Zondag 23/02/2020

Technologie

Tesla is even veel waard als Mercedes, Honda, BMW, Peugeot en Renault sámen

Beeld AFP

Nu het beloftevolle bedrijf er ook in slaagt winst te maken, kan Tesla zijn geluk niet op. Het produceert wagens als een tierelier, en zorgen over de financiële gezondheid van het bedrijf zijn naar de achtergrond verdrongen. Dat weerspiegelt zich in een beurskoers die zo snel omhoog schiet als de elektrische wagens kunnen optrekken. 

Zat u al eens in zo’n Tesla met de hoogste uitvoering? Dan heeft u misschien de Ludicrous-modus geprobeerd. Zoals het woord zelf zegt, trekt de auto dan ‘belachelijk’ hard op. Onnodig hard, eigenlijk.

De vergelijking met het aandeel Tesla is niet ver te zoeken. De jongste weken krult die lijn als een banaan omhoog, waardoor de grafiek doet denken aan de grootste beurshypes die u zich kan bedenken. De vraag van 150 miljard: is dat terecht?

Hoe goed is Tesla bezig?

Tesla slaat verwachting na verwachting aan diggelen. Vorig jaar leverde Tesla bijna 370.000 wagens aan zijn klanten. Dat is een peulschil vergeleken met de concurrenten, zoals bijvoorbeeld de 11,8 miljoen voertuigen die Volkswagen maakte. Maar belangrijk is dat het Tesla er zo veel had gemaakt als beloofd. 

Dat is in het verleden vaak anders geweest, terwijl het jonge bedrijf door de hel ging om de productie zo snel mogelijk op te drijven. De bedoeling is om in 2020 ruim 500.000 wagens klaar te krijgen. Over een paar weken verschijnt de Model Y in het Amerikaanse straatbeeld. De SUV van Tesla zou normaal pas in productie gaan tegen 2021. 

Daarbij komt dat Tesla voor het eerst twee kwartalen op rij winst maakte. Al hanteert het daarvoor een eigen definitie van ‘winst’. En het Japanse Panasonic wist gisteren te melden dat de batterijfabriek waarin het samen met Tesla heeft geïnvesteerd, ook voor de eerste keer winstgevend is. Nog eens prijs: opnieuw schoot de beurskoers 

Wat doet het aandeel?

Tesla staat op de beurs, dus kunnen beleggers elke werkdag nieuws over hun bedrijf in de koers verrekenen. De jongste tijd leverde dat een dolle rit omhoog op. Het aandeel ging gisteren voor de eerste keer boven 900 dollar, terwijl kopers afgelopen zomer nog minder dan 200 dollar betaalden voor datzelfde aandeel. Toen was er van goednieuwsshow nog lang geen sprake.

De beurskoers trekt de aandacht, maar zegt minder dan de beurswaarde. Dat is de prijs van alle aandelen samen, en dus de totale waarde van een bedrijf. Voor Tesla ging die maatstaf gisteravond boven de 150 miljard, omgerekend naar euro. Dat is bijna twee keer zo veel als Volkswagen. U weet wel, dat Duitse bedrijf dat 31 keer zo veel wagens maakt.

Tellen we bij de beurswaarde van Volkswagen nog die van BMW én Renault én Peugeot op, dan pas kom je aan hetzelfde bedrag als Tesla waard is. Daarvan moet je even gaan zitten.

Kan het nog hoger?

Een beursstijging als die van Tesla doet doorwinterde analisten van de autosector en zelfs de technologiesector in de haren krabben. Er zijn er nog die zo fan zijn van Tesla dat ze nog steeds aanraden om het aandeel te kopen nadat het op één maand verdubbelde en op een half jaar verviervoudigde. 

Maar om dat te rechtvaardigen moeten ze wel uitzonderlijke voorspellingen bedenken over de toekomst van de maker van elektrische wagens. Vaak klinkt dat dan als ‘Tesla doet iets wat nog nooit eerder gedaan is.’

Omgekeerd zullen zelfs critici erkennen dat in het verleden al bewezen is dat een stijgende beurskoers soms verbazend lang kan blijven duren. Kopers trekken kopers aan: nog nooit werden er meer aandelen van Tesla verhandeld als gisteren. Dat is een feit, ook al noem je het ‘belachelijk’.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234