Zondag 18/08/2019

Vijf vragen

‘Voor sommige autobouwers zijn stevige kortingen op elektrische auto’s nog altijd goedkoper van boetes’

Mathias Bienstman, beleidscoördinator van de Bond Beter Leefmilieu. Beeld rv

Binnen twee jaar zullen in Europa 214 elektrische automodellen van de band rollen, tegenover 60 in 2018. Met dank aan de miljardenboetes die autoconstructeurs boven het hoofd hangen, zegt Mathias Bienstman, beleidscoördinator van de Bond Beter Leefmilieu.

We zeggen al lang dat elektrische wagens voor een doorbraak staan. Waarom zou het nu kloppen?

“Omdat Europa vanaf 2021 een strenge uitstootnorm van 95 gram CO2 per kilometer oplegt aan nieuwe auto’s. Als constructeurs die norm gemiddeld over hun hele wagenpark niet halen, moeten ze per gram te veel een boete van 95 euro per verkochte auto betalen.”

“Sommige constructeurs zitten nog ver boven de norm omdat ze SUV’s verkopen en omdat Europa nu veel strenger de uitstoot controleert dan vroeger. Om hun gemiddelde naar omlaag te krijgen, moeten ze dus met elektrische modellen komen. Anders dreigen ze binnenkort miljardenboetes opgelegd te krijgen.”

Stappen de autobouwers hier zomaar in mee?

“Ze zoeken ook omwegen. Zo kocht Fiat Chrysler onlangs de uitstoot af van Tesla (nul gram CO2, ADB). Door hun wagenparken samen te tellen, daalt de gemiddelde uitstoot van Fiat en ook de kans dat het een boete moet betalen. Maar toch, de deal neemt niet weg dat ze ook elektrische modellen nodig hebben.

“Intussen zijn de Duitse constructeurs in eigen land volop aan het lobbyen om de boetes te verlagen. Nu we met Ursula von der Leyen een Duitse Commissievoorzitter hebben, hoop ik dat de boetes niet worden afgezwakt.”

Hoeveel elektrische wagens komen er op ons af?

“Tegen 2021 zullen Europese autoproducenten 214 automodellen met een stekker aanbieden, waarvan 118 hybrides en 92 volledig elektrisch. Eind vorig jaar waren er dat nog maar 60. Die cijfers komen van onze Europese koepelorganisatie Transport & Environment, die een uitgebreid marktonderzoek heeft laten uitvoeren door onderzoeksinstelling IHS Markit. Het onderzoek baseert zich op rapporten en aankondigingen van autobouwers en op investeringen in auto- en batterijfabrieken. Zo zal Europa tegen 2023 zeer waarschijnlijk 16 grote fabrieken voor autobatterijen tellen.”

Maar gaan die auto’s ook betaalbaar zijn?

“Door de sterke concurrentie verwachten we stevige prijsdalingen te zien. Constructeurs moeten hun modellen immers verkocht krijgen. Voor sommigen onder hen – die nu nog ver boven de uitstootnorm zitten – zal het goedkoper zijn om een elektrische wagen 10.000 euro goedkoper te maken dan om de Europese boete te betalen.

“We verwachten dat de aankoopprijs van een elektrische wagen vanaf 2024 gelijk zal zijn aan die van een model op benzine of diesel. Maar wat telt, is de totale kost van zowel aankoop als verbruik. Fiscale regels zullen bepalen of elektrische modellen ook echt, op lange termijn, goedkoper worden.”

Jullie willen extra premies?

“Neen, integendeel. Op dit moment krijg je in Vlaanderen een premie van 4.000 euro voor goedkope elektrische wagens. In sommige steden, zoals Gent, krijg je daar een premie van 6.000 euro bovenop als je je elektrische wagen inschrijft in een deelsysteem. Maar voor ons mogen die premies vanaf 2021 worden uitgefaseerd. Als de Europese norm zijn werk doet, en de verantwoordelijkheid bij de constructeurs ligt, is er geen reden om er nog belastinggeld tegenaan te gooien.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden