Woensdag 19/06/2019

Technologie

Waarom Generatie Y plots naar een ouderwetse Nokia snakt

Beeld Thinkstock

Whatsappen of snapchatten kan hij niet, old skool bellen en berichtjes sturen dan weer wel: Nokia brengt zijn 'bellende bak' - de 3310 - weer op de markt. Waarom het bedrijf in digitale tijden kiest voor een prehistorisch model? "Mensen zijn de voortdurende overprikkeling beu: ze willen back-to-basics, meer rust en vooral meer contact met elkaar", zegt psycholoog en trendwatcher Herman Konings.

Terwijl smartphonegiganten als Apple, Samsung en Huawei elkaar voortdurend voor de voeten lopen in hun strijd om een zo geavanceerd mogelijk toestel, kiest de mobiele telefoonmaker HMD Global resoluut voor de tegenaanval. In plaats van een gloednieuwe smartphone brengt de telefoongigant gewoon zijn ouderwetse, maar oerdegelijke Nokia 3310 opnieuw op de markt. Een groot kleurenscherm en onbeperkte app-mogelijkheden zitten er niet in, een betrouwbare batterij en een flink design dat zelfs een trapval of de bepotelende handjes van uw koter al eens kan verdragen, dan weer wel.

Dat Nokia in een wereld van totale internet- en smartphonegekte zo expliciet kiest voor een stap achteruit, verbaast veranderingspsycholoog en trendwatcher bij toekomstonderzoeksbureau Pocket Marketing/nXt, niet. "In eerste instantie gaat Nokia gewoon voor een gat in de markt", zegt hij. "Omdat het bedrijf technologiereuzen als Apple en Samsung toch niet meer kan bijhouden, kiest het ervoor om van die zwakte een sterkte te maken en terug te keren naar een basic gsm. Een product waar het een vijftiental jaar geleden wél koploper in was." 

Bovendien zou de terugkerende gsm bij de generatie Y’ers en Millennials van deze wereld wel eens bijzonder goed in de smaak kunnen vallen. "Steeds meer jonge mensen voelen de grote druk die het hele online gebeuren met zich meebrengt. Toepassingen als Whatsapp en Facebook zorgen ervoor dat we altijd en overal te bereiken zijn, waardoor we onszelf ook opleggen non-stop voor die oproepen klaar te staan." Die onaflatende fase van alertheid, put ons neurologische systeem erg uit. Om dat systeem opnieuw wat meer rust te gunnen, zoeken veel mensen vandaag dan ook actief naar manieren om zich te ontkoppelen. 

Honger naar minder 

Dat zoveel digital natives al eens nostalgisch hunkeren naar de tijd waarin foto's nog op papier gedrukt werden en een lief opscharrelen nog meer moeite kostte dan een snelle swipe-beweging, heeft echter ook te maken met een fundamenteel menselijk principe dat diep in onze biologie verankerd zit. "Als onze neurologische filters te veel van hetzelfde binnenkrijgen, raken ze overspoeld, en gaan ze actief opzoek naar het tegengestelde, puur om alles in evenwicht te houden." In snelle digitale tijden, betekent dat: op zoek gaan naar ervaringen die ons opnieuw wat meer rust en traagheid kunnen geven. 

Beeld Thinkstock

Dat back-to-basics-verlangen tekent zich overigens niet alleen af in de telefonie- en computerwereld, maar ook in de rest van ons dagelijks leven. Uit protest tegen de anonimiteit en de bulkaanbiedingen van grote boekhandels als Fnac en Barnes & Nobles, kopen steeds meer mensen hun boeken weer liever bij de kleine boekspeciaalzaakjes. Daaraast kiezen we met z'n allen ook weer steeds vaker voor authentieke foodconcepten die prat gaan op hun artisanale bereidingswijzen en lokale producten, boomt de vinylbusiness de laatste jaren weer compleet  en zijn ook old school bezoekjes aan een barbier of cold brew-koffiebar weer helemaal in. 

Naast een manier om te onthaasten, lijken analoge ervaringen voor veel Millennials bovendien een echt statusproduct geworden: iets dat ze gebruiken om een statement te maken over wie ze zijn en wat ze in deze wereld willen betekenen. "Toegang tot het digitale verhaal is in onze westerse wereld zo vanzelfsprekend geworden, dat iedereen er wel in mee is. Om zich nog als uniek individu uit de massa te doen opspringen, hebben jonge mensen andere dingen nodig dan de nieuwste smartphone of laptop." Dat 'persoonlijke' extraatje vinden ze blijkbaar terug in een retro-platenspeler, een analoge polaroid of  een stukje vintage design. 

Beeld Thinkstock

Privacy 

Tot slot ziet Konings nog een laatste reden voor de gsm als 'nieuw' gat in de markt. "Mensen worden zich steeds bewuster van de gevaren die een smartphone met zich meebrengt op vlak van veiligheid en privacy. Een digitaal toestel bevat enorm veel private informatie én is bovendien makkelijk hackbaar." Uit expliciet protest tegen de vele vormen van internetcriminaliteit, zouden veel mensen hun geavanceerde handlanger wel eens kunnen inruilen voor een veiliger exemplaar. 

Meer dan een kleine vorm van rebellie zal de terugkeer naar de 'prehistorische' 3310 waarschijnlijk toch niet worden. "Mensen zullen de voordelen en de verrijking die een smartphone aan hun leven biedt, niet zomaar opgeven. Ze zullen een gsm eerder gebruiken om even te depluggen, zich even te onttrekken aan de overdaad, om daarna onverstoord de digitale draad weer op te pikken." 

De meeste kopers zullen van de Nokia 3310 hoogstwaarschijnlijk dan ook niet hun hoofdtelefoon maken, maar hem eerder gebruiken als reserve: in geval van nood - wanneer de beperkte batterij of de weerbarstige technologie van hun digitale exemplaar het weer eens laat afweten bijvoorbeeld - of als stevig exemplaar dat perfect meekan op reis. Niet alleen kan het robuuste design van een old skool gsm net dat ietsje beter tegen de grillen van een avontuurlijke trektocht, mocht hij toch het loodje leggen, is dat zo'n ramp nog niet. De kostprijs van zo'n Nokia ligt immers net iets lager dan die van zijn vernuftige digitale tegenhanger. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden