Zaterdag 14/12/2019

Uitgespeeld: Super Mario Galaxy 2 ***

De besnorde loodgieter Mario is terug, net als zijn berijdbare hagedis Yoshi. Beeld UNKNOWN

Toen Nintendo drieënhalf jaar geleden met zijn Wii begon, zaten we ons nog af te vragen waar totemfiguur Mario bleef. Ondertussen piepen we wel anders: Super Mario Galaxy 2 is al de tiende Mario-titel die u met de zwiebelpook bedient.

Met Nintendo's Super Mario Galaxy 2 wordt het ongezien fantastische videogamevoorjaar 2010 op een passende manier afgesloten. Na vandaag blijft het - op zomerklepper StarCraft II: Wings of Liberty na - relatief stilletjes tot Halo: Reach begin september het najaar in gang trapt. Om maar te zeggen: de gamegoden zijn ons (zie de vijfsterrenparade met Mass Effect 2, Heavy Rain, Splinter Cell: Conviction en Red Dead Redemption) dit jaar al bijzonder welgezind geweest, en we zitten nog niet eens halfweg.

Het is overigens niet dat u de komende weken zult stilzitten, want tussendoor bent u nog wel eventjes zoet met deze nieuwe aflevering van een reeks die de afgelopen dertig jaar nooit één slechte game heeft opgeleverd. De kwaliteit van de Mario-games wordt met zo'n devote zorg bewaakt door bedenker Shigeru Miyamoto dat zelfs regelrechte tussendoortjes als deze Super Mario Galaxy 2 een feest zijn om te spelen. De eerste Super Mario Galaxy was, ondanks zijn nogal steile moeilijkheidsgraad, een kleine revolutie in het platformgenre omdat de levels kleine planeetjes waren die in 360 graden konden worden doorgeploegd. Het zette de deur open voor nieuwe gameplay-ideeën, en die lijn wordt volledig doorgetrokken met deze sequel.

Revolutie en evolutie

Nintendo gelooft in cycli van revolutie en evolutie, zo maakte een van de toplui ondergetekende enkele jaren geleden wijs, en met Super Mario Galaxy 2 zitten we helemaal op dat tweede plan. Uiteraard betekent deze opvolger niet wéér de aardverschuiving die de eerste veroorzaakte, maar het bij momenten briljante spel met de zwaartekracht zet je hier en daar toch weer voor een aantal donderse verrassingen. Zoals de level waarin we ons met een grote boor doorheen de planeetjes moesten graven om verder te geraken, en de eindbaas van dat niveau ook alleen maar kon worden verslagen door hem recht in zijn pens te boren. Ook de vleesetende planten die kriskras over de planeetjes hossen en de snelle omgevingspuzzels zijn weer van de partij. Er is de Rock Shroom, waarmee u grote rollende rotsen over het planeetoppervlak kunt jagen. En last but not least: Yoshi, uw favoriete berijdbare hagedis, is terug.

Weer doet Miyamoto waar hij altijd al een crack in is geweest: u vierkant op de zenuwen werken zonder dat u het erg vindt. Dat begint bij de irritant grappige kreetjes die de besnorde loodgieter slaakt wanneer hij zich een weg over, langs en door de verschillende planeetjes stuitert, en eindigt met de Wii-afstandsbediening die uit Franse colère door de huiskamer wordt geslingerd. Want de moeilijkheidsgraad van Super Mario Galaxy 2 klimt, vanaf de tamelijk makkelijke eerste levels, snel steil omhoog, zodat u snel weer uw passen en sprongen tot op de halve seconde juist zit te timen. En toch wordt de controller weer opgeraapt en gehermonteerd voor een nieuw rondje, want de overwinning van dat ene moeilijke stuk ligt net om de hoek.

Een van de vele
Ons uiteindelijke advies luidt: als u Super Mario Galaxy 2 koopt, haal dan ook de originele game uit de tweedehandsbak en trakteer uzelf op een dubbele portie. Er zitten heel wat vertrouwde elementen in deze game, hier en daar enkele nieuwe, en alles zit vakkundig op zijn plaats. Maar we moeten ook een beetje eerlijk blijven: de game volgt op een barrage aan Mario-titels voor de Wii die alleen maar zijn gelijke kent in de vele, vele Mario-spelletjes voor de NES-console eind jaren tachtig en begin jaren negentig. Dus kunnen we hem ook niet anders bekijken dan één Mario-game van de vele. En dan moeten we vaststellen dat de 2D-platformer New Super Mario Bros. Wii, een spel dat we eind vorig jaar nog met vijf sterren bedachten, toch iets meer leutige, innovatieve panache had. Net als de viersterrenklepper Super Smash Bros. Brawl, twee jaar geleden, of de door onszelf nog als Game van het Jaar betitelde originele Galaxy-game een jaar dáárvoor.

We spelden deze opvolger uiteindelijk drie welverdiende sterren op, wegens een meer dan verdienstelijke sequel. De sterretjes zijn wel iets properder opgeblonken dan die van andere driesterrengames. (Ronald Meeus)

 Weer doet ‘Mario’-bedenker Shigeru Miyamoto waar hij altijd al een crack in is geweest: u vierkant op de zenuwen werken zonder dat u het erg vindt  
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234