Donderdag 30/06/2022

SOCIAL MEDIA

Waarom Facebook geen sociaal netwerk meer is

null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS

De sociaalnetwerksite was destijds dé plek bij uitstek om onzin te delen, groepswerken te organiseren en de levensweg van oude klasgenoten op te volgen. Maar dat sociale aspect verzwakt, terwijl Facebook meer en meer als een nieuwsfeed leest.

Sander Denayer

Hoewel het aantal gebruikers op Facebook nog steeds piekt, delen ze veel minder op de sociaalnetwerksite. Dat blijkt uit een rapport dat techblog The Information kon inkijken. Mensen plaatsen minder persoonlijke statusupdates online en gaan meer artikels delen die ze elders lezen.

Facebook zou de terugval toeschrijven aan de context collapse, een term die academici gebruiken om de dunne grens tussen het interpersoonlijke en het publieke aspect van Facebook te omschrijven.

null Beeld EPA
Beeld EPA

Intimiteit daalt

Impulsieve, dronken of irrelevante statusupdates waren in de begindagen van de sociaalnetwerksite dagelijkse kost. Maar naarmate het netwerk volwassener werd en het aantal vrienden steeg, daalden ook de gênante en persoonlijke updates. Door die transformatie lijkt het Facebookaccount ook meer op een publiek profiel, waardoor statussen haast gecensureerd worden.

Mark Zuckerberg heeft een werkgroep opgericht om de terugval te compenseren. De nieuwe emoji naast de like-knop en de focus op live video moeten ervoor zorgen dat we opnieuw massaal persoonlijke ervaringen gaan delen. Maar het bedrijf beseft ook dat het de klok niet kunnen terugdraaien.

null Beeld AP
Beeld AP

Transformatie

"Het bedrijf heeft zichzelf opnieuw uitgevonden op twee verschillende manieren", stelt Will Oremus van Slate. Facebook is van een sociaal netwerk naar een minder persoonlijk netwerk geëvolueerd, maar daarom niet minder nuttig. Daarnaast zet het bedrijf zo hard in op technologie dat het al lang veel meer is dan de sociaalnetwerksite. Net zoals Google veel meer is dan een zoekmachine.

Oremus beschrijft Facebook anno 2016 als een toegangspoort naar de rest van het internet, zo gebruikt iedereen de app of site volgens hem. Wie naar nieuws zoekt, opent sneller de Facebook-app dan een nieuws-app. Facebook verzamelt al die content van verschillende bronnen al voor jou. Zo krijg je een gepersonaliseerde nieuwsfeed - afhankelijk van welke pagina's je volgt.

null Beeld EPA
Beeld EPA

Nieuws-app

Zowat 40 procent van de Amerikanen geeft aan de sociaalnetwerksite te gebruiken om nieuws te consumeren. Mediabedrijven zijn hun strategie dan gaan aanpassen aan het netwerk. Screenshots bewijzen dat de Facebook-app in de toekomst nog meer aandacht zal besteden aan nieuws. Zo ga je verhalen kunnen volgen per onderwerp.

Afhankelijk van je vriendengroep en interesses kan Facebook nog altijd een sociaalnetwerksite zijn, maar de gezichten worden stilaan vervangen door nieuws op de tijdlijn.

null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234