Maandag 06/07/2020

Assassin's Creed

Virtuele klassenstrijd

Beeld ubisoft

Na de kruistochten, de renaissance en de verlichting doet blockbuster-videogamereeks Assassin's Creed dit jaar de industriële revolutie aan. De strijd in Syndicate, de nieuwste episode, is die van het Londense proletariaat. Ook de makers voeren een gevecht, na de tegenvallende aflevering van vorig jaar.

Een nieuw najaar betekent ook een nieuwe Assassin's Creed. De videogameserie levert - naast FIFA en Call of Duty - de derde jaarlijkse appointment game af. Ze zijn peperduur gemaakt, maar ook commercieel succesvol: een typische aflevering schuift voor het jaareinde zo'n tien miljoen keer over de toonbanken. Dat rendez-vous wordt door de makers interessant gehouden door ieder jaar een nieuw verhaal in een nieuwe historische setting te kiezen. Dit jaar is dat een natuurgetrouw 3D-model van Londen aan het einde van de industriële revolutie: net als in de vorige delen een cruciaal moment in de wereldgeschiedenis. Het verhaal speelt zich af in 1868, wanneer de industrie het leven in de grootstad grondig heeft veranderd: Engeland wordt een economische wereldmacht.

Maar die historische setting is slechts het decor: Assassin's Creed, en de raamvertelling die door de inmiddels acht centrale afleveringen loopt, draait in de eerste plaats om puur escapisme. De speler wordt, deze keer met een mannelijk én vrouwelijk personage, in een fictieve schaduwstrijd geworpen, die zijn inspiratie vond in de dialectiek van de wereldgeschiedenis. Het personage is een Assassijn, een lid van een geheim genootschap dat een eeuwenoude strijd voert tegen de concurrerende Tempeliers.

Beide kampen nemen telkens een stelling in aan weerszijden van de historische breuk: in de eerste game, tijdens de derde kruistocht, streed de speler voor het behoud van het in een grote periode van voorspoed verkerende Arabische wereld tegen de komst van de kruisvaarders, die werden gesteund door de Tempeliers. In de drie daaropvolgende afleveringen, met de renaissance als decor, was hij een voorvechter van de humanisten, de Tempeliers steunden de feodale leiders. In de drie recentste afleveringen vocht de speler mee de Amerikaanse en Franse revoluties uit, tegen het Britse imperium en het ancien régime. En nu, in Syndicate, belandt hij dus in de klassenstrijd, waar hij de kant van het proletariaat kiest.

In het Londen van 1868 kan de speler zijn gang gaan.Beeld © ubisoft

Misplaatste sérieux

Neem die strijd vooral letterlijk: de actie bestaat uit het in stilte vermoorden van sleutelfiguren, het deelnemen aan bendegevechten in de straten en het beklimmen van talloze monumenten, zoals de Bank of England. Het verhaal brengt u ook oog in oog met historische figuren als Charles Dickens en Karl Marx. "De geschiedenis is onze speeltuin", zegt François Pelland, producer van de game. "Het mooie aan het merk is dat je met dezelfde gameplay-elementen iedere keer weer naar een nieuwe tijdsperiode kunt gaan. De manier waarop de games worden gespeeld, past zich op een heel natuurlijke manier aan de decors aan."

Die formule houdt de reeks al acht jaar recht, maar sinds vorig jaar wankelt ze een beetje. Toen kwam Assassin's Creed: Unity op de markt, een aflevering waarbij de makers afweken van de beproefde formule: de game draaide vooral rond sluipmoorden, en ook het verhaal bevatte iets te veel misplaatste sérieux.

Waarachtige stad

Dat wreekte zich: de game kreeg veel kritiek en er werden nog geen zeven miljoen exemplaren van verkocht, een pak minder dan wat de jaarlijkse gewoonte is en slechts de helft van de twee delen die ervoor kwamen. Syndicate moet een retour en forme inluiden. "We zijn gepassioneerd over de richting die we hebben gekozen", zegt Pelland.

Wat misschien helpt, vervolgt hij, is dat deze aflevering de eerste is die zich afspeelt in een min of meer 'moderne' setting. De makers haalden, net zoals dat vandaag gaat bij een gewone game in een modern decor, hun inspiratie uit foto's en zelfs filmbeelden uit de late negentiende eeuw. "Het Londen uit onze game verschilt niet zo veel van het Londen van nu", legt Pelland uit. "Bredere straten om voertuigen toe te laten en hogere gebouwen: je zult er, meer dan in onze vorige settings, het straatbeeld van de waarachtige stad in zien."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234