Woensdag 08/04/2020

games

'Star Trek: Bridge Crew' wil VR-gaming

Beeld Ubisoft

Een van de nadelen aan virtual reality is dat het in essentie een asociaal platform is: de speler sluit zijn zintuigen af van de echte wereld om in de virtuele te duiken. 'Star Trek: Bridge Crew' probeert die beperking tegen te gaan: door iedere speler een cruciale rol in de besturing van een ruimteschip te geven, verplicht de aanstaande VR-game spelers met zachte hand tot samenwerking.

De stuurman van de USS Aegis manoevreert zijn schip het ruimtestation uit, en kiest een verre bestemming op de sterrenkaart. Ondertussen zet de ingenieur de 'warp drive', de motor die het schip naar lichtsnelheid brengt, in gang. Vooraan op de brug brengt de stuurman het schip in aanloop, en duwt hij de hefboom naar voren voor de 'warp'-sprong.

Wanneer het schip op zijn bestemming landt, luidt de missie om de in noodsloepen ontsnapte bemanning van een kapotgeschoten sterrenschip naar het ruim te 'beamen', wat weer een taak voor de ingenieur is. Ineens duiken er schepen op van de vijandige Klingons, waartegen de tactisce officier dan weer tegenvuur moet leveren. Hij krijgt de tegenstanders net lang genoeg afgewend tot alle schipbreukelingen aan boord zijn gestraald, waarna de stuurman net op tijd de vlucht weet in te zetten.

Samenwerking verplicht

Wie in de late jaren 60 naar de tv-serie 'Star Trek' keek, de BRT-herhalingen halfweg de jaren 80 zag of de reeks later oppikte op thuisvideo, herkent het zonet beschreven tafereel meteen. Alleen gebeurde het in een relatief levensechte computersimulatie van de brug van een sterrenschip uit de serie, en werden de handelingen van de verschillende bemanningsleden uitgevoerd door mensen van vlees en bloed, die de rol van de drie zonet genoemde bemanningsleden op zich namen. Ondergetekende speelde, in de hoedanigheid van stuurman, een korte sequentie uit 'Star Trek: Bridge Crew', een nieuwe VR-game die de Franse uitgever Ubisoft dit najaar nog op de markt wil brengen voor Oculus Rift, HTC Vive en PlayStation VR.

'Star Trek: Bridge Crew' ziet er bijzonder 'echt' uit in zijn virtuele wereld, maar dat is niet de grote kracht van de game. Waarin hij echt uitblinkt is in de samenwerking waartoe hij zijn spelers verpicht: vier spelers - de drie zonet genoemde plus een kapitein - moeten keihard samenwerken om te voorkomen dat een 'game over' opdoemt.

Beeld Ubisoft

Killer application

Het afgelopen decennium zijn er heel wat studies geweest, onder meer van informaticagigant IBM, die stellen dat multiplayervideogames met zogeheten 'cooperatieve' elementen ervoor zorgen dat spelers - die tijdens de werkuren potentieel ook werknemers zijn van een bedrijf waarin ze in team moeten werken - beter leren om samen te werken, en soms zelfs zichzelf ontwikkelen als een natuurlijk leider. Alleen geleidt het ontwerp van de games spelers niet altijd even goed in die samenwerking, en bestaan onlineteams in essentie uit een troep Einzelgängers die in heel minieme mate rekening houden met hun teammaats.

Het is ironisch dat een game als 'Star Trek: Bridge Crew', dat op een inherent asociaal platform als virtual reality verschijnt, spelers tot zo'n diepe samenwerking dwingt. Op videogamebeurs Gamescom werd het deze week duidelijk dat de makers van VR-games vooral op zoek zijn naar een manier om de 'killer application' van het platform te worden, de game die spelers ertoe drijft om de hardware in huis te halen.

Dat proberen ze op verscheidene manieren: een hele resem horrorgames probeert zijn spelers bijvoorbeeld de stuipen op het lijf te jagen in een levensechte wereld, en het Amerikaanse gamehuis Bethesda wil zijn volledige games 'Fallout 4' en 'Doom' heruitbrengen op VR. Maar de sociale ervaring van 'Star Trek: Bridge Crew' staat voorlopig bovenaan ondergetekendes shortlist van kanshebbers.

Beeld Ubisoft
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234