Woensdag 11/12/2019

Games

'This War of Mine: The Little Ones': strijdgewoel door de ogen van een burger

Het hele spel draait om ethiek: hoe ver ga je om jezelf en je naasten te beschermen? Beeld rv

In de videogame This War of Mine: The Little Ones staat oorlog centraal. Maar deze keer wordt het geweld niet gepresenteerd vanuit het standpunt van een soldaat: de overlevingssimulator zoomt in op de levens van gewone burgers tijdens de belegering van een stad.

Als iemand honger heeft, en zijn kinderen zijn ziek zonder dat er medicijnen voorhanden zijn, kan die persoon rare dingen doen. Zoals met geweld het vreedzame oudere echtpaar in zijn buurt proviand afhandig maken. In de videogame This War of Mine: The Little Ones wordt dat soort verscheurende keuzes warm geserveerd. Het is een soort The Sims: Oorlogstijd, een levenssimulator waarin het lot van enkele inwoners van een belegerde stad tijdens een oorlog wordt geschetst.

Maar de gebeurtenissen zijn wel geworteld in echte oorlogen. De makers van de game, de Poolse videogamestudio 11 Bit, deden research naar de gebeurtenissen en het gedrag van de burgers in een belegerde stad met behulp van historisch materiaal, zoals dagboeken, uit de belegeringen van Leningrad tijdens de Tweede Wereldoorlog, die van Sarajevo tijdens de oorlog die in de jaren 90 in voormalig Joegoslavië woedde, die van de Tsjetsjeense hoofdstad Grozny tijdens de mislukte onafhankelijkheidsoorlog in 1994 en 1995, en die van de Syrische stad Homs tussen 2011 en 2014.

"Vooral dagboeken van burgers, die bij de oudere belegeringen werden verzameld door historici, bevatten een schat aan informatie", zegt Maciej Sulecki, hoofdontwerper van het vijftienkoppige team dat de game maakte. "Ze toonden in de eerste plaats hoe mensen kunnen veranderen in zulke extreme situaties. Er is geen scherp afgebakende grens tussen goed en kwaad meer: iedereen is gewoon doodsbang, lijdt honger, en doet alles om te overleven."

Oorlog is een kwistig gebruikt thema in videogames. Maar meestal zit de speler recht in het oorlogsgeweld, liefst nog als held (zoals in sommige afleveringen van schietspellenreeks Call of Duty) of als commandant (zie strategische oorlogsgames als de Total War-reeks). This War of Mine: The Little Ones zoomt in op de burgers die door dezelfde oorlog worden geraakt. De speler bestuurt er zo een paar, is getuige van hun monologue intérieur, en leert hun drijfveren kennen. En soms moet hij harde keuzes maken in hun plaats. "Niemand wil iemand anders kwaad doen", zegt Sulecki. "Het is psychologisch zelfs heel moeilijk om die stap te zetten: je wordt altijd ergens door gedreven."

Ethisch gamen

Die keuzemechanieken belichten opnieuw een belangrijke eigenschap die videogames boven andere entertainment- en cultuurmedia hebben: morele, ethische en psychologische keuzes kunnen worden overgelaten aan de speler, terwijl die bij bijvoorbeeld films en romans het alleenrecht van de auteur zijn. Heel wat eerdere games, zoals Bioshock, Splinter Cell: Double Agent, Fallout 4 en Papers, Please! stelden de speler ook al ethisch op de proef. Bij de meeste van die titels vormden de keuzes echter maar een klein onderdeel in een heel raderwerk van de gewoonlijke behendigheids-, verstands- en exploratie-uitdagingen. De juiste weg werd meestal ook door de gamemakers uitgestippeld: een soort 'karmascore' gaf aan of de speler juist of fout zat.

Die keuzes zitten veel dieper geworteld in de mechanieken waarop This War of Mine: The Little Ones drijft, en er is geen voorgekauwd karmasysteem. "Je wordt door de game, dus door ons, nooit veroordeeld voor je daden", zegt Sulecki. "Maar dat betekent niet dat er geen consequenties aan verbonden zijn: de dingen die je doet, kunnen zichtbare nega-tieve gevolgen hebben voor je medeburgers."

Een eerdere versie van This War of Mine, zonder de ondertitel, kwam in 2014 al uitsluitend uit op de pc, en werd daar een lieveling in het zogeheten indie-circuit. Met The Little Ones, een nieuwe versie die ook op de PlayStation 4- en Xbox One-consoles verschijnt, wil 11 Bit Studios nu een breder publiek bereiken.

Het belangrijkste verschil is dat er ook kinderen werden toegevoegd aan de bestuurbare personages. "Ook om het gedrag van kinderen tijdens een belegering te kennen deden we onze research, en daaruit bleek dat hun gedrag vaak tegenovergesteld is aan dat van volwassenen", zegt Sulecki. "Ze reageren eerder met onbegrip dan met angst. Ze kunnen, ondanks de bedreigingen, niet stilzitten. Een van hun noden is dat ze constant - tijdelijk - willen vergeten dat het oorlog is. De ervaring van This War of Mine was pas compleet met de kinderen erbij."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234