Maandag 09/12/2019

Facebook

Waarom Facebook écht wil dat u die nieuwe emoji's gaat gebruiken

Beeld ap

Gisteren breidde Facebook het bereik van zijn alomtegenwoordige 'like'-button alweer een stukje uit. Niet langer beperkt uw online emotionele keuzerijkdom zich tot een simpele leuk of niet meer leuk, ook boos, droevig en blij behoren nu tot de mogelijkheden. Maar Facebook zou Facebook niet zijn als daar geen 'verborgen boodschap' achter zat.

Omdat niet elke Facebook-post gebaat is bij een duimpje omhoog riepen Zuckerberg en co enkele weken geleden een aantal nieuwe emoji's in het leven. Via die weg wil Facebook ons de mogelijkheid geven om ons ook online met iets meer 'emotionele nuance' uit te drukken. Naast iets leuk of niet meer leuk vinden, kan je nu ook aangeven of een bepaalde foto of statusupdate van vriend- of vriendinlief liefde dan wel woede, verbazing, verdriet of vertier bij je opwekt.

Wie denkt dat Zuckerberg met die uitbreiding in wil gaan tegen de expressionele verloedering van onze innerlijke leefwereld, vat het geheel echter al te onschuldig op. De nieuwe emoji's kwamen er immers om op een nog efficiëntere manier aan advertising te kunnen doen. Hoe meer mogelijkheden wij hebben om aan te geven van welke dingen we sad, angry of happy worden, hoe beter Facebook kan achterhalen voor welke zaken we ons interesseren en - belangrijker nog - welke dingen er inspelen op ons gemoed. Dankzij die belangrijke informatie kan Facebook op haar beurt weer beter inspelen op die specifieke noden en gevoeligheden.

Bovendien neemt kiezen tussen zes emoties net iets meer tijd in beslag dan een simpele keuze tussen wel of niet leuk, waardoor ook de totale tijdspanne die iemand op zijn Facebook-homepage doorbrengt de hoogte ingaat. Opnieuw puntjes voor team Facebook dus.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234