Dinsdag 06/12/2022

Smell Dating: vind de ware liefde met je neus

null Beeld Thinkstock
Beeld Thinkstock

Als ze je vragen welk zintuig je het eerst zou opgeven, is je antwoord waarschijnlijk geur. En dat terwijl datingservice Smell Dating ervan overtuigd is dat geur dé manier is om je ware liefde te vinden. Maar is er eigenlijk iets van aan?

Tine Kintaert

Je date kiezen via geur? Jawel, het bestaat. Smell Dating is een datingservice die samenwerkt met de New York University. Het concept is simpel: je draagt 72 uur lang een katoenen T-shirt. Dag en nacht, en deodorants zijn niet toegestaan.

Na die drie dagen stuur je het bezwete shirt op naar Smell Dating, die het daarna in kleine stukjes knipt. Vervolgens sturen ze de samples uit naar verschillende personen, terwijl jij net een envelop krijgt met enkele bezwete stukjes van andere mensen. Je laat weten welke je lekker of aantrekkelijk vindt ruiken, en als die mensen in kwestie hetzelfde denken van jouw zweetgeur, worden jullie in contact gebracht. Et voila: eeuwige liefde. Of toch niet?

Wetenschap in twijfel
In de wetenschap bestaat er nog heel wat twijfel over de link tussen geur en liefde. Bij dieren is het alvast bewezen. Sommige soorten gebruiken feromonen om een partner te vinden die 'immuuncompatibel' is. Met andere woorden: als de geur hen aanstaat, dan past het immuunsysteem van het andere dier zo goed bij hen dat ze een grote kans hebben op sterke jongen. Een mooi voorbeeld van evolutie, zeg maar.

null Beeld Thinkstock
Beeld Thinkstock

Bij de mens zijn de meningen meer verdeeld. Wetenschappers zijn het erover eens dat geur een belangrijke rol speelt in ons (dating)leven: we voelen ons zeker aangetrokken door mensen die lekker ruiken - of dat nu een zweet- of parfumgeur is. Maar of we ook effectief via onze geur informatie uitzenden over onze genen of ons immuunsysteem (en hoe compatibel we dan zijn), daarover bestaat discussie. Sommige onderzoeken vinden wel een link, andere dan weer niet.

Het probleem is dat de mens volledig anders omgaat met geur dan dieren. Bij ons is geur sterk gelinkt met onze herinneringen, waardoor we al snel een emotie creëren bij bepaalde geuren. Zo doet de zee jou misschien aan je eerste kus denken en krijg je er een goed gevoel bij; iemand anders werd misschien gedumpt op het strand en zal zich dan weer slechter voelen. Allemaal factoren die weinig met genetica te maken hebben.

Gelijke neuzen
Eén man gooide het na al die onduidelijkheid over een andere boeg. Neurowetenschapper Noam Sobel van het Weizmann Institute of Science denkt dat hoe goed of slecht we ruiken minder belangrijk is dan de manier waarop we ruiken. Uit zijn onderzoek, gepubliceerd in het tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences, kon hij concluderen dat iedere geurzin uniek is: elke neus heeft meer dan 400 verschillende geurreceptoren van de in totaal zes miljoen soorten die bestaan. En die unieke combinatie blijkt wél een invloed te hebben op relaties. Hoe meer de geurzin van de 222 onderzochte koppels op elkaar leek, hoe langer hun relatie duurde. Koppels die de wereld op dezelfde manier ruiken, blijven samen.

Op basis van die 'angstaanjagend sterke link' richtte ook hij een datingservice op: SmellSpace.com, een sociaal netwerk op basis van geur. Er zijn geen profielfoto's of bio's om te schrijven, maar je krijgt wel een geurpakket thuisgestuurd waarbij je dan verschillende vragen moet invullen. Daarna stelt Sobel een profiel van jou op en brengt je via de site in contact met gelijkaardige profielen. Op dit moment is de kans groot dat je toekomstige dan Hebreeuws spreekt, want voorlopig is de site vooral populair in Israël. Maar Sobel verwacht alvast dat het een groot succes wordt. "Het is haast onmogelijk om een lichaamsgeur wetenschappelijk vast te leggen. Oplijsten hoe jouw geurzin werkt, is veel gemakkelijker. Je kan zo veel gemakkelijker compatibele mensen vinden." Of toch tot je ze dan voor het eerst ontmoet, want het oog wil ook wel wat natuurlijk.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234