Zondag 21/07/2019

Analyse

Slecht nieuws voor Apple, maar goed nieuws voor de consument

De tegenvallende beurscijfers op een scherm in Wall Street. Beeld AFP

Wie puur naar de eerste omzetwaarschuwing van Apple sinds 2002 kijkt, verslikt zich net zoals Wall Street in zijn koffie. Wie iets verder kijkt dan de waarde van Apple-aandelen, ziet een onverwachte winnaar: de consument. We doen steeds langer met onze iPhone en moeten dus niet elke twee jaar een nieuwe kopen.

Wall Street moest even naar adem happen toen de brief van Apple-baas Tim Cook aan zijn aandeelhouders wereldkundig werd gemaakt. Apple zou in het vorige kwartaal geen 91,5 miljard dollar (goed 80 miljard euro) omzet boeken, maar 84 miljard dollar (73,5 miljard euro). Dat uitte zich in een daling van het Apple-aandeel met ongeveer 9 procent.

De reden voor die tegenvallende resultaten is volgens Cook tweeledig. Zo is de vertraagde groei van de Chinese economie groter dan verwacht. Maar de Apple-baas stelt in de Verenigde Staten en Europa ook een voor hem vervelend probleem vast: minder mensen hebben hun oude iPhone vervangen door een nieuwe.

Die eerste verklaring klopt volgens analisten niet helemaal. Wat Cook niet in zijn brief vermeldt, is dat – naast een remmende groei in China – de concurrentie in China stevig van zich afbijt. In het tweede en derde kwartaal van 2018 dook het marktaandeel van Apple in China onder de 10 procent, terwijl merken zoals Huawei, Vivo en Oppo doorgroeiden naar een aandeel van 20 procent.

Ook de tweede oorzaak voor het bijstellen van de verwachtingen, kan wat nuance gebruiken. Zestig dagen geleden, toen de eerste omzetverwachtingen gecommuniceerd werden, wist Apple ook al dat mensen minder iPhones kopen. Hoe verklaar je anders de wereldwijde prominente promotie op de Apple-websites die mensen moest overtuigen om hun oude telefoon in te ruilen tegen korting voor een nieuwe iPhone? Bovendien liