Woensdag 16/10/2019

Review

'The Crew' is een mak zondagsritje door Amerika

Beeld Ubisoft

Of we zo lang mogelijk na de release wilden wachten met een bespreking, vroeg uitgever Ubisoft. Want hun onlineracer 'The Crew' zou pas zijn ware kracht laten zien als je er eventjes in aan het rondracen bent. Dus namen we iets meer dan een weekje de tijd, af en toe opnieuw in het spel springend. Maar nu werd het wel écht tijd voor die review: gewoon om ervan af te zijn.

Zelden hebben we zo'n grote, mooie, rijke gamewereld doorkruist waarin zo hemeltergend weinig te doen is als in 'The Crew'. Stel je voor: de makers van de game, een stel veteranen uit de 'Need for Speed'-, 'Test Drive Unlimited'- en 'V-Rally'-series, hebben werkelijk de volledige Verenigde Staten vrij doorkruisbaar in hun game zitten. Vanzelfsprekend gaat het om een danig bijgeschaalde versie van de V.S. (van kust naar kust rijden duurt iets langer dan een uur, dus verwacht geen Kerouac-eske heldentrip), maar het Amerikaanse landschap - van de New Englandse bossen via de vlaktes van het Midwesten tot de woestijnen van Nevada en California - ziet er mooi uit en voelt authentiek aan. Zelfs de nog op kleinere schaal nagemaakte steden geven een vertrouwde vibe af. Dit is het Amerika dat we allemaal kennen, of we er al geweest zijn of niet: de achtergrond van 'The Crew' bevat alle vormelementen die we uit de decors van Amerikaanse films en tv-series kennen. Alleen is er aan de voorgrond van dat levendige decor in 'The Crew' geen spat te beleven.

Beeld Ubisoft

Het idee is dat je in deze game online een bende straatracers sticht, waarmee je samen op pad gaat en een heel wagenpark met bolides van alle maten en gewichten - van 'muscle cars' tot zware terreinwagens - opbouwt. Ook zonder een beetje hulp van je vrienden kun je een singleplayercampagne doorspelen, maar het vlees van 'The Crew' zit in de missies die je samen kunt doen. Een paar daarvan, zoals eentje waarin je samen een gepantserde bak moet rammen terwijl je door het landschap klieft, brengen wel wat leute in de huiskamer, maar voor het merendeel van zijn missies is 'The Crew' gewoon een hoogst irritant spelletje. Een racegame die bol staat van de onbegrijpelijke designkeuzes (dat hulplijntje in de lùcht? Kom op!), slecht gebalanceerde gameplay, lange laadtijden, gebrekkige en overgeassisteerde besturing, en slordige fysica. Een titel die veel te weinig op tafel legt, zeker gezien de grote kwaliteit van een paar andere racegames die we dit jaar al de revue zagen passeren.

Beeld Ubisoft

Maar hetgene wat écht tegen de borst stuit is de grote hovaardigeid en de bevlogen adjectieven waarmee Ubisoft deze B-titel in de markt zette als ware het een game om effectief op te wachten. Een 'MMO met auto's'? O alsjebleft! Toegegeven: die gimmick om prestaties te belonen met auto-onderdelen is een mooie vondst, maar een progressiesysteem gebaseerd op XP-punten zit ondertussen al jaren in andere en betere racegames. Net als de mogelijkheid om andere menselijke spelers in je singleplayer-ervaring tegen te komen, wat we al kenden uit 'Need for Speed Rivals' vorig jaar. Alles wat we zagen in 'The Crew' is al eerder en beter gedaan, en wel nog dit jaar. Xbox-spelers hebben een kluif aan het heruitgebrachte 'Forza Motorsport 5' of 'Forza Horizon 2'. PlayStation 4-eigenaars grijpen beter naar het povere, maar nog altijd superieur aan 'The Crew' zijnde 'Driveclub'. Er schieten weinig argumenten meer over voor deze tamme racegame, die zwakker en vrijblijvender is dan de allerslechtste aflevering uit de 'Need for Speed'-reeks.

'The Crew' is uit voor PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360 en pc.

Beeld Ubisoft
Beeld Ubisoft
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234