Zondag 20/10/2019

Update

Twee vliegroutes uit plan-Wathelet geschrapt

Beeld PHOTO_NEWS

De rechtbank van eerste aanleg van Brussel heeft beslist om twee vliegroutes die het plan-Wathelet voorziet, de 'kanaalroute' en de route 'linkerbocht', te schrappen. Antoine Wilhelmi, oprichter van de burgerbeweging 'Geen Sprake Van' (Pas Question), spreekt van een "totale overwinning" na de beslissing. Ook voormalig Brussels minister van Leefmilieu Evelyne Huytebroeck (Ecolo) reageert "zeer tevreden".

Het Brussels gewest stapte na de invoering van het Plan Wathelet samen met enkele gemeenten en verenigingen naar de rechter. Die geeft hen nu gelijk. De Belgische staat krijgt drie maanden om de routes uit roulatie te halen, inclusief dwangsom van 50.000 euro per dag met een maximum van 36 miljoen euro.

"De rechter heeft onze argumenten gevolgd", stelde François Tulkens, advocaat van het Brussels gewest, bij het verlaten van de rechtbank. "De rechter geeft het Brussels gewest dus gelijk door te bevestigen dat er een manifeste inbreuk heeft plaatsgevonden van de Europese geluidsnormen. En hij is van oordeel dat de Europese regels wel degelijk van toepassing zijn hier."

Als tegenpartij had de Belgische staat aangevoerd dat een strikte toepassing van de normen onverenigbaar zou zijn met het behoud van een economische activiteit op de luchthaven van Zaventem.

De Brusselse rechtbank is echter van oordeel dat de norm wel degelijk overtreden is, zoals ook bleek uit de meetgegevens van het Brussels gewest. "Sinds 6 februari, dus sinds het gebruik van de nieuwe routes uit het Plan Wathelet, is het aantal inbreuken op de geluidsnormen door vliegtuigen verveelvoudigd", aldus Tulkens.

Daarnaast heeft de rechter geoordeeld dat het Plan Wathelet ook voorbij is gegaan aan de Europese regels rond publieke consultaties, besluit de advocaat. "Het valt inderdaad te betreuren dat de bevolking niet geconsulteerd werd voor de invoering van het vluchtplan."

Staatssecretaris voor Mobiliteit Catherine Fonck (cdH) is niet van plan in beroep te gaan tegen de beslissing van de Brusselse rechtbank van eerste aanleg over de vliegroutes boven Brussel.

Triomf
"Voor de burgerbeweging 'Geen Sprake Van' en de honderdduizenden Brusselaars die sinds februari het slachtoffer zijn van deze vluchten, betekent dit een enorme opluchting en binnen drie maanden ook het einde van de nachtmerrie waarin ze al meer dan 175 dagen leven", triomfeert de beweging in een persbericht. Volgens 'Geen Sprake Van' is het nu aan staatssecretaris voor Mobiliteit Catherine Fonck en premier Elio Di Rupo om onmiddellijk de beslissingen te nemen die zich opdringen om de uitspraak te respecteren.

"In contrast met de onkunde van de politiek om dit probleem de afgelopen maanden op te lossen, stelt het gerust te zien hoe burgers kunnen vertrouwen op het gerecht om hen te beschermen tegen absurde beslissingen van de uitvoerende macht, in dit dossier vertegenwoordigd door Melchior Wathelet", zegt 'Geen Sprake Van', dat hoopt dat de consensus die zich de afgelopen maanden vormde rond een nieuw, evenwichtig en duurzaam spreidingsplan zijn vruchten draagt na het schrappen van de routes van het plan Wathelet. "Het nieuwe plan zal tijd nodig hebben, maar zal alleszins de meest bevolkte zones moeten vermijden en tot stand komen na een milieueffectenrapport."

