Zaterdag 04/04/2020

Innovatie

Technologische doorbraak: elektrische auto, laptop of smartphone in enkele minuten opladen

Gemiddeld duurt het nu zo'n acht uur om een elektrische auto op te laden. Tesla-baas Elon Musk voorspelde dat de grote doorbraak van supercondensatoren zou komen, die de oplaadtijd tot enkele minuten zouden kunnen reduceren.Beeld ANP

Je smartphone, laptop of elektrische wagen in enkele minuten volledig opladen: dankzij een technologische doorbraak moet het zeer binnenkort kunnen. Omdat de toepassing goedkoop en eenvoudig is, claimen de bedenkers dat elektrische wagens hiermee het niveau van auto’s met verbrandingsmotoren halen.

Nu duurt het gemiddeld zo'n acht uur om een lithiumbatterij in een elektrische wagen op te laden en ook smartphones of laptops hebben redelijk wat oplaadtijd nodig voor ze er weer tegenaan kunnen. 

Aan de Britse universiteiten van Surrey en Bristol hebben ze een oplossing bedacht die zo veelbelovend is, dat er nu een productie-eenheid voor komt. Het gaat om een nieuw materiaal voor 'supercondensatoren'. 

Bussen in China

Supercondensatoren kun je veel sneller opladen en ze geven ook veel sneller energie vrij dan gewone batterijen. Ze bestaan al decennia, maar omdat ze tot nu toe maar een twintigste van de energie kunnen opslaan van wat bestaande batterijen kunnen vasthouden, kunnen ze vooralsnog niet de competitie met de lithiumbatterij aan. In China rijden er wel al bussen met supercondensatoren, maar die moeten bij ongeveer iedere halte opgeladen worden. 

Met een nieuw materiaal, een polymeer dat eigenlijk bedoeld is voor zachte contactlenzen, hebben onderzoekers een nieuwe soort supercondensator ontworpen die elektrische auto's in tien minuten zou kunnen opladen en die wel voldoende energie kan opslaan om een elektrische wagen minstens 320 tot 500 kilometer zelfstandig te laten rijden, het maximum van de beste batterijen nu. Het gaat om een nieuw polymeermateriaal dat 'diëlektrische' eigenschappen heeft die 1.000 tot 10.000 keer groter zijn dan bestaande elektrische geleiders in batterijen.

Koelsysteem en LED-lamp

Het team stelt dat hun batterij significant meer energie kan vasthouden dan de huidige litium-ion-batterijen. "In plaats van om de twee haltes te moeten opladen, zouden elektrische bussen in China met deze nieuwe toepassing maar om de twintig à dertig haltes moeten opladen, wat bovendien maar enkele seconden zou duren", klinkt het.

De onderzoekers hebben het nieuwe,
op water gebaseerde en dus duurzame  materiaal op twee manieren getest: door een klein laagje in twee minuten op te laden tot 1,5 volt om er dan onder andere een klein koelsysteem mee aan de praat te krijgen en door een dikkere laag op te laden tot vijf volt om er een LED-lamp mee te voeden. 

Op basis van die resultaten plant Superdielectrics Ltd, het bedrijf achter de technologie, een eerste productiecentrum. 

Hernieuwbare energie

De ingenieurs zelf spreken van een 'revolutionaire doorbraak' die ook de basis kan zijn voor de goedkope manier om hernieuwbare energie op te slaan waar we zo hard naar zoeken.

Jeroen Büscher, batterijexpert bij EnergyVille/VITO noemt de vondst "interessant en veelbelovend".  "Met deze voorgestelde opslagwaarden kunnen ze in theorie de competitie met de lithium-ion batterij aan. Dat betekent dat je elektrische auto hetzelfde bereik als nu zou hebben, maar je hem veel sneller zou kunnen opladen zonder extra klassieke batterij", aldus de specialist. "Maar ze moeten dit nu wel nog op een industrieel niveau duurzaam en niet te duur kunnen produceren."

Highgate stelt  echter dat hij er zeker van is dat er binnen twee jaar een prototype van zijn supercondensatoren zal zijn die gespecialiseerde gebruikers, zoals het leger, zullen kunnen inzetten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234