Zondag 31/05/2020

Reclaim The Internet

Vrouwenhaat is dagelijkse kost op Twitter

Beeld Thinkstock

Dagelijks worden duizenden misogynistische tweets de wereld ingestuurd. Dat blijkt uit Brits onderzoek naar vrouwenhaat op Twitter. Aan de studie zit een campagne vast die tot doel heeft Twitter weer gezellig te maken.

"Twitter is een dronken, misselijkmakende moshpit." Eind vorig jaar heeft de Britse auteur en econoom Umair Haque een blogpost met de ronkende titel 'Twitter is dood' gepubliceerd. In geen tijd is het stuk viraal gegaan, talloze nieuwssites hebben erover bericht, waaronder De Morgen.

Vijf Britse parlementsleden stellen zich nu tot de uitdaging om sociale media weer 'gezellig' te maken. Het gaat om Yvette Cooper, Stella Creasy en Jess Phillips voor Labour, Maria Miller voor de Conservatieven en Lib Dems' Jo Swinson.

Met hun campagne 'Reclaim The Internet' willen de parlementsleden paal en perk stellen aan de duizenden in vitriool gedrenkte berichten die dagelijks op sociale media verschijnen; veelal uitingen van seksisme, racisme of homofobie.

Om de campagne kracht bij te zetten hebben de politica's een onderzoek laten uitvoeren door de toonaangevende denktank Demos. In een periode van drie weken heeft het onderzoeksteam het gebruik van de woorden 'slet' en 'hoer' op Twitter onderzocht. Daarbij zijn 10.000 haattweets onder de loep genomen. Verrassend, uit de onderzoeksresultaten blijkt dat de helft van al die misogynistische tweets van vrouwen afkomstig is.

Beeld thinkstock

Als een boksmatch

Internetspecialiste Clo Willaerts vindt de cijfers opmerkelijk, maar voegt er meteen aan toe dat ze met een korreltje zout moeten worden genomen. "Hoe kunnen de onderzoekers verifiëren of een Twitter-gebruiker écht een vrouw is? Heel eenvoudig: niet."

"Dat brengt ons meteen bij Twitters eerste pijnpunt. Identiteit is op de sociaalnetwerksite relatief. Anders dan op Facebook kan je op Twitter in een handomdraai een vals profiel aanmaken. Zo maak je het mensen die aan haatspraak willen doen wel heel gemakkelijk."

Daarnaast wijst Willaerts op Twitters openbare karakter: "Als een discussie in een scheldpartij ontaardt, dan nemen prompt twintig mensen hun virtuele stoel en slaan ze het tafereel als een boksmatch gade. Op Twitter word je als het ware gedwongen om op een zeepkistje met een megafoon te gaan staan."

"Twitter geeft gebruikers dan wel middelen om mensen van kwade wil te rapporteren en een team van medewerkers volgt dat nauwgezet op, maar hoe moeten die te werk gaan? Als iemand jou op Twitter een 'dikke koe' noemt, moet die dan gecensureerd worden? En waarom, om het woord 'koe' of de combinatie 'dikke koe'? Censuur op sociale media is heel gevaarlijk."

Clo WillaertsBeeld RV

Betutteling

De internetspecialiste heeft het niet begrepen op censureren en vindt dan ook dat de Belgische overheid geen navolging moet geven aan het initiatief van de Britse parlementsleden. "Maatschappelijk probleem X stelt zich en dan kijken burgers meteen naar onderwijs, media of politiek. Een verkeerde instelling. Zeker op het vlak van internetveiligheid en privacy ben ik geen bepleiter van meer betutteling."

"Het is aan de Silicon Valley-mastodonten zelf om met oplossingen voor online misbruik te komen, zij het in samenspraak met de overheid. Een mogelijke oplossing kan bijvoorbeeld zijn om gebruikersaccounts te koppelen aan eID's. Zo zijn accounts geverifieerd en denken mensen misschien twee keer na voor ze iets onbeschofts zeggen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234