Maandag 13/07/2020

Startup verslaat CAPTCHA's met kunstmatige intelligentie

Het bedrijf uit San Francisco wilde tonen dat het de beste was in de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie.Beeld Creative Commons - Alan Levine

Vicarious, een Amerikaanse startup, zegt een methode te hebben gevonden om CAPTCHA, een test die websites gebruiken om menselijke gebruikers van computers te onderscheiden, te kraken. Dat meldt het magazine Wired. Ze maken hiervoor gebruik van kunstmatige intelligentie.

CAPTCHA's (kort voor Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart ) zijn korte stukjes tekst, cijfers of symbolen die websites, naast een gebruikersnaam en een e-mailadres, vaak gebruiken om te verzekeren dat haar bezoekers wel mensen zijn. Vicarious beweert nu dat ze door hun onderzoek naar kunstmatige intelligentie deze captcha's kunnen kraken.

De kunstmatige intelligentie wordt getraind in het herkennen van woorden en beelden. "Ons systeem heeft maar een paar voorbeelden van woorden nodig om ze te herkennen", zegt Dileep George, de medestichter van Vicarious. "Vroeger had je hier meer dan 10.000 voorbeelden voor nodig." In een filmpje wordt aangetoond hoe Vicarious eenvoudig de beveiliging van grote websites als Google, eBay of Paypal kan doorbreken.

Volgens Scott Phoenix, de andere medestichter van Vicarious, heeft het bedrijf geen kwade bedoelingen. De startup uit San Francisco wilde gewoon aan de wereld laten zien dat het breken van CAPTCHA mogelijk was en dat ze de beste waren als het gaat om onderzoek naar kunstmatige intelligentie.

Luis von Ahn, één van de ontwikkelaars van CAPTCHA is niet onder de indruk. Hij wijst erop dat sinds de ontwikkeling van het systeem in 2000 er om de zes maanden wel een verhaal uitkomt over hoe CAPTCHA zou zijn 'gekraakt'. Ahn geeft toe dat een CAPTCHA gebaseerd op stukken tekst kwetsbaar kan zijn. Testen die gebruik maken van symbolen kunnen volgens hem enkel door mensen worden opgelost.


Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234