Donderdag 18/07/2019

Unilever

Voedingsreuzen pakken obesitas te weinig aan

Beeld ANP XTRA

Van 's werelds grootste voedselbedrijven zet het Nederlandse Unilever zich het meest in voor de bestrijding van slechte eetgewoonten. In een grootschalig onderzoek werden 22 multinationals vergeleken, slechts twee daarvan haalden een voldoende. Naast Unilever (6,4 op 10) gaat het nog om het Zwitserse Nestlé (5,9).

De resultaten staan in de vandaag gepubliceerde 'Toegang tot voedsel-index' (naar het Engels afgekort als ATNI), een initiatief van onder andere de Bill & Melinda Gates Foundation. Wereldwijd lijden ruim 600 miljoen mensen aan obesitas en nog eens 800 miljoen mensen aan structurele ondervoeding.

De onderzochte ondernemingen zijn bij uitstek partijen die dat kunnen en eigenlijk ook moeten tegengaan, zegt Inge Kauer, directeur van het indexproject. "Toch komt de echte, noodzakelijke ommezwaai veel te langzaam op gang. Ten opzichte van 2013, toen de vorige ATNI uitkwam, zijn de belangrijkste bedrijven nauwelijks iets opgeschoten - slechts drie tienden gemiddeld. Je moet deze lijst dan ook vooral zien als een oproep: het moet echt beter. En snel."

Unilever stond bij de editie van 2013 nog op de tweede plaats, met een gemiddelde van 6,1. Het bedrijf is er dus op vooruitgegaan, maar volgens Kauer kan het nog veel beter. Ook Unilever zelf zegt te blijven werken aan verbeteringen.

Om tot de score te komen, hebben de onderzoekers gegevens verzameld in zeven categorieën. Veruit de belangrijkste categorie draait om de kwaliteit van de producten zelf. Bedrijven die daar het beste scoren, zijn degene die de hoeveelheid zout, suiker en vet in hun producten de afgelopen jaren het meest naar beneden brachten, of juist actief proberen meer groenten, fruit, vezels en volkorengranen toe te voegen.

Andere criteria die meewegen in de eindscore zijn de hoeveelheid productinformatie op de verpakkingen, maar ook de grootte van die verpakkingen. "Van een bedrijf als Mars kunnen we niet verwachten dat ze het recept van hun Mars-reep aanpassen, maar zij kunnen punten scoren door bijvoorbeeld kleinere porties aan te bieden, en daar bovendien duidelijker op te zetten wat er precies in zit", zegt Kauer.

Zoeken naar biologische alternatieven

Van de invloedrijkste voedselgiganten scoren vooral de onlangs gefuseerde Kraft (0,8) en Heinz (0,3) abominabel slecht. Zij publiceren nauwelijks concrete doelstellingen om gezondere producten te maken. Toen de twee halverwege vorig jaar hun fusie aankondigden, zeiden beide topmannen wel dat ze zich meer willen richten op gezondere voeding. Steeds meer Amerikanen keren zich immers af van traditionele merken en zijn op zoek naar gezondere en biologische alternatieven.

Het gaat in de index niet om de kwaliteit van de producten op zich. "Dat zou ook niet kunnen, want we kunnen al die producten niet met elkaar vergelijken", klinkt het. Wat wel wordt bekeken, is wat de doelstellingen van bedrijven zijn en hoe ze het bereiken van die doelen controleren.

Dus dat PepsiCo hoger scoort dan concurrent Coca-Cola, betekent niet dat Pepsi lekkerder is of minder suiker bevat. Het gaat erom of ze bijvoorbeeld heldere en meetbare doelen stellen voor het gebruik van ongezonde ingrediënten. Verder weegt mee de manier waarop het bedrijf die doelstellingen denkt te halen. Bijvoorbeeld de vraag wie ervoor verantwoordelijk is: is dat iemand uit de raad van bestuur of een afdelingschef?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden