Zaterdag 19/10/2019

Videogames

Waarom Google de console doodverklaart

Stadia-baas Phil Harrison toont op het scherm hoe de game ‘Assassin’s Creed: Odyssey’ op verscheidene schermen kan worden gespeeld. Beeld AFP

Berichten over de dood van de videogameconsole staken de afgelopen jaren wel vaker de kop op, en ze bleken telkens schromelijk overdreven: de streamingtechnologie die de rekenkracht van de machine moet vervangen bleek te onbetrouwbaar. Maar wat als Google zich plotseling ermee bemoeit?

Er is PlayStation, Xbox en Nintendo, en later dit jaar zal er ook Stadia zijn. Tijdens een anderhalf uur durende presentatie op de Game Developers Conference in San Francisco liet de internetgigant er geen enkele twijfel meer over bestaan: met Stadia willen ze een nieuw videogamemerk op de markt brengen met hetzelfde cachet als die drie traditionele namen. Alleen wordt het een merk zonder console: die wordt vervangen door streamingtechnologie van hetzelfde soort dat de afgelopen jaren ook een revolutie ontketende in de muziekindustrie (met Spotify en Deezer) en op de markt voor gefilmd entertainment (Netflix, Amazon Prime Video). “Het is geen ‘doos’, geen console die de creativiteit van de maker beknot”, gaf Phil Harrison, een voormalige Sony PlayStation-CEO die nu het Stadia-project van Google overziet, een stevige sneer naar de andere merken die vandaag de baas zijn op de consolemarkt.

Grote ambities

De redenen waarom gebruikers vandaag überhaupt nog een gameconsole in huis hebben zijn flink aan het afnemen, omdat de verkoop van fysieke games taant. Van de 121 miljard euro omzet die de game-industrie jaarlijks binnenhaalt, komen er nog maar 11 miljard meer binnen via de fysieke retail: al de rest wordt gedownload. Alleen de rekenkracht van consoles blijft voorlopig een opsteker: hun ingebouwde grafische processoren leveren een rekensnelheid die tot nu toe nog niet te evenaren is gebleken via streamingtechnologie.

Niet dat niemand het ooit heeft geprobeerd. Een tiental jaar geleden kwamen gamestreamingdiensten OnLive en Gaikai op de markt, eveneens met de hovaardige claim dat ze de console overbodig zouden maken. Maar ze slaagden er niet in om een betrouwbare internetverbinding op te zetten, die zonder vertraging dezelfde driedimensionale HD-tableaus zou kunnen afspelen als de grafische chip in een console.

Google wil beter doen door het rekenwerk van Stadia door zijn wereldwijde netwerk van datacenters te laten uitvoeren. De internetgigant claimt zelfs dat hij via Stadia een béter beeld rechtstreeks naar de smartphone, de laptop of de tv van de speler kan doorstralen dan de zwaarste consoles van vandaag, Sony’s PlayStation 4 Pro en Microsofts Xbox One X.

De enige hardware die Google op de markt brengt voor Stadia is een draadloze controller, die kan worden gekoppeld aan de smartphone, de tablet, de laptop of de pc van de speler. Beeld Google

Grote vragen

Natuurlijk verandert niet alles wat Google aanraakt per definitie in goud: zie wat dat betreft het met minstens evenveel aplomb gelanceerde sociaalnetwerk Google+, waar binnen enkele weken de stekker zal worden uitgetrokken. Er blijven rond Stadia ook een aantal vragen hangen die het bedrijf nog niet wist te beantwoorden. De bandbreedte die een individuele gebruiker zal nodig hebben om de dienst te gebruiken, bijvoorbeeld. Ook over hoeveel geld Google zal vragen voor het gebruik van het systeem, en op welke manier de gebruiker dat zal moeten betalen, werd er met geen woord gerept.

“We openen een restaurant. Het is nog niet zeker welk soort keuken we zullen serveren. Er is geen menu. We weten nog niet of het een buffet zal zijn, of je à la carte zult kunnen eten. We wierven tien minuten geleden een chef-kok aan. Maar ons restaurant zal de beste tafels en stoelen in de sector hebben. Dat is ongeveer de retoriek die Google gebruikt”, zegt Joost Van Dreunen, professor videogamebusiness aan de NYU Stern School of Business in New York. “Ze vertellen niet hoe ze een verschil willen maken in content en prijszetting.”

Maar, zo geeft ook Van Dreunen toe, Google heeft een stevig schot voor de boeg afgevuurd, en de vraag is nu hoe de andere gamemerken zullen reageren. Of liever: hoe snél ze dat zullen doen. Het is geen geheim dat een aantal andere merken zelf al hebben geïnvesteerd in streamingtechnologie. Sony nam de technologie van Gaikai en OnLive over nadat die start-ups het onderspit dolven, en integreerde die al gedeeltelijk in een streamingdienst – PlayStation Now – waarmee games voor de oudere PlayStation-consoles kunnen worden hergespeeld. En Microsoft wil, zoals Google dat doet met zijn datacenters, zijn eveneens de wereldwijd verspreide oerkracht van zijn Azure-cloud in de strijd gooien. Bij wijze van experiment bracht het bedrijf onlangs de verder insignificante game Crackdown 3 uit, waarin spelers in de multiplayer bijna het volledige decor aan gruzelementen kunnen knallen met een beetje rekenhulp van Azure.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234