van de minste. Het blijft natuurlijk maar een stukje software, en niks levensbedreigends, maar dat maakte er de frustraties niet minder om

Eens alles min of meer in orde was, vonden alle app-bouwers dat hun applicaties ook een upgrade moesten hebben om compatibel te zijn met dat nieuwe besturingssysteem. Daar begon voor mij het gezever. Lay-out en user interface van veel van mijn vertrouwde apps kregen een ander uitzicht. Knoppen werden anders ontworpen en staan op andere plaatsen, en vertrouwde handelingen leveren ineens heel andere menu's op. Ik ben dus volledig de kluts kwijt, en begin in sommige gevallen een afschuw te krijgen van de app in kwestie. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn? Waarom kunnen die dingen niet gewoon wérken, liefst intuïtief?

Maar er is hoop. Kennelijk heeft men nu ook bij Apple begrepen dat niemand iets heeft aan verandering omwille van de verandering. Het besturingssysteem zou de laatste ingrijpende wijziging zijn geweest. Dat kan je althans opmaken uit de voorstelling van de nieuwe iPad vorige week. Het enige wat mij daarvan bijgebleven is, is dat hij platter is, een groter scherm heeft en sneller is dan de vorige versies. Ook van de nieuwe Iphone 5s kun je weinig meer vertellen dan dat hij beschikbaar is in andere kleurtjes.

Dat geen mens nog warm of koud wordt van zulke triviale aanpassingen: wat maakt het uit? Het merk heeft begrepen dat wij - de ouderen - niet tegen al die veranderingen kunnen waarmee Steve Jobs dynamiek gaf aan een ooit iconisch merk. Het is goed zoals het nu is, lijkt dus de nieuwe boodschap. Meer en meer naar de middelmaat, met even veel frustrerende ervaringen als de gemiddelde Microsoft gebruiker, en nooit meer een echt uitgelaten gevoel. Heerlijk is dat.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234