Woensdag 17/07/2019

Vijf redenen waarom gamen goed voor u is

Beeld Ubisoft

De grote gamecontroverses zijn zo'n beetje voorbij, maar er wordt nog steeds te weinig stilgestaan bij de positieve invloeden die videogames kunnen uitoefenen op uw leven. Hier zijn vijf redenen waarom - verantwoord - gamen net zou moeten aangemoedigd worden.

Coördinatie tussen ogen, hersenen en handen

Wie gamet, traint zijn zogenaamde 'oog-brein-handcoördinatie': hij moet tegelijkertijd zien, nadenken en handelen. Dat is de reden waarom een toenemend aantal artsen videogames gebruikt bij patiënten met een hersenletsel. Klassiekers als 'Tetris' zijn een goed voorbeeld, maar het slaat eigenlijk op iedere game waarin u uw reflexen moet gebruiken. Zelfs de zo gediaboliseerde shooters.

Managen

De Amerikaanse pedagoog James Paul Gee ontdekte meer dan tien jaar geleden dat een groot aantal Amerikaanse jongeren na school een hele hoop nieuwe vaardigheden opdoet dankzij de videogames waarmee ze zogezegd hun tijd onnuttig besteedden. Die vaardigheden, die volgens Gee niet noodzakelijk op school worden behandeld, omvatten onder meer micromanagement: spelletjes als 'SimCity' doen de speler met tientallen variabelen jongleren (tevredenheid, criminaliteitsgraad, begroting), die ze tegelijk in het oog moeten houden.

Beeld Electronic Arts

Volharding

Vallen, opstaan, het stof van uw mouwen kloppen en opnieuw proberen? Het is sowieso een vaardigheid die belangrijk is in het leven, en die gamers er met de paplepel in hebben gekregen. De mentale kracht opbrengen om moeilijke passages opnieuw te proberen, met een verschillende tactiek, tot u ze wél gerond krijgt: het is iets wat u bij uitstek leert door te gamen. Ultramoeilijke spellen als 'Dark Souls II' gaan daar erg ver in, maar zowat iedere game heeft wel een paar passages die hun speler aan het vloeken brengen.

Uw wereld leren kennen

Er zijn ook games die u inzichten kunnen bijbrengen in hoe de wereld of de samenleving eruitziet. Een voorbeeld is 'Civilization V', waarin u een hele beschaving van nul moet opbouwen, en dus ook bijvoorbeeld de politieke structuur (democratie? dictatuur?) moet kiezen. Of de 'Assassin's Creed'-reeks, met zijn historisch correcte 3D-modellen van steden als Jeruzalem, Damascus, Firenze, Rome en Constantinopel in de glorie van een bepaald historisch tijdperk.

Beeld 2K Games

Sociale contacten

Ook interessant: nu videogames zich meer en meer online afspelen (denk bijvoorbeeld aan 'World of Warcraft') smeedt een speler vaak een hechte vriendschap met mensen die hij nog nooit in levenden lijve heeft gezien en vaak aan het andere eind van de wereld wonen. Informaticabedrijf IBM experimenteerde zelfs jarenlang met onlinegames als 'World of Warcraft' en 'Second Life' omdat zelfs introverte medewerkers daarin leiderschapskwaliteiten toonden - die niet naar boven kwamen op de echte kantoorvloer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden