Maandag 27/01/2020

Gamerecensie

'Super Mario Odyssey': Mario raakt nooit belegen

Beeld Nintendo

Heeft Nintendo, na The Legend of Zelda: Breath of the Wild, nu een twééde tijdloze klassieker gelanceerd op minder dan een jaar tijd? Wij denken van wel.

Als Nintendo's strapatsen van het afgelopen jaar ons één ding hebben geleerd, dan is het wel dat u de Japanse spellenmaker nooit te vroeg dood moet verklaren. Want na een jarenlange malaise, met onder meer een mislukte console (de Wii U) en een halfbakken uitstap naar mobiel gamen (Pokémon Go! was misschien een dikke hit, maar Super Mario Run dan weer hoegenaamd niet), forceerde het bedrijf dit jaar een spectaculaire comeback. Het bracht een innovatieve console uit die als zoete broodjes over 's werelds toonbanken glijdt (de Nintendo Switch, inmiddels goed voor meer dan 6 miljoen verkochte exemplaren), en heeft inmiddels twéé tijdloze klassiekers gelanceerd voor dat nieuwe platform.

De eerste was The Legend of Zelda: Breath of the Wild, een joekel van een openwereldgame waarin u makkelijk meer dan honderd uur verloren kunt lopen. En de tweede komt vandaag in de winkels: Super Mario Odyssey, een nieuwe aflevering uit de langlopende reeks platformgames, die als geestelijke opvolger voor Super Mario Galaxy (2007) en Super Mario 64 (1996) op gelijke hoogte met die klassiekers staat.

Super Mario-games (niet te verwarren met de soms wat experimentelere 'gewone' Mario-titels) drijven natuurlijk op herkenbaarheid, en Odyssey trekt die lijn ook gewoon door. De bubblegumkleurtjes in het decor, de jolige synthesizermuziek, de champignons, raketten en plantaardige wezens met kwaaie gezichtjes die uw tegenstanders zijn, de Ooh!-, Aah!- en Woohoo!-kreetjes: het drijft allemaal op een herkenbaarheid die voor fans van de serie behaaglijk is, maar waar andere spelers misschien ook op afknappen.

Geheim recept

Je hoeft echter niet hoog op te lopen met het hele Mario-universum om te onderkennen dat Super Mario Odyssey op solide gameplayprincipes steunt. Dat voelt u meteen al wanneer u de eerste - nog vrij makkelijke - levels van de game doorspeelt: alles wat u doet in de game pompt nét de juiste dopaminedriezel door uw hersenlobben om onbewust méér te willen. Nintendo, en met name Super Mario-bezieler Yoshiaki Koizumi, hebben wat dat betreft wellicht een soort geheim recept in de kluis liggen: het blijft erg frappant hoe dit soort games op ieder moment de juiste zintuiglijke snaren weet te raken.

Maar Super Mario Odyssey schittert ook in de manier waarop de game van zijn formule durft af te wijken. De game heeft 'reizen' als centraal thema, en brengt u dus naar verscheidene exotische omgevingen. Sommige daarvan lijken sprekend op decors die al in eerdere Super Mario-games zaten, zoals een woestijn- en strandlevel, andere zijn eerder onverwachte passages, zoals een wereld die lijkt op Midtown Manhattan in New York. Meer dan eerdere Super Mario's moet Odyssey het van de vrije 'exploreerbaarheid' van zijn levels hebben: soms zijn de objecten die u zoekt (meestal maanvormige power-ups, die nodig zijn als brandstof voor uw luchtschip) in het bezit van een grotere tegenstander (een zogeheten 'boss') die u moet verslaan, andere keren moet u gewoon goed zoeken.

Voor de rest is Super Mario Odyssey het gewoonlijke gimmickfestival, met kleine, onverwachte accenten die over die beproefde formule heen werden gestrooid. De 2D-sequenties, waarbij u in een muur terechtkomt en korte tweedimensionale parcours moet afleggen als de uit grote pixels bestaande Mario uit de originele Super Mario Bros (1985), zijn daar een mooi voorbeeld van. En de pièce de résistance hielden we voor het laatst: er zit heel wat extra vrijheid in de mogelijkheid om - via het deze keer van magische krachten behepte petje van Mario - letterlijk in àlles te kunnen transformeren, van decorstukken tot uw vijanden zelf. Het zijn dat soort vondsten die ervoor zorgen dat de Super Mario-reeks, ondanks het feit dat ze al meer dan dertig jaar op de teller heeft en voor het merendeel op overbekende vormelementen draait, wellicht nooit écht belegen zal geraken.

Beeld Nintendo

Super Mario Odyssey verschijnt op Nintendo Switch.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234