Dinsdag 22/10/2019

Videogames

‘The Division 2': knal eens in het rond in een verlept Washington

De natuur heeft zich weer meester gemaakt van de stad in 'The Division 2'. Net als zwaarbewapende roverbendes. Beeld Ubisoft

Ontwikkelaars van videogame The Division 2 bouwden de Amerikaanse hoofdstad Washington D.C. op schaal na, om ze vervolgens digitaal te laten verloederen. De game speelt zich namelijk af in een wereld die om zeep is, en dat moest zeer goed te merken zijn aan het decor.

Op de ochtend waarop de pandemie uitbrak in de Verenigde Staten, in de fictie van videogame The Division 2 tenminste, hadden de inwoners van Washington DC gewoon een dag als een andere verwacht. “Koffie en gratis wifi”, zo benoemt de vertelstem het aan het begin van de game. Maar die tijden lijken enkele maanden later, op het moment waarop de speler zwaargewapend de stad binnentrekt, voorgoed tot het verleden te behoren.

In The Division 2 is de speler een lid van een (fictieve) door de Bush-administratie in het leven geroepen geheime burgergroepering die, in het geval van een ramp die de VS platlegt, de geordende samenleving weer moet helpen opstarten. In de eerste Division-game, uit 2016, werd een New York van vlak na de val vertoond. In deze opvolger wordt de actie verplaatst naar het politieke hart van de voormalige VS, en komt de speler terecht op pleisterplaatsen van de Amerikaanse democratie, zoals het Witte Huis, het Capitool en The Mall daartussen. Alleen zijn ze nu deels door de natuur overwoekerd, zwerven er wilde dieren door de straten, en worden stadsdelen bezet door gewapende milities.

Vanzelfsprekend komen ook de monumenten, zoals het Capitool, in beeld. Beeld Ubisoft

Eén op één nagebouwd

“Het is geen stedelijke jungle: het Washington DC van onze game is een heel natuurlijke omgeving”, zegt Manny Diaz, de ontwikkelaar die de bouw van de wereld in The Division 2 overzag bij ontwikkelaar en uitgever Ubisoft. “Dat paste enorm goed in de interactieve vertelling, de lore, die we hebben bedacht voor deze reeks. De stad is het politieke hart van de Verenigde Staten, en was dus ideaal als decor voor de grootser opgezette opvolger.”

Volledige doorkruisbare wereldsteden zijn niets nieuws in een videogame. In Grand Theft Auto V zit bijvoorbeeld het quasi volledige Los Angeles, in de Assassin’s Creed-games zitten wereldsteden als Rome, Jeruzalem en Parijs in hun volle historische glorie, en een andere interpretatie van een vernield Washington DC (na een atoomoorlog) zat al in Fallout 3. Maar de makers van al die games tekenden hoogstens de ongeveerlijke geleding van de steden na. Voor The Division 2 gingen de makers een eind verder: ze bouwden Washington DC, zoals de stad vandaag in elkaar zit, één op één in digitale vorm na door middel van officiële Geographic Information System (GIS)-gegevens.

The Mall, maar dan verzonken tot een zompig moeras. Beeld Ubisoft

Chaotische speeltuin

“Iedere straathoek, iedere lantaarnpaal, iedere boom in de game staat precies op dezelfde plaats als waar hij vandaag in het echt staat”, zegt Cloe Hammoud, intellectual property-researcher bij Ubisoft. “Wat spelers zien is een natuurgetrouwe kopie van de echte locatie, die structureel zo goed als identiek is, zij het dat we ze fors hebben getransformeerd tot een natuurgetrouwe chaos. Maar wie zijn weg kent in de hoofdstad, zal zijn weg ook vinden in de game.”

Spelers kunnen in hun eentje of met meerdere spelers een ongeveer twintig uur durende verhaallijn doorspelen in dat chaotische decor, en in een compleet wetteloze zone van de stad (de Dark Zone) kunnen ze ook de strijd aanbinden met elkaar. Dat maakt van The Division 2 tegelijkertijd een grote onlinegame en een interactieve parabel over de broosheid van onze westerse samenleving. “We hebben met verscheidene experts samengewerkt om zowel het decor als de gebeurtenissen in de game zo geloofwaardig mogelijk te maken”, zegt Hammoud. “Van architecten via Special Forces-soldaten en FEMA (Federal Emergency Management Agency)-rampbestrijders tot urban explorers en graffiti-artiesten. De stad ziet eruit zoals ze er wellicht écht zou uitzien wanneer alle voorzieningen zouden zijn stilgevallen en alle wetten verdwenen.”

The Division 2, nu uit voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

De straten van Washington DC werden één op één nagebouwd in de game, door middel van officiële GIS-data. Beeld Ubisoft
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234