Ruimere oplossing nodig
Ook voormalig Brussels minister van Leefmilieu Evelyne Huytebroeck (Ecolo) reageert "zeer tevreden" op de uitspraak. "Onze advocaten hadden argumenten die overeind bleven", stelt Huytebroeck vast. Net als verschillende Brusselse gemeenten en verenigingen was zij naar de rechter gestapt tegen het zogenaamde plan-Wathelet. "Dit is een overwinning voor de verenigingen die erg strijdvaardig waren. Persoonlijk ben ik hier heel erg tevreden mee."

Zelfs al werd enkel de schrapping van de twee nieuwe vliegroutes gevraagd, toch is een ruimere oplossing nodig voor alle inwoners, besluit Huytebroeck. Dat kan bijvoorbeeld door de nacht te verlengen (22u-7u in plaats van 23u-6u), door een hervorming van de windnormen, door een herziening van bepaalde pistes of door de creatie van een onafhankelijk instituut.

"Meteen uitvoeren"
Brussels minister en burgemeester van Oudergem Didier Gosuin (FDF) wil dat de federale regering zonder oponthoud de bewuste vliegroutes schrapt. "Een regering in lopende zaken is steeds gehouden aan de plicht om gerechtelijke beslissingen uit te voeren", zo reageert hij.

"We verwachten nu van de federale regering dat ze haar fouten rechtzet, dat staatssecretaris Catherine Fonck de besluiten vernietigt", onderstreept Gosuin. "Ik durf niet geloven dat men de dwangsommen zou moeten aanwenden. Wat voor een signaal geeft men dan aan de burgers?"

Gosuin - wiens gemeente mee naar de rechter stapte - is in elk geval niet verbaasd over de beslissing van de rechtbank. "Dat was te verwachten. Sinds 6 februari zeggen wij dat de besluiten vol zitten met inbreuken op wetteksten die voortvloeien uit een gebrek aan overleg en impactstudies", besluit hij.

Ook het FDF is tevreden met de uitspraak van de Brusselse rechtbank van eerste aanleg, die het gebruik van twee vliegroutes uit het plan Wathelet terugdraait. De partij noemt het plan schadelijk en illegaal. "Het is tijd dat de federale regering mea culpa slaat en deze gerechtelijke beslissing uitvoert", stelt FDF.

Volgens Emmanuel De Bock, fractieleider van FDF in het Brussels parlement, ligt het arrest van toenmalig Brussels Leefmilieuminister Didier Gosuin (FDF) over de geluidsnormen aan de basis van de annulering. "Dit arrest, dat telkenmale werd gecontesteerd door Ecolo en gedurende bijna tien jaar niet werd uitgevoerd, toont nu aan dat FDF het bij het rechte eind had. Het arrest Gosuin is het enige juridische wapen ter verdediging van de Brusselaars."

Vraag om nieuwe routes
Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) en minister van Leefmilieu Céline Fremault (cdH) reageren tevreden op de uitspraak van de Brusselse rechtbank van eerste aanleg over de vliegroutes boven Brussel.

De Brusselse ministers vragen de federale regering en de formateurs om de opheffing van de betrokken vluchtroutes "te laten samengaan met de onmiddellijke invoering van vluchtroutes die met de criteria van bevolkingsdichtheid en veiligheid (...) rekening houden", zo verwijzen ze ook naar het Brussels regeerakkoord over de kwestie.

Weyts: "Uitspraak onderzoeken, best billijke spreiding"
Vlaams minister voor de Vlaamse Rand Ben Weyts reageert voorlopig niet ten gronde op de uitspraak. "We zullen de uitspraak en de gevolgen ervan bekijken", aldus de N-VA'er. Door de uitspraak zullen er minstens tijdelijk weer meer vliegtuigen boven de Brusselse ring en de Vlaamse rand vliegen.

Hij onderstreept het belang van "een billijke spreiding van de lasten". "In het verleden werd daarover een akkoord bereikt tussen verschillende partijen en over de taalgrens heen. Het lijkt me best om dat als toetssteen te hanteren", besluit hij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234