Woensdag 16/10/2019

Strijd om de wachtende gamer

Uncharted: Golden Abyss op de PlayStation Vita is in visueel opzicht alvast een enorme sprong voorwaarts. Beeld UNKNOWN

Het slagveld van de spelconsoles wordt stilaan weer woelig. Nintendo heeft met de 3DS een eerste eindejaarsperiode achter de rug, Sony komt binnenkort met zijn PlayStation Vita. Samen moeten ze het opnemen tegen een derde partij die snel aan belang wint: smartphones en tablets.

PlayStation Vita
Sony's PlayStation Portable slaagde er tijdens de zes jaar dat het toestel op de markt is in om wereldwijd 73 miljoen exemplaren te slijten. Dat is niet slecht voor een goeddeels onbestuurbare brik. En binnenkort komt de opvolger, die een pak hanteerbaarder is. De PlayStation Vita, die in Japan al op de markt is maar bij ons op 22 februari wordt verwacht, heeft twéé duim-sticks, een aanraakscherm, een aanraakpad achteraan, en een slot voor geheugenkaarten die de klunzige minischijfjes van de PSP moeten vervangen. Als het op de puur technische kenmerken van het toestel aankomt, heeft Sony een winnaar op zak.

"De Vita is geen toestel dat vol zit met nauwelijks gebruikte gimmicks", zegt Robin Ceulemans van Sony PlayStation België. "Alle functies die het heeft, worden op een relevante manier gebruikt."

Eigenlijk is de PlayStation Vita een verbeterde versie van de PSP. Dat bleek onder meer toen De Morgen een testversie van Resistance: Burning Skies en Uncharted: Golden Abyss speelde. Visueel was het alvast een enorme sprong voorwaarts. Maar het grote verschil waren de twee duimsticks in plaats van de ene die op de PSP stond: je kunt nu tegelijkertijd je personage en de camera besturen, waardoor games eindelijk even vlot spelen als op een huiskamerconsole.

De Vita kwam eind december uit in Japan. Maar de verkoopcijfers die het toestel daar kan voorleggen, zijn voorlopig teleurstellend: er werden 500.000 exemplaren verkocht tijdens de eerste drie weken, een cijfer dat Nintendo met zijn concurrerende 3DS al anderhalve week na de lancering haalde. Maar Uncharted: Golden Abyss, de grote Vita-lanceringsgame, is vooral op westerse leest geschoeid. Het bedrijf gaat er dan ook van uit dat de Vita het bij ons een stuk beter zal doen.

Nintendo 3DS
Toen Nintendo vorig jaar zijn 3DS op de markt bracht, een nieuwe versie van de befaamde zakconsole met een 3D-schermpje dat ook zonder brilletje beeld in drie dimensies tevoorschijn tovert, richtte het zich vooral op oudere spelers. Langdurige blootstelling aan het 3D-beeld is sowieso slecht voor de ogen van erg jonge kinderen. En ook de games - onder meer zakversies van Street Fighter IV, Splinter Cell: Chaos Theory en Resident Evil - viseerden een ouder publiek. De toestellen verkochten echter voor geen meter, en Nintendo gooide de boel snel om: het haalde de prijs van het toestel sterk naar beneden (het kost nu 180 euro, een pak minder dan de lanceringsprijs van 250 euro), en het doelpubliek werd toch weer kinderen, tieners en vrouwen.

Vorig najaar tapte Nintendo uit zijn vaatje klassiekers, en ook dat hielp de verkoopcijfers van het toestel vooruit. Kleppers als Mario Kart 7 en Super Mario 3D Land sleten respectievelijk 4,7 miljoen en 5 miljoen exemplaren tot nu toe, en het aantal verkochte 3DS'en zit eveneens voorbij de kaap van 10 miljoen. "De 3DS zit absoluut voorbij een keerpunt", zei Michael Pachter onlangs, een in games gespecialiseerde analist bij zakenbank Wedbush Morgan.

De vraag is nu hoe de 3DS het zal uitzingen ten opzichte van de krachtigere PlayStation Vita. Maar wat dat betreft, kan Nintendo een stevig palmares voorleggen: tegenover de originele Game Boy in 1989 en de eerste DS in 2005 stond eveneens telkens een technisch superieure concurrent (respectievelijk Sega's Game Gear en Sony's PSP), en die werd in beide gevallen geklopt.

Smartphones en tablets
Gamen op een mobiele telefoon kon al jaren maar werd pas populair met de komst van de smartphone. Volgens het Amerikaanse mediastudiebureau Nielsen gebruikt vandaag 64 procent van alle smartphonegebruikers zijn toestel regelmatig om er een spelletje op te spelen, en marktonderzoeker Interpret zegt dat 71 procent van alle eigenaars van een iPad er in de voorbije maand een videogame op heeft gespeeld.

Dat betekent dat er vandaag 128 miljoen eigenaars van een Androidsmartphone of -tablet zijn die er games op spelen (op een totaal van iets meer dan 200 miljoen geactiveerde Androidtoestellen), 93 miljoen gamende iPhone-eigenaars (op de 146 miljoen iPhones die in gebruik zijn), en 27 miljoen iPadbezitters die zich onledig houden met games (op een wereldwijd totaal van 39 miljoen). Dat geeft een totaal van 248 miljoen mobiele gamers, nu al meer dus dan de 224 miljoen spelers die een Nintendo DS of een Sony PSP hebben.

Gamen op de smartphone heeft maar een viertal jaar nodig gehad om die score te bereiken. En het is nog maar het begin, zegt Colin Sebastian, een in videogames gespecialiseerde marktanalist bij de Amerikaanse zakenbank Baird. "We hebben nog maar het topje van de ijsberg gezien. Gamefabrikanten zoeken alsmaar meer de smartphonemarkt op, omdat ze hebben ontdekt dat mensen tijd hebben om erop te spelen."

Smartphonegames worden bij voorkeur gespeeld wanneer mensen een paar minuutjes te doden hebben. Gamen op een console, zelfs wanneer het over een DS of een PSP gaat, gebeurt daarentegen meestal door er tijd voor vrij te maken. Het verklaart voor een deel het succes van games als Angry Birds, waarvan de levels minder dan een minuut duren. "Er zijn drie maten ontstaan in het spelen van games", zegt Sebastian. "Er zijn de hapjes, zoals Angry Birds, er zijn de snacks, zoals Farmville of games die je op de PSP en DS speelt, en er zijn de 'super size'-games, zoals Call of Duty op de huiskamerconsole."

 Gamefabrikanten zoeken alsmaar meer de smartphonemarkt op, omdat ze hebben ontdekt dat mensen tijd hebben om erop te spelen  
Marktanalist Colin Sebastian
Beeld UNKNOWN
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234