Woensdag 18/09/2019

'The Walking Dead: Survival Instinct': Flauw afkooksel van sterke tv-serie

Beeld Activision

Anderhalf jaar geleden kwam er al eens een game over de tv-serie 'The Walking Dead' uit, en die werd met lovende recensies onthaald. Liefhebbers van het zombiegenre hadden dan ook hoge verwachtingen over deze 'The Walking Dead: Survival Instinct'.

Waar de tv-serie toch een frisse wind doet blazen in de zombiewereld, kan dat echt niet gezegd worden van deze game. Als samenvatting kunnen we erg kort zijn: Meer van hetzelfde. Steeds opnieuw. Dat is waar deze game in uitblinkt. Als je de eerste zombie gedood hebt, heb je het wel gezien. Aangezien kogels amper te vinden zijn, loop je vooral rond met een jagersmes. Dat gebruik je dan om de zombies van je af te snijden en steken. Dat lukt met vier messteken. Steeds opnieuw vier messteken. En dan vallen ze stokstijf achterover. Van een of andere animatie of bewegingen van andere lichaamsdelen is niets te merken.

Akkoord, zombies zijn niet slim, maar dat wil niet zeggen dat je als maker wegkomt met een slechte AI. Gewoon lopen en slalommen tussen de zombies door deed de missie voor ons regelmatig van de eerste keer slagen. Eens je binnen de groene 'eindzone' komt, maakt het namelijk niet meer uit of je nu alle zombies hebt gedood of er 50 op een meter afstand bij je staan.

Brandstof
Veel verhaal zit er ook niet in het spel. De regio wordt overspoeld door zombies, en je zal van dorp naar dorp moeten reizen om te ontsnappen. Daarvoor moet je wel eerst brandstof vinden om de wagen aan de praat te krijgen. Je kan vervolgens kiezen of je een hoofdweg wil nemen, of een klein bergweggetje. Die eerste optie kost minder brandstof, maar je kan er makkelijker zombies tegenkomen. Om via kleine wegen te reizen heb je meer brandstof nodig, maar je komt er meer dorpen en gebouwen tegen.

ONZE SCORE

XBOX 360
  • Geluid
  • Graphics
  • Gameplay
  • Levensduur
  • Totaal
Ook beschikbaar voor:
wiiU     ps3     pc    
Beeld Activision
Beeld Activision

In die dorpen is het echter steeds hetzelfde liedje. Je komt er nog een overlever tegen, maar je moet hem eerst met iets helpen voor hij bij je groep aansluit. Afhankelijk van je voertuig kan je een aantal overlevers meenemen, die je dan in de dorpen om rantsoenen kan sturen. Die dorpen zijn echter niet bepaald mooi uitgewerkt. Zo blijken obstakels van een halve meter hoog een reden om de speler het hele dorp rond te sturen. De gamewereld heeft dan ook in lange tijd geen spel meer gezien dat zoveel onzichtbare muren telt als deze 'The Walking Dead: Survival Instinct'.

Conclusie

'The Walking Dead: Survival Instinct' toont aan waarom gelicenseerde games van films of tv-series een slechte naam hebben. Eens je de eerste zombie gedood hebt, en zelfs eens werd gedood door een zombie, heb je eigenlijk het hele spel wel gezien. Op geluidstechnisch vak mag deze game dan nog geslaagd zijn dankzij de goede stemacteurs, op alle andere vakken is het een zware onvoldoende.

Beeld Activision
Beeld Activision
Beeld Activision
Beeld Activision
Beeld Activision
Beeld Activision
Beeld Activision
Beeld Activision
Beeld Activision
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234