Vrijdag 17/01/2020

Games

Waarom het eSports-festival eindelijk naar ons land komt

Beeld GETTY

Dit weekend wordt het internationale eSports-festival voor het eerst in ons land georganiseerd. De Ghelamco Arena in Gent verwacht zich klaar voor duizenden fanaten van videogames. Professioneel gamen is allang geen randfenomeen meer, maar wellicht hebt u geen idee van hoé wijdverbreid het is geworden. Hier zijn vijf dingen die u misschien zullen verbazen.

Kun je urenlang verbeten achter een computerscherm zitten, klikkend en tikkend op muis en toetsenbord, kwalificeren als sport? Miljoenen fanatieke gamers vinden van wel. De e-atleten die er hun vaste job van hebben gemaakt, vinden dat ook.

Winkelketen Game Mania en beursorganisator Gameforce halen van vrijdag 3 juli tot zondag 5 juli het eSports Festival naar België: een toernooi met internationale en nationale gamehelden, waar er wedstrijden in de games 'League of Legends' en 'Fifa 15' worden gespeeld. Daarbij hoort ook een grote LAN-party voor 600 mensen (meer dan 400 zitjes zijn al ingenomen), waar buiten de officiële competitie constant potjes 'Call of Duty 4: Modern Warfare', 'Fifa 15', 'StarCraft II' en andere bekende games kunnen worden gespeeld.

Waarom het tijd werd dat er eindelijk een eSports-toernooi in België plaatsvindt? Misschien wel om deze vijf redenen.

1. Gestreamde wedstrijden lokken meer kijkers dan seriefinales

Maar liefst 70 miljoen kijkers loggen jaarlijks af en toe eens in op een eSports-kanaal op videostreamingdiensten Twitch of YouTube. Op piekmomenten gaat het dak er helemààl af. Eind 2013 keek een recordaantal van 32 miljoen mensen online naar het wereldkampioenschap 'League of Legends', dat is meer dan het aantal tv-kijkers die naar de Amerikaanse seriefinales van tv-reeksen 'Breaking Bad', '24' en 'The Sopranos' keken. Samen!

Beeld GETTY

2. Spelers verdienen er goed hun brood mee

Dit wist u waarschijnlijk al, maar weet u ook hoé ze precies hun boterham verdienen? In de eerste plaats door véél te spelen. Op het Belgische eSports-festival wordt een prijzenpot van 30.000 euro uitgedeeld, met 10.000 euro voor de winnende ploeg in het internationale toernooi. Lijkt mooi als bijverdienste, zegt u? Niet als u weet dat er wereldwijd ondertussen 47.000 toernooien per jaar worden georganiseerd. Allemaal met een vergelijkbare gemiddelde prijzenpot.

In totaal werd er dit jaar al zo'n 13,5 miljoen euro per jaar aan prijzen uitgedeeld in deze nieuwe 'sport', en op jaarbasis klokt het totaalbedrag typisch af op het dubbele daarvan. De allerbesten schrapen daar een miljoentje van af. En dan zijn er ook nog de andere inkomsten: de grote sterren in de eSports hebben ook hun eigen kanaal op YouTube en Twitch, een videostreamingdienst voor gamers. Die werd eind vorig jaar voor bijna een miljard dollar overgenomen door internetgigant Amazon. Op die kanalen tonen ze hun exploten tijdens toernooien en 'trainingen', en dat lokt miljoenen kijkers. De Franse professionele gamer 'MrLEV12', die dit weekend zal deelnemen aan het internationale toernooi in Gent, heeft bijvoorbeeld 1,4 miljoen abonnees op YouTube. Dat is een publiek dat groot genoeg is om grote adverteerders en sponsors aan te trekken.

Beeld kos
Beeld kos

3. Een eSports-atleet gamet, doet aan fitness en volgt een dieet

Om een goeie eSports-atleet te zijn, moeten spelers natuurlijk uitzonderlijk bedreven zijn in de specifieke game die ze beoefenen. Dat is ook hoe ze worden ontdekt: door tijdens onlinecompetities en LAN-parties te tonen wat ze in huis hebben. Maar eens ze de stap hebben gezet naar een professionele carrière, komt er veel meer bij kijken.

Trainen van hun pols-oog-breincoördinatie is belangrijk, net als teamwerk. Daarvoor trainen de meeste ploegen ook zo'n zes uur per dag. En dan is er het persoonlijke trainingsschema om lichamelijk fit te blijven: om urenlang op scherp te blijven staan, volgen de betere eSports-atleten een regime van fitness-, cardio-, yoga- en - jawel - mindfulness-trainingen. Ook zorgt de sponsor van de ploeg voor een diëtist die hen een dieet van voedsel met veel proteïnen voorschrijft.

Beeld Riot Games

4. Ook België heeft eSports-helden

Iedere sport heeft zijn steratleten en dat is hier niet anders. Bekende spelers zijn bijna allemaal bekend via hun 'gamertag', die een vaak onuitspreekbare sliert van cijfers en letters is. Ook Belgische eSports-atleten duiken op in de internationale competities.

Armand 'bOne7' Pittner boert tegenwoordig goed in het wereldje en twee bekende Belgische namen in het wereldje, die dit weekend tijdens het Belgische eSports Festival de boel zullen becommentariëren, hebben hun sporen al verdiend. Mitch 'KrePo' Voorspoels (25) liet destijds zijn studies varen voor een professionele carrière als speler van de game 'League of Legends' en Eefje 'Sjokz' Depoortere (28) besloot meteen na haar hogere studies om de tientallen uren die ze in games als 'Unreal Tournament' stak om te toveren tot een beroep door voor een carrière als wereldwijde eSports-commentator te gaan.

5. 'League of Legends' is king

Het mag gezien al het voorgaande wellicht niet verbazen dat Riot Games, het Amerikaanse gamebedrijf achter de onlinegame 'League of Legends', in 2011 al werd overgenomen door TenCent Holdings. Dat is namelijk het grootste internetbedrijf in China. De game die het bedrijf nog maar twee jaar eerder op de markt bracht, is vandaag de belangrijkste titel die wordt gespeeld in het eSports-circuit. Maar liefst 26 procent van alle wereldwijde eSports-toernooien die worden gespeeld, bevatten potjes 'League of Legends', dat in teams van 5 personen moet worden gespeeld.

De tweede belangrijkste games waarrond eSports-competities draaien, zijn 'Defense of the Ancients 2' (beter bekend van zijn acroniem 'Dota 2') en voetbalspelletje 'Fifa 15': beide staan bij 17 procent van alle wereldwijde toernooien op het rooster. Ook nog steeds belangrijk zijn de 'Pokémon'-games (12 procent), het strategiespel 'StarCraft II' (11 procent), natuurlijk de 'Call of Duty'-schietgames (8 procent samen), en de onlinegamingpionier 'Counter-Strike' (5 procent). Veel minder prominent, maar toch nog goed voor een 'marktaandeel' van 1 tot 2 procent, zijn de 'World of Tanks'-oorlogsgames, de 'Battlefield'-schietspellen, en de vechtspelletjes uit de 'Street Fighter'-serie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234