Donderdag 21/11/2019

Gamerecensie

'Sniper: Ghost Warrior 2': geen geslaagde opvolger

Beeld City Interactive

Toen 'Sniper: Ghost Warrior' drie jaar geleden op Xbox 360 uitkwam, werd het erg lauw onthaald, met overwegend gebuisde pancartes. Een jaar later kwam de versie voor PlayStation 3 uit, die meestal wel scores net boven de helft haalde. Iedereen hoopte dus dat ontwikkelaar City Interactive die goede lijn kon doortrekken ...

Als een nieuwe game met een retailprijs van minder dan 40 euro op de markt komt, voelen we meestal al nattigheid. Vaak weten de ontwikkelaars dan zelf al dat hun spel niet aan de wensen voldoet. Dat wordt dan ook al in de eerste minuten van het spel pijnlijk duidelijk.

Misschien worden we de laatste maanden erg verwend op grafisch vlak met toppers als 'Tomb Raider' of 'Assassin's Creed 3', maar waar deze 'Sniper' mee komt, hebben we toch al een tijdje niet meer gezien. In de eerste missie van het spel sluip je achter je spotter, maar je hebt nooit het idee dat je door een mooie wereld kruipt. In plaats daarvan volg je een hoekig individu door iets wat moet doorgaan voor struikgewas.

Als sluipschutterspel is het uiteraard noodzakelijk om grote open ruimtes te hebben, waardoor je grafisch een groot oppervlak moet creëren. Het lijkt wel alsof het team van City Interactive niet voldoende mankracht had om alles tot in detail uit te werken. Het spel ziet er namelijk uit als iets wat je drie of vier jaar geleden kon verwachten. Alles lijkt enorm hoekig, er zit weinig animo in de hele wereld, en het lijkt gewoon alsof niets leeft.

Beeld City Interactive

ONZE SCORE

Playstation 3
  • Geluid
  • Graphics
  • Gameplay
  • Levensduur
  • Totaal
Ook beschikbaar voor:
xbox     pc    

Omgevingsfactoren
Als het grafische gedeelte al zo'n tegenvaller is, dan moet de gameplay alles wel recht trekken, hopen we dan. Niets is echter minder waar. Hoewel het pure schietgedeelte - als sluipschutter rekening houden met wind en omgevingsfactoren - al bij al niet slecht is, kan het ons nooit echt boeien in dit spel. Dat komt mede door een zwak verhaal, en keuzemogelijkheden die erg beperkt zijn. Je moet voornamelijk orders opvolgen van je spotter, en in de missies die je op je eentje mag afwerken, zijn er weinig mogelijkheden.

Nog een groot manco in deze game is de levensduur. Een korte singleplayer kan je echt niet verlengen door de gamer weinig savelocaties voor te schotelen, waardoor je grote stukken opnieuw moet spelen bij een mislukt schot. Dat gebeurt spijtig genoeg veel te veel. En hoewel je een geluidsdemper gebruikt en goed verscholen zit, weet een volledig kamp opeens je exacte locatie. Soms toch, soms heeft echt niemand door dat ze beschoten worden. Veel logica zit er echter niet in.

Slechte singleplayer? Dan gaan we toch online een potje gamen. Is dat niet waar de meeste shooters om draaien? Wel, we gaan aan deze multiplayer weinig woorden vuil maken. De ontwikkelaars hebben er namelijk ook niet al te veel tijd in gestoken. Je moet het doen met amper twee mappen, en op zich geeft rondlopen met een pistool meer voldoening. Niet echt de bedoeling van een sluitschutterspel, denken we dan zo.

Beeld City Interactive
Beeld City Interactive
Beeld City Interactive
Beeld City Interactive
Beeld City Interactive
Beeld City Interactive

Zijn we te streng? Het zou kunnen. We willen jullie dan ook graag de mogelijkheid geven om het zelf uit te proberen. Dit zit er deze keer in de prijzenpot: 5 exemplaren van het het spel voor Xbox 360, en de collector's editions voor de drie platformen (PS3, Xbox 360, PC). Deelnemen kan door voor zondag 31 maart 23.59 uur een mailtje te sturen naar win@hln.be. In het onderwerp zet je 'Sniper Ghost Warrior 2', en in het bericht zelf vergeet je uiteraard ook je naam en adres niet, en voor welk platform je kans wil maken. Veel succes!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234