Dinsdag 31/03/2020

6 redenen

Waarom de slimme bril van Snapchat wél een succes kan worden

De hippe zonnebril waarmee je ook kunt filmen, kost zowat 120 euro.Beeld AFP

Is de Spectacles-bril van Snapchat meer dan een hippe recyclage van de geflopte Google Glass? Toch wel, en daar zijn zes goede redenen voor.

Op het eerste gezicht is het een gewone zonnebril die de Londense arts Shafi Ahmed in december draagt bij het uitvoeren van een routineoperatie. Maar er is een reden dat de man deze bril draagt in de operatiezaal: hij filmt er de ingreep mee en zendt de beelden live uit via Snapchat. Zijn volgers beleven de operatie mee via zijn blikveld.

Spectacles is het eerste apparaat van het moederbedrijf van Snapchat, dat het tot nu toe moest hebben van zijn vooral onder jongeren mateloos populaire app. Met de zonnebril kunnen video's worden gemaakt om deze vervolgens te delen op het sociale netwerk. Google probeerde een jaar of drie geleden iets vergelijkbaars met Google Glass. Van de bril werd na de aanvankelijke opwinding weinig meer vernomen. Waarom zou Snapchat Spectacles wel slagen?

1. Ontwerp

Snapchat begrijpt dat technologie niet alleen om prestaties gaat, maar ook om gevoel. Waar Google Glass een koud stuk elektronica was, is de Spectacles een hippe zonnebril in vrolijke kleurtjes. Op publiciteitsfoto's zien we uitbundige hipsters tegen kleurige achtergronden. De boodschap: het draait om plezier. Vergelijk dat met Google Glass. "Je kocht hem niet omdat je er met zo'n bril uitziet als een cyborg", vatte de LA Times het echec samen.

2. Eenvoud

De bril van Snapchat is gemaakt voor één doel: het opnemen van korte video's. Zelfs een foto maken kan niet. De via de bril opgenomen beelden worden via Snapchat verspreid onder volgers. Is dat het? Ja, dat is het. Eén functie, één doel. Bij Googles bril was het altijd gissen wat je er precies mee moest. Ja, je kon er foto's mee maken. Maar ook berichtjes versturen, internetten, informatie opzoeken. Er was niet één doorslaggevende reden om de Glass te kopen.

3. Privacy

Met Google Glass was er vanaf het begin gedoe over privacy. Google maakte niet erg duidelijk wanneer de bril actief was. Dat maakte hem eng. Al snel na de introductie van de bètaversie werd hij verboden in diverse openbare gelegenheden. De bril riep agressie op. Snapchat heeft dit probleem gedeeltelijk opgelost door duidelijk te maken wanneer de bril in opnamemodus staat: er branden ledlampjes.

4. Timing

Er is nogal wat veranderd sinds 2013, toen Google zijn bril aankondigde. Natuurlijk bestond video op internet al. Maar video was toen nog niet zo alomtegenwoordig als nu. Diverse onderzoeken laten zien dat vooral jongeren vrijwel alleen nog maar video kijken - precies de doelgroep van Snapchat. Maar ook het videogebruik op YouTube, Instagram of Facebook is geëxplodeerd. Spectacles komt dus op het goede moment.

5. Prijs

Spectacles is veel goedkoper dan Google Glass, die in eerste instantie zowat 1.500 dollar (1.430 euro) kostte, waarmee het een speeltje was voor rijke nerds. Snapchat vraagt 130 dollar (120 euro). De eerste tests wijzen uit dat de kwaliteit van de videobeelden verrassend hoog is.

6. Marketing

Snapchat maakt gebruik van een beproefde marketingtruc: kunstmatig schaarste creëren. Het doet dat op een briljante manier. De bril is sinds november te koop, maar in eerste instantie alleen via tijdelijke verkooppunten. Deze zogenoemde Snapbots zijn felgele machines waarvan de locatie kort van tevoren wordt aangekondigd. De foto's van de lange rijen voor de tijdelijke verkoopplek die daarna via sociale media worden verspreid, doen de rest.

Gevolg is dat de gelukkige bezitters woekerprijzen kunnen vragen. Op zoekertjessites wordt 500 euro of meer gevraagd. Het is nog niet bekend wanneer België officieel aan de beurt is.

Al met al is de opwinding over Spectacles op techblogs groot, al is iedereen het er ook over eens dat je er belachelijk mee uitziet in het donker. Of binnen. Maar met de zonnebril op het hoofd wordt wél duidelijk wat er mis was met Google Glass. Techsite Engadget verwoordt dit falen als volgt: "Google Glass gaf een blik in onze toekomst. Maar hij was nooit cool. In plaats daarvan werd de bril een symbool voor rijke, enge, blanke mensen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234