Maandag 23/09/2019

Review

'South Park: The Stick of Truth' is eentje voor de an(n)alen

Beeld Ubisoft

De officiële 'South Park'-game had zowat alle kansen tegen zich: de release liep zware vertraging op, de originele uitgever ging failliet, het genre is niet voor iedereen weggelegd, en eerdere exploten van dezelfde soort (zoals gameadaptaties van 'The Simpsons' en 'Family Guy') waren geen succes. Maar de scepsis die ook wij koesterden voor 'South Park: The Stick of Truth' bleek voor één keer volledig ongegrond: aan het einde van de rit kwam ontwikkelaar Obsidian Entertainment met een onweerstaanbare instantklassieker op de proppen.

Laat ons beginnen met een waarschuwing: 'South Park: The Stick of Truth' is - om het héél eufemistisch te zeggen - geen game voor iedereen. De tegendraadse, boertige, politiek incorrecte, soms ronduit onbeschofte humor is daar nog de geringste factor in: 'South Park' is ondertussen zeventien jaar op de buis, en in die tijd hebt u vast wel voor zichzelf uitgemaakt of het al dan niet uw ding is. De grootste verrassing ligt elders: het gamegenre dat de ontwikkelaars hebben gekozen. Waar de makers van 'The Simpsons Game' (2007) en 'Family Guy: Back to the Multiverse' (2012) het op veilig speelden door het te houden op een actie- en platformspelletje, kozen de mensen achter 'South Park: The Stick of Truth' - op expliciete vraag van seriebedenkers Matt Stone en Trey Parker - voor een roleplayinggame (rpg), een genre dat slechts door een niche van gamers wordt gespeeld.

Maar die twee elementen weerhielden Obsidian Entertainment, de Amerikaanse studio die de game op vraag van Stone en Parker maakte, er niet van om uiteindelijk met een onweerstaanbare game op de proppen te komen. Ondergetekende speelde de game, die vrijdag verscheen, gisteren uit, en moest de ervaring die hij net had doorgemaakt nog een dag laten gisten voordat hij de doorslaggevende beslissing kon nemen: is deze game vier of vijf sterren waard? Die laatste score geven we namelijk niet zo vaak weg: ze is alleen weggelegd voor waarachtige klassiekers als 'God of War', 'Bioshock', 'Fallout 3', 'Heavy Rain' of 'Red Dead Redemption'. Het was een moeilijke, maar de balans viel uiteindelijk naar de hoogste score: 'South Park: The Stick of Truth' is een game voor de annalen waarin ook iedere van de zonet opgesomde titels huist.

Beeld Ubisoft

Juiste perspectief

Het allereerste punt waarop 'South Park: The Stick of Truth' scoort, is de vormgeving van de game: Stone en Parker hadden als criterium genomen dat iemand die onvermoed de huiskamer binnenwandelt waar de game wordt gespeeld, moet denken dat er een aflevering van de serie op tv is. En dat is gelukt: waar andere op cultanimatieseries gebaseerde games de tweedimensionale wereld in een 3D-omgeving probeerden te hameren, hield Obsidian Entertainment het bij een 'faux-3D'-wereld, te vergelijken met die van meer dan vijfentwintig jaar oudere games als 'Leisure Suit Larry' en 'Maniac Mansion', en dat was precies de aanpak die deze game nodig had. En dan is er de inhoud: Stone en Parker werkten intensief mee aan de ontwikkeling, en dat zorgde ervoor dat de game volledig het cachet heeft van een aflevering van de reeks - of liever: een heel seizoen, want de speelduur van het hoofdverhaal klokt ergens rond de twaalf uur af.

Tegen de tijd dat u die hebt afgewerkt, hebt u minstens een paar dingen meegemaakt die u zichzelf liever had bespaard. Zelfs in de gecensureerde Europese versie, waar Ubisoft op onbegrijpelijke wijze een paar minigames had uitgezwierd omdat ze mogelijk tegen teveel zere schenen zouden schoppen, zitten dingen die naar de huidige maatschappelijke normen los erover zijn. Dan heb ik het niet eens over de sequenties die wellicht vooral over de tong zullen gaan, zoals het gevecht met een reusachtig neukend koppel op de achtergrond, de abortusscènes of de in zombiemonsters veranderde geaborteerde foetussen, maar over de algemene toon van de game. Anale humor is alomtegenwoordig (magische aanvallen zijn bijvoorbeeld reusachtige gloeischeten), en er wordt à volonté gelachen met andersvaliden, feministes, joden en Canadezen.

Beeld Ubisoft

Vloeken en gniffelen

En dan is er die behoorlijk vreemde genrekeuze. Obsidian Entertainment is een studio die bekend staat voor zijn role playing games, en bestaat voornamelijk uit mensen die vijftien jaar geleden de rpg-klassieker 'Fallout' maakten. Dat is meteen te merken aan het opzet van 'The Stick of Truth': het is zelfs een redelijk hardcore rpg, waarin u goed uw weg moet kennen in de interne regels van het spel om tot aan de finale van de verhaallijn te wroeten. Maar tegelijkertijd voert de game u nét niet te ver dat genre in: de speeltijd is ongeveer een derde van die van genreklassiekers als 'Fallout 3' en 'The Elder Scrolls V: Skyrim', uw maximale personagelevel is 15, er hoeven geen objecten te worden gebricoleerd, en uw wapens blijven altijd hun opperste efficiëntie behouden. Voor een leek in het genre is de drempel misschien hoog, want u moet het gameplaysysteem volledig onder de knie hebben om de zwaardere gevechten aan te kunnen. Maar misschien is 'The Stick of Truth' voor dat soort spelers wel een waardige introductie in een genre waar ze zich tot nu toe nog niet aan waagden.

De enige schoonheidsfoutjes aan 'South Park: The Stick of Truth' zitten in de minigames die over het spel zijn uitgestrooid, en die bij momenten behoorlijk frustrerend zijn: u zult bij momenten zitten te vloeken op de game. Maar het overheersende gevoel dat de game u geeft, levert vooral gegniffel op. En een grijns die nog dagen na het beëindigen van de verhaalmissie op uw snuit zal blijven staan.

'South Park: The Stick of Truth' is uit voor PlayStation 3, Xbox 360 en pc. De twee consoleversies bevatten gecensureerde speelsequenties, de pc-versie niet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234