Woensdag 13/11/2019

Aangeboden door Eneco

Wat is dit?

'Aangeboden door ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciele afdeling van DPG Media. De journalisten van De Morgen zijn hier niet bij betrokken.

Toekomstbouwer Geert Gisquière “Elektrische deelauto’s zijn de toekomst.”

Delen is het nieuwe hebben, zeggen ze. Ook autodelen zit in de lift. Deelplatformen schieten als paddenstoelen uit de grond en bijna 180.000 Belgen doen aan autodelen. Steeds meer van die deelauto’s rijden elektrisch. Ook Geert Gisquière van cambio Vlaanderen gelooft in de toekomst van elektrische deelwagens. “Een groeiend deel van ons wagenpark is elektrisch. Maar we mogen het niet overhaasten. Of liever: we kunnen niet. De laadinfrastructuur kan de groei niet bijhouden.”

Geert Gisquière van cambio Vlaanderen. Beeld Bart Desomer

Veel economiestudenten dromen van een job in big business. Hoe kwam jij bij een autodeelplatform terecht?
Gert Gisquière: “Als student wist ik al: ik wil later mijn boterham verdienen, maar liefst in een maatschappelijk zinvolle job. Dat engagement had ik van thuis meegekregen, want mijn ouders waren allebei sociaal bevlogen. Ik heb gesolliciteerd bij Taxistop, dat toen met projecten rond duurzaamheid bezig was, onder andere met carpooling. Twee dagen na mijn diploma-uitreiking mocht ik beginnen. Helaas.”

Je bedoelt: er zat geen lange vakantie in?
“Juist!” (lacht)

Hoe deed je het toen zelf met de auto?
“Mijn ouders hadden geen auto. Zelf heb ik een paar maanden met een tweedehands karretje gereden, maar al snel deed ik met enkele vrienden aan particulier autodelen. En toen hebben we met Taxistop cambio opgericht. Dat is intussen vijftien jaar geleden.”

Cambio was dé autodeelpionier in ons land. Hoe gaat het vandaag?
“We blijven groeien, met 20 procent per jaar. In Vlaanderen hebben we nu 20.000 gebruikers voor 700 deelauto’s in 30 steden en gemeenten. Met cambio Brussel en Wallonië erbij zijn er 1.300 deelauto’s.”

Voor wie is een deelauto interessant?
“Als je minder dan 10.000 kilometer per jaar rijdt, is autodelen goedkoper dan een eigen wagen.”

De bedoeling van autodelen is minder verkeer. Lukt dat?
“Per cambio-auto die erbij komt, verdwijnen er 13 privéwagens van de weg. Omdat de eigenaars hun auto van de hand doen of geen nieuwe meer kopen. Voor de meeste cambio-gebruikers is de deelwagen de enige auto die ze gebruiken. Ze rijden ook minder met de auto en gebruiken vaker de fiets of het openbaar vervoer.”

Een eigen wagen is altijd beschikbaar. Een cambio moet je reserveren.
“Je moet wat meer plannen. Maar dat valt goed mee. Een kwart van de reserveringen gebeurt zelfs minder dan één uur voor het vertrek.”

De elektrische auto komt op. Hoe zit dat bij cambio?
“Onze eerste elektrische wagen dateert van 2012. Op dit moment telt onze elektrische vloot 30 wagens.”

Die groei gaat blijkbaar niet zo snel?
“Dat valt best mee. Het aandeel elektrische wagens in onze vloot is veel groter dan het gemiddelde in Vlaanderen. Elektrisch rijden is de volgende stap in het autodeelverhaal, daarvan zijn we overtuigd. Maar een aantal factoren remmen die evolutie wat af. Voor de chauffeur is het wennen De batterij van de huidige wagens volstaat voor de meeste ritten van onze gebruikers, maar heel lange ritten zijn nog niet mogelijk. Ook de automatische versnellingsbak schrikt sommige mensen af. Daarom organiseren we proefsessies, zodat je het eens kunt proberen. Dan merk je snel dat automatisch rijden heel comfortabel is, zeker in de stad of de file.”

Nog hinderpalen?
“Elektrische auto’s zijn nog duur. Elektrisch opladen is goedkoper dan diesel of benzine tanken, maar dat compenseert de aankoopprijs nog niet. Hopelijk worden elektrische wagens snel betaalbaarder. In afwachting bieden wij ze wel aan hetzelfde tarief aan als de ‘klassieke’ wagens.”

