Maandag 19/08/2019

Review

Uitgespeeld: GoldenEye 007 ****

Voor de remake van GoldenEye 007 werd deftig leentjebuur gespeeld bij modernere schietgames. Maar ook de elementen die van het dertien jaar oude origineel een gameklassieker maakten, zitten er in. En deze keer maakt de beeltenis van hedendaagse Bondacteur Daniel Craig de dienst uit.

Een nieuwe James Bondfilm zit nog altijd achter slot en grendel door de financiële moeilijkheden van filmstudio MGM. Maar dat houdt gamehuis Activision, dat de videogamerechten op de filmreeks bezit, niet tegen om Bondgames te blijven maken. Dit najaar zagen we er zo twee passeren. Voor de PlayStation 3, Xbox 360 en pc is er 007: Blood Stone (HHH), een middelmatige mix tussen een Splinter Cell-achtige sluipgame, een shooter en een racespel, maar tegelijkertijd een game die niet half zo slecht is als wat de overdreven kritische internationale gamepers ervan maakt. Wij hebben het echter liever over een andere Bondgame, die min of meer gelijktijdig in de winkel opdook.

GoldenEye 007, uitsluitend op de Wii-console, is een remake van de gelijknamige gameklassieker uit 1997. Die kwam toen eveneens exclusief uit op de Nintendo64, een van de voorlopers van de Wii, en was gebaseerd op de gelijknamige Bondfilm. Het spel wordt nog altijd gefêteerd als een van de beste shooters aller tijden, en ging zo'n 8 miljoen keer over 's werelds toonbanken.

Een van de cosmetische nieuwigheden in deze versie is dat de Bond in wiens huid je kruipt die van huidig vertolker Daniel Craig is, en niet - zoals zowel in de film als in de originele game - diens voorganger Pierce Brosnan. De reden daarachter, zeggen de makers, is dat er ondertussen een generatie verschil zit tussen de twee games, en jongere gamers ondertussen geen affiniteit meer hebben met Brosnans Bond. Elke generatie zijn Bond, zoiets. Craig verleende overigens zijn beeltenis én zijn stem aan de game, net als Judi Dench als zijn baas M. Er zit ook een titelanimatie in die niet onder hoeft te doen voor die van een Bondfilm, de titelsong werd opnieuw opgenomen met Nicole Scherzinger van de Pussycat Dolls, en Bondscenarist Bruce Feirstein tekende voor het geactualiseerde verhaal en de dialogen.

Kortom: GoldenEye 007 bulkt van de Hollywoodaspiraties, en die vormen het belangrijkste verschil tussen deze remake en het origineel. Niet zo moeilijk ook, aangezien de visuele prestaties van de N64 nog een heel eind achterop blijven bij die van de Wii. Voor de rest is het vooral een modernisering van het bestaande materiaal: er werden een aantal gameplay-elementen uit modernere shootergames in geparkeerd, zoals een eenvoudig dekkingsysteem en de mogelijkheid om via de linkertrekker over de korrel van je vuurwapen te mikken. Ook genees je automatisch van je schotwonden als je lang genoeg in dekking blijft, een ondertussen canoniek element in schietgames, dat uiteraard minder realistisch is maar wél het plezier en het tempo erin houdt. En er zitten ronduit moderne dingen in, zoals zogeheten Breach-minigames, waarbij je in slow motion een vertrek moet binnenvallen en de booswichten (maar niet hun gijzelaars) op volstrekt fotogenieke wijze omlegt.

Het had van GoldenEye 007 een verdienstelijke kopie van andere shooters kunnen maken, maar het zijn de memorabelste ingrediënten van de originele game die het veranderen in een game die geweldig is op eigen kracht. De architectuur van de levels bijvoorbeeld: meestal zijn er meer invalsroutes te nemen, en die geven ook de mogelijkheid om tenminste in het begin van een nieuw actietafereel een paar tegenstanders al sluipend neer te leggen.

De beste

Eigenlijk is GoldenEye 007 - met een redelijk gapende voorsprong zelfs - de beste schietgame van het jaar. Als de Wii visueel even goed zijn mannetje kon staan als de twee 'volwassen' consoles, dan was er ook geen twijfel mogelijk en verkozen we deze game boven Call of Duty: Black Ops en Halo: Reach. Nu werd een gamegenre dat bij uitstek profiteert van de HD-behandeling in een spelconsole gewrikt wiens audiovisuele kwaliteiten inmiddels zwaar achterhaald zijn. Strikt voor Wii-spelers is GoldenEye 007 echter veruit de beste deal die je zult vinden als je een shooter zoekt. Ironie: op de Xbox 360-console is alleen maar de originele, en dus visueel compleet verouderde GoldenEye 007 te spelen via de ingebouwde downloadwinkel Xbox Live Arcade.

De originele GoldenEye 007 blonk uit door zijn sterke multiplayer, en ook dat element werd gehonoreerd. Je kruipt er in de rol van bekende Bond-schurken als Odd Job, Scaramanga en Jaws, want die zijn, in tegenstelling tot de acteur die Bond vertolkt, wél van alle tijden.

GoldenEye 007 verscheen op Nintendo Wii en DS.

James Bond lijkt in de remake verdacht hard op Daniel Craig. Beeld UNKNOWN
 Dit is met redelijk gapende voorsprong de beste schietgame van het jaar  
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden