Zondag 26/03/2023

NieuwsApple

Vliegende taxi’s zijn de trend in tech, heeft Apple met de autonome auto op het verkeerde paard gewed?

De luchttaxi Archer eVTOL.  Beeld Archer
De luchttaxi Archer eVTOL.Beeld Archer

Apple, dat volgens geruchten al bijna een decennium zou werken aan een zelfrijdende auto, had er misschien beter voor kunnen kiezen om een luchttaxi te ontwikkelen. Van het team dat aan het uiterst geheime voertuig werkt, zijn de afgelopen maanden drie kopstukken vertrokken naar start-ups die bezig zijn met het ontwikkelen van elektrische vliegende taxi’s.

Bard van de Weijer

Het gaat om de chef radarsystemen (een belangrijk onderdeel voor zelfstandig rijdende auto’s), een batterij-expert en een hardware-ontwikkelaar. De uittocht bewijst volgens Bloomberg dat de ontluikende luchtvaartsector in Silicon Valley bezig is talent weg te kopen. Elektrische luchttaxi’s als die van start-up Archer zijn kennelijk de volgende hippe tussenstop, en de autonome auto lijkt na de hype van de afgelopen jaren op een dood spoor beland.

Apples autonome-autoproject is de afgelopen jaren weinig koersvast geweest. Hoewel het concern er zelf weinig tot niets over naar buiten brengt, zijn er achter de schermen volgens mediaberichten diverse grote koerswijzigingen geweest. Die werden niet door alle medewerkers gewaardeerd, waardoor het technologieconcern veel nieuw talent via de zijdeur zag vertrekken.

Dit jaar verloor Apple al minstens zes belangrijke managers, onder wie de leider van het project, die naar Ford vertrok. Anderen stapten over naar onder meer Rivian, een start-up in elektrische pick-ups en sinds een recente beursgang meer waard dan Ford. Er gaan geruchten dat Rivian VDL Nedcar als Europese uitvalsbasis kiest.

Lees ook

Dromen macho’s van elektrische wagens? Wel als het van Rivian-oprichter Robert J. Scaringe afhangt

Door de uittocht is er nog altijd geen zicht op de komst van de langverwachte Apple-auto. Al koopt het technologieconcern op zijn beurt ook weer talent weg bij Tesla en start-ups als Canoo, dat een elektrisch busje bouwt. Canoo zou dit ook bij VDL Nedcar doen, maar kondigde vorige week aan dat de deal niet doorgaat. Zoals gewoonlijk wil Apple niets kwijt over het vertrek van het drietal.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234