Vrijdag 07/08/2020

Sociale media

Voetbalclubs zetten Facebook buitenspel

Lionel Messi (FC Barcelona).Beeld Getty Images

De grootste voetbalclubs ter wereld starten hun eigen 'Facebook voor de voetbalfan'. Met 'Dugout' hopen ploegen als Real Madrid, FC Barcelona en Chelsea voetballiefhebbers naar een nieuw digitaal platform te lokken waarop nieuws, interviews en trainingsbeelden 24 uur exclusief blijven. Een win-winmodel: de fans krijgen primeurs en de clubs snoepen het reclamegeld af van Zuckerberg.

Tegenwoordig is er al elke dag voetbal op tv, maar zelfs dat stilt de honger van veel fans nog niet. Benieuwd hoe Messi en co. hun 'tiki-taka' erin slijpen op training bij FC Barcelona, hoe Kevin De Bruyne en zijn maats bij Manchester City de bal het hele veld laten oversteken zonder één keer te suiteren of wat voor buskruit Rode Duivel Michy Batshuayi in z'n benen heeft tegenover de ballenmachine van Chelsea? Sinds gisteren kan u het allemaal bekijken op de website 'Dugout'. Dat is een nieuw digitaal platform waarop de rijkste clubs ter wereld alles proberen te bundelen waarvan ze denken dat de fans het wel lusten: nieuws, beelden van achter de schermen of interviews. Het gaat telkens om zogeheten 'exclusieve content', die eerst gratis op Dugout zal verschijnen en pas 24 uur later op de clubwebsite, Facebook en Twitter zal staan. Spelers zullen er af en toe een berichtje achterlaten en gaan het platform ook gebruiken om te converseren met hun fans.

Vedettenportaal

Hiermee hopen de clubs een goudader getroffen te hebben waarmee ze hun populariteit - de 27 betrokken clubs vertegenwoordigen bijna een half miljard volgers op sociale media - eindelijk in geld kunnen omzetten. Want de helft van de reclame-inkosten op Dugout - waar ze vanaf het tweede jaar een omzet van 70 miljoen euro hopen te draaien - vloeit terug naar de clubs. En naar de spelers, want de grootste vedetten krijgen ook een eigen portaal op de 'Facebook voor voetbalfans'. Sterren als Gareth Bale, Alexis Sanchez en Neymar hebben hun krabbel al gezet. Belgen nog niet. "Wij zijn met 'Dugout' in gesprek over Kevin De Bruyne", zegt Sam Kerkhofs van Sporthouse Group, dat de sociale media verzorgt van veel Belgische spelers. "We zijn benieuwd waar dit naartoe leidt. Het is zeker niet de eerste keer dat er zoiets wordt geprobeerd, maar het lijstje met spelers en clubs dat nu meedoet was nog nooit zo groot."

Likes worden centen

Kevin De Bruyne mag dus meespelen, en graag zelfs, maar voor Belgische topclubs is er vooralsnog geen plaats in Dugout. "Logisch dat ze starten met de grote teams - genre Real Madrid, Barcelona en Liverpool - die fans hebben over de hele wereld", zegt Kirsten Willem, woordvoerder van Club Brugge. "Maar er steekt wel een interessant verdienmodel achter. We zullen wellicht toch allemaal in die richting opschuiven. Er is altijd nieuws te rapen bij een voetbalploeg en dat is 'content' die onze fans enorm interesseert. Voorlopig delen we dat op onze website en de 290.000 volgers op Facebook, maar we verdienen daar inderdaad niets aan. Ons doel is de relatie met de fans te versterken."

Socialemedia-expert Pieter Baert vindt het daarom logisch dat de voetbalclubs broeden op een manier om die miljoenen likes in centen om te zetten. "Aan Facebook, YouTube en de andere grote kanalen verdienen ze écht geen bal hoor. Meer nog, wie z'n miljoenen volgers op Facebook wil bedienen moet betalen om ervoor te zorgen dat je berichten door veel van die volgers worden gezien. Met een eigen platform verzamelen de teams zelf de data van hun fans, die ze dan commercieel te gelde kunnen maken zoals ook Facebook doet."

Ook bij Anderlecht - dat de teller van Facebookfans zopas de 1 miljoen zag overschrijven - hebben ze niets gehoord van Dugout. "Maar onze sociale media lopen als een trein. Zó goed dat we nog wat wachten op betere resultaten van onze ploeg om dat succes in de verf te zetten", zegt woordvoerder David Steegen. "Ik weet niet of het zo'n goed idee is om resoluut voor één nieuw platform te gaan. Ik denk dat supporters heel betrokken willen blijven bij hun club en liefst op de eigen clubsite hun nieuws rapen. Ook met exclusieve content. Zo hebben we net een filmpje ingeblikt met doelman Frank Boeckx, die sinds kort in de ploeg staat. Omdat er sowieso netelige vragen zouden komen over z'n jonge concurrent Davy Roef en Frank dat niet wil, hebben we hem bewust uit de pers gehouden. Maar voor onze eigen camera kunnen we het gesprek wel in de gewenste richting sturen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234