Vrijdag 15/11/2019

Games

Uw machtigste vijand in 'Impact Winter'? De kou!

Beeld rv

In de game Impact Winter krijgt u de leiding over een groep overlevenden van de apocalyps. Uw vijand is er krachtiger dan monsters of soldaten. Met alle middelen die u heeft, moet u vechten tegen... de kou.

Aan het begin van Impact Winter, een spel van de Britse studio Mojo Bones, is de game over al gebeurd. De inslag van een asteroïde heeft de aarde in een barre kluit veranderd, waarin al wat overblijft van de mensheid wordt geteisterd door constante sneeuwstormen. 

In die zogenaamde 'impact winter' is Jacob Solomon de natuurlijke leider van een groep overlevenden die zich heeft verschanst in een verlaten kerk. Een brandend vuurtje is hun belangrijkste eigendom. En volgens een gebrekkige radiocommunicatie moeten ze het er dertig dagen uitzingen voor ze kunnen worden gered. Maar dertig dagen is lang, en de middelen zijn schaars.

Beeld rv

Omgekeerde The Sims

In zekere zin is Impact Winter een omgedraaide The Sims: naast het beheren van middelen is de belangrijkste taak het constant in de gaten houden van de noden van uw medeoverlevenden. Maar waar het in Electronic Arts' simulator van het leven in een kleinburgerlijk suburbia draait om het gelukkig houden van de inwoners, is in Impact Winter 'niet depressief' of 'niet overleden' al goed genoeg. 

Iedereen tevreden houden heeft dan ook een grote impact op het overleven van de anderen: depressieve personages klappen helemaal dicht. U kunt iemand zodanig kwaad krijgen dat hij – al dan niet met cruciaal proviand op zak – de kerk verlaat. En iemand die humeurig is, kan er langer over doen om een bepaald hulpmiddel in elkaar te knutselen.

Beeld rv

Maar het belangrijkste element in Impact Winter zijn de vaardigheden van uw vier medepersonages: de in overlevingstechnieken getrainde ex-flik en -militair Blane, techneut Chris, mecanicien Maggie en verpleegster Wendy hebben allemaal dingen die uw personage zelf niet heeft. Dus zijn ze allemaal op hun eigen manier cruciaal voor het overleven van de groep. 

Bijspijkeren van skills is altijd al een belangrijk element geweest in videogames van dit slag, maar meestal gaat het dan om het kiezen van de eigen vaardigheden: niet-gekozen bekwaamheden sluiten gewoon bepaalde manieren om de game te spelen uit. In Impact Winter is dat anders: de vaardigheden zijn absoluut noodzakelijk om te overleven én ze zijn verdeeld over verscheidene personages, die dus binnen de groep moeten blijven.

Berekoud

Wat zou u doen wanneer u, binnen een soortgelijk scenario, zou vastzitten in een kerk? Juist: u breekt alle poten onder de kerkstoelen uit, en steekt daar een lekker vuurtje mee aan. Maar met dat hout alleen houdt u het geen dertig uur vol, en kou is uw grootste vijand in Impact Winter: verlies dat vuur, en het is afgelopen. 

Ook het voedsel gaat er met een schrikbarende vaart aan. U moet dus expedities in de onmiddellijke omgeving ondernemen om uw voorraden aan te vullen, maar ook daar voelt u de kou bijna door de beenderen van uw personage zinderen. Die sequenties in de buitenlucht laten de grote visuele kracht van Impact Winter zien: de winterse landschappen waardoor u dwaalt, stralen in evenredige delen dreiging en poëzie uit. Dat laatste wordt nog versterkt door de ingetogen elektronische soundtrack die over de gebeurtenissen wordt gedrapeerd. 

Beeld rv

Ook die buitensequenties zijn helemaal ontworpen op het overlevingsthema. Er is bijvoorbeeld geen enkel 'fast travel'-punt om de reis wat te bespoedigen, ondanks de erg ruime omgeving: overleven is afzien, zo lijkt Impact Winter ons ook in zijn gameplay te willen vertellen.

Impact Winter is geen game voor iedereen. Er zit weinig vaart in, het geheel drijft op een complex systeem van variabelen waarmee u constant rekening moet houden, en de besturing is die van een oubollig poppenspelletje in bovenaanzicht. Ook zit er geen echt ontwarbare plot in: de overlevingsstrijd creëert zijn eigen verhaal, waarin invloeden uit de relatief diepgaande persoonlijke histories van de vijf personages elkaar kruisen. 

Impact Winter verscheen voor Windows. Een PlayStation 4-versie is in de maak.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234