Zondag 20/10/2019

Vijf 'Far Cry 4'-elementen die je niet in andere shooters vindt

Beeld Ubisoft

'Far Cry 4' is géén shooter, hamerde 'game director' Alex Hutchinson er nog eens in toen we vorige week alvast drie uur uit de game gingen spelen in Parijs. "Het is een actiegame waarin schieten een belangrijke rol speelt." Het kind moet een naam hebben, natuurlijk. Maar hier zijn niettemin vijf zonevreemde elementen die we aantroffen in de game, en die je nog niet zo gauw in een 'Call of Duty' zult zien.

1 / Gameplay in twee snelheden

De meeste 'first-person'-games, waarin je door de ogen van je protagonist kijkt, zijn shooters. Andere games waarin het eerstepersoonsregister wordt gebruikt, zoals 'Deus Ex: Human Revolution' en 'Dishonored', zijn in de eerste plaats sluipgames. En 'Far Cry 4'? Dat zit een beetje tussen de twee in. De game is zo gestructureerd dat je telkens weer een bolwerk van vijandige troepen moet infiltreren, en dat gebeurt aanvankelijk geruisloos. Tot je een paar vijanden in stilte hebt omgelegd, en je ofwel een destructieve gebeurtenis in gang zet die de strijd per definitie naar je hand zet, ofwel ineens wordt ontdekt. "Op dat moment is het tijd om te zeggen: 'Fuck it, ik haal m'n shotgun boven'", zegt 'game director Alex Hutchinson.

Beeld Ubisoft

2 / Olifanten

Om nog maar te zwijgen over bergtijgers, neushoorns en ander groot wild, dat de strijd ineens heel anders kan doen uitdraaien. Laat tijdens zo'n aanval op een vijandig kamp een olifant uit zijn kooi, en het boeltje wordt prettig vertrappeld. Je creëert er destructieve chaos mee, of je zet ze in als een wapen: een militaire terreinwagen is kansloos wanneer je zo'n tientonner van een beest in een ramkoers zet. Want jazeker: als protagonist Ajay Ghale, geboren in Kyrat en na zijn terugkeer in het geweer geroepen voor de gewapende revolutie, weet je hoe je een olifant moet berijden. De wilde beesten tout court kunnen je op ieder moment in de game een tactisch voordeel geven. Wij gooiden bijvoorbeeld een stuk vlees in het midden van een kamp dat we wilden aanvallen, en konden rustig chargeren terwijl onze tegenstanders zich aan het verweren waren tegen een roofdier dat op zijn lunch af was gekomen.

Beeld Ubisoft
Beeld Ubisoft

3 / Een open wereld

'Far Cry 4' belooft opnieuw een snedige centrale verhaallijn te hebben, maar je hoeft die niet à la 'Call of Duty' slaafs te volgen: het Ubisoft Montréal-team achter 'Far Cry 4' bouwde opnieuw een bloedmooie, open wereld, waarin het fictieve Himalayastaatje Kyrat helemaal tot zijn recht komt, en je ook verscheidene mogelijkheden tot je beschikking krijgt om eventjes iets anders te doen dan die strakke verhaallijn te volgen. Samen met een andere speler eventjes een vijandig bolwerk innemen bijvoorbeeld, of een klokkentoren inpalmen zodat er een nieuw deel van de plattegrond van het spel beschikbaar komt. Alles gebeurt aan jouw tempo en volgens jouw voorkeur.

Beeld Ubisoft

4 / Elementen uit 'role playing games'

RPG-elementen in een first person shooter zijn op zich niets nieuws: zie wat dat betreft bijvoorbeeld de 'Borderlands'-reeks en de 'BioShock'-games. Maar de makers van 'Far Cry 4' maakten bepaalde brokjes rpg-canon wel èrg prominent, met onder meer de mogelijkheid om een grotere wapenriem te maken met de juiste dierenhuiden. Je krijgt ook een ervaringsscore, die ook negatief kan gaan: consistent met de setting waarin 'Far Cry 4' zich afspeelt heb je een 'karma'-systeem, dat dus zelfs XP-puntjes aftrekt als je stout bent geweest (en, zoals ondergetekende, per ongeluk een paar medestrijders in de revolutie neerknalt).

Beeld Ubisoft

5 / Een blik in het hoofd van je protagonist

Net als dat van voorganger 'Far Cry 3' is het verhaal van 'Far Cry 4' er een van clashende persoonlijkheden. Als Ajay Ghale, geboren in Kyrat maar pas teruggekeerd naar het ministaatje om er de assen van zijn pas overleden moeder uit te strooien, kom je schoorvoetend terecht in een revolutionaire strijd tegen de wrede maar gemanierde despoot Pagan Min. Het blijft 'jouw' verhaal, zegt Hutchinson, maar er wordt bij momenten toch verdraaid diep in het hoofd van dat fictieve personage gegaan. Net zoals je in 'Far Cry 3' soms in een foute trip terechtkwam, die je dan vanuit het eerstepersoonsstandpunt te zien kreeg, beland je in 'Far Cry 4' geregeld in Shangri-La, een Tibetaans fantasie-oord waar alles beter is... tot de natuurvolkeren die er heersen je met pijl en boog, en zelfs een primitieve vlammenwerper, naar het leven staan, natuurlijk.

'Far Cry 4' ligt op 21 november in de winkel voor PlayStation 3 en 4, Xbox One, Xbox 360 en pc.

Beeld Ubisoft
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234