Vrijdag 03/12/2021

Uitgespeeld: Medal of Honor **

Medal of Honor speelt zich af op de onherbergzame slagvelden van Afghanistan anno 2002 Beeld UNKNOWN
Medal of Honor speelt zich af op de onherbergzame slagvelden van Afghanistan anno 2002Beeld UNKNOWN

De langverwachte reboot van de Medal of Honor-schietgamereeks gooit het op brute ernst en militaire sérieux. Maar de makers lijken te zijn vergeten dat een doorsnee speler zich ook nog een beetje wil amuseren, zeker als hij een schietspel in handen krijgt.

Het grote publiek heeft (gelukkig) stilaan de buik vol van videogamecontroverse. Maar toch slaagde het Amerikaanse Electronic Arts erin om hier en daar nog een paar lui tegen de kar te rijden met Medal of Honor, een oorlogsshooter die zich afspeelt op de onherbergzame slagvelden van Afghanistan anno 2002. In het echte Afghanistan dus, tijdens een echt internationaal conflict dat nog steeds aan de gang is. Dat landde hier en daar verkeerd.

De makers van de game verweerden zich eerst nog met de (grotendeels terechte) argumenten dat het verhaal uitgerekend de heroïek van de kleine soldaat in het grote, complexe conflict in de verf zet, dat videogames ondertussen een erkend fictiemedium zijn geworden en dus ook een actueel oorlogsverhaal mogen vertellen, en dat de game zich geografisch ergens afspeelt waar er geen burgers zijn en dus ook geen burgerslachtoffers kunnen vallen. Dat suste tot enkele weken geleden de gemoederen nog, maar toen bleek dat de speler in de multiplayermodus ook in de rol van een talibanstrijder kon kruipen en dus coalitiesoldaten kon neermaaien, kwam er een storm van protest, waardoor de speelmodus in kwestie uiteindelijk werd uitgevlakt.

Slaapverwekkend
Onkies opgevoerde talibanstrijders zijn echter nog de minste kwaal waaraan Medal of Honor lijdt. De game, een reboot van een lange spellenreeks die zich tot enkele jaren geleden uitsluitend afspeelde tijdens de Tweede Wereldoorlog, stuit vooral tegen de borst door zijn slaapverwekkende gameplay. Medal of Honor wordt bij momenten pootje gelicht door zijn eigen sérieux. In een helikoptermissie ergens halfweg het spel moet je bijvoorbeeld strategische doelen neerhalen door ze vanop een afstand te laten bestoken met Hellfireraketten, die telkens weer een paar seconden nodig hebben om hun nieuwe positie te bepalen. Een actie die ongetwijfeld tot op het bot geresearcht is maar - uitgerekend daardoor - ook het ritme van de game telkens weer onnodig afremt. Dan liever het gesublimeerde speeltuinrealisme van het vorig jaar uitgebrachte Modern Warfare 2: oorlog is misschien geen pretje, maar een goeie videogame wél.

Verder zit Medal of Honor tjokvol elementen die we al eens eerder hebben gezien, maar dan veel beter gepresenteerd en in een snediger speelritme gegooid, in games als het zonet genoemde Modern Warfare 2 maar ook in EA's eigen Battlefield: Bad Company 2. In slow motion ergens binnenstormen en een gijzelaar redden dankzij een schot door de kop van zijn belager, de vergelijking tussen de persoonlijke verhalen van een special forces-knakker en een gewone stormtroeper? Been there, done that. En veel beter dan in Medal of Honor.

Onverzorgd
De game is ook uitgesproken onverzorgd. De visuele omgeving laat te vaak zijn naden zien en de fysica zit er mijlenver naast. Meerdere keren doken we weg achter een object dat in betere games voor strikt tijdelijke soft cover zou doorgaan, zoals een rij plastic vaten of een houten krat, en hield onze schuilplaats wonderwel stand tegen het spervuur uit een kettingmitrailleur. Het vloekt met de claims over militair realisme die de makers al sinds de eerste aankondiging van Medal of Honor maken, en komt de geloofwaardigheid van de game niet ten goede. Hetzelfde geldt voor de artificiële intelligentie van je teammaten, die er een punt van maken om recht in je kogelbaan te lopen, en de knullige animaties. Het ontwerp van de levels is ongeïnspireerd en bij momenten zelfs compleet verwarrend. De verhalende cutscenes duren dan weer veel te lang.

Moeten we doorgaan? Liever niet, want Medal of Honor is een najaarstitel waarvan we veel hadden verwacht, en de teleurstelling is groot. Het valt bovendien midden in een hoogseizoen waarin (met Halo: Reach en Guitar Hero: Warriors of Rock) al een paar onverwacht zwakke titels de deur uitgingen, en de komende weken hebben we nog meer slecht nieuws wat dat betreft. Het valt nog af te wachten of gedoodverfde concurrent Call of Duty: Black Ops het volgende maand beter zal doen, maar beter dan dit kan niet zo moeilijk zijn. (Ronald Meeus)


Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234