Topfunctionaris Adam Bain stapt op bij noodlijdend Twitter
Opnieuw is er bij Twitter een vogel gevlogen. Adam Bain, als 'chief operating officer' verantwoordelijk voor de marktstrategie van het sociale netwerk en daarmee een van de meest invloedrijke mensen bij het bedrijf, gaat zijn geluk elders beproeven. Op zoek naar een nieuwe uitdaging.
Dat heeft Twitter bekendgemaakt. Bain heeft zes jaar bij Twitter gewerkt, sinds oktober vorig jaar in zijn huidige functie. Op Wall Street werd hij geroemd om het opbouwen en onderhouden van het ooit snel groeiende advertentienetwerk van Twitter, schrijft The New York Times.
Totdat er een vervanger voor Bain is gevonden, worden zijn taken overgenomen door financieel directeur Anthony Noto.
Driehonderd banen geschrapt
Het vertrek van Bain komt in een periode waarin Twitter het erg zwaar heeft. Vorige maand maakte het bedrijf bekend dat het 350 banen gaat schrappen. Dat is omgerekend ongeveer 9 procent van zijn totale personeelsbestand. Vooral verkoop- en marketingfuncties worden getroffen door deze ontslaggolf.
Het baanverlies is een direct gevolg van het feit dat het Twitter maar niet lukt om veel geld te verdienen met advertenties. Daarnaast neemt de concurrentie van onder andere Facebook en Snapchat steeds meer toe. De afgelopen jaren zijn er aan de top van Twitter verschillende wissels geweest, maar sinds Jack Dorsey vorig jaar - voor de tweede keer - werd benoemd tot algemeen directeur, is het daar relatief rustig.
I’m excited to take w me everything I’ve experienced at Twitter & do something totally different and new outside the company. Stay tuned!
— adam bain (@adambain) 9 november 2016
Hoopgevend voor Twitter is dat het bedrijf afgelopen kwartaal de verwachtingen ruimschoots wist te overtreffen. De omzet steeg met 8 procent tot 616 miljoen dollar en het aantal dagelijkse gebruikers nam met 7 procent toe ten opzichte van een jaar eerder. Het nettoverlies bedroeg 103 miljoen dollar.
In de etalage
Desondanks overheerst het beeld dat het niet erg goed gaat met Twitter. Dit wordt versterkt door het feit dat het bedrijf zichzelf in de etalage heeft gezet. Bedrijven die aanvankelijk geïnteresseerd waren, zijn naar verluidt alweer afgehaakt. Onder andere Walt Disney, Salesforce en Google worden in dit verband genoemd.
Verder zag Twitter zich genoodzaakt om videodienst Vine op te doeken. Volgens de laatste berichten zijn er biedingen binnengekomen van andere bedrijven die wel iets zien in een overname, en overweegt Twitter daarop in te gaan.
Twitter heeft momenteel nog altijd ruim 300 miljoen gebruikers die geregeld een tweet versturen, maar dat gebeurt een stuk minder frequent dan voorheen.