Opladen gebeurt bij jullie vooral aan openbare laadpalen.
“Dat is momenteel de grootste struikelsteen. We zouden sneller willen groeien, maar het aantal laadpalen groeit niet snel genoeg mee. Ofwel moeten autodeelplatformen de toestemming krijgen om zelf netwerken van laadpalen uit te bouwen op het openbaar domein, ofwel moet de overheid dit organiseren. De tweede optie lijkt mij de meest logische, zeker als ook meer privéauto’s elektrisch worden. Niet iedereen zal thuis kunnen opladen. Dat lijkt mij de grootste uitdaging voor elektrisch autorijden in het algemeen: hoe gaan we al die auto’s laden?”

Het liefst gebeurt dat uiteraard ook met groene stroom, zodat de cirkel rond is.
“Elektrisch rijden heeft natuurlijk weinig zin als je de elektriciteit ervoor produceert met fossiele brandstoffen. Maar dat loopt wel los, denk ik. Er zal steeds meer groene stroom op de markt komen om de laadpalen te bevoorraden.”

Er zijn de laatste jaren veel nieuwe autodeelplatformen bijgekomen. Die gaan wel meteen helemaal elektrisch.
“Dat klopt, autodeelplatformen als Zen Cars, Partago en Batmobiel zijn gestart met alleen elektrische wagens. Zen Cars heeft vooral auto’s in Brussel. Het mag daar zijn eigen laadpalen plaatsen. Partago en Batmobiel zijn ontstaan in Gent. In die stad is de afspraak dat per laadpaal één laadpunt voor autodelen bestemd is en één voor openbaar gebruik. Bij cambio is de elektrificatie een geleidelijk verhaal. De grootste winst van autodelen blijft voor ons: mensen aanzetten om de auto minder vaak te gebruiken en meer te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer te doen. Die elektrische motor is de kers op de taart, wegens de milieuvriendelijkheid.”

Klassieke autodeelsystemen werken met abonnementen, vaste standplaatsen en reserveringen. Nieuwe aanbieders zoals Drive-Now en Zipcar in Brussel en Poppy in Antwerpen zijn ‘free floating’ systemen. Die auto’s bedien je met een simpele app en je mag ze overal binnen bepaalde stadsgrenzen parkeren. En het zijn er meteen honderden. Handig toch?
“Achter die free floaters zitten grote merken en financierders. Drive-Now is bijvoorbeeld van BMW, Poppy van D’Ieteren, de importeur van Volkswagen. Zij hebben de middelen om zo grootschalig op te starten. Het concept van free floating vereist dat ook. Je kunt niet vooraf reserveren, dus moet er wel veel aanbod zijn. Anders boet zo’n systeem teveel in aan gebruiksgemak. Het is altijd afwachten hoe die projecten na de opstart evolueren. Zipcar in Brussel is alweer gestopt en gedeeltelijk overgenomen door Poppy. Het aanbod van Poppy in Antwerpen is ondertussen afgebouwd van 250 naar 100. Wij tellen in Antwerpen meer dan 200 deelwagens.”

Ben je blij met die nieuwe collega’s?
“Alle initiatieven die autodelen mee op de kaart zetten, zijn welkom. Als ze maar helpen om de maatschappelijke doelstellingen te realiseren: alleen gebruik maken van de auto als het nodig is en zo het aantal auto’s op de weg verminderen.”

Mobiliteitsexpert Kris Peeters is daar sceptisch over. Volgens hem gebeuren er met free floaters meer impulsieve en korte verplaatsingen, die de gebruikers anders met het openbaar vervoer of de fiets zouden afleggen.
“Dat zou niet de bedoeling mogen zijn. Volgens ons moet autodelen mensen stimuleren om minder te rijden, niet meer. Het is aan de overheid om de impact van de verschillende systemen te monitoren en waar nodig bij te sturen.”

Alles wijst erop: we moeten zuinig zijn op onze planeet. En dankzij de technologische revolutie kun jij daaraan bijdragen. Met (elektrisch) autodelen, bijvoorbeeld, of door bewust te kiezen voor groene stroom. Maak mee het verschil en kies voor zonne- en windenergie van bij ons. Surf voor meer informatie naar www.eneco.be.

De journalisten van De Morgen zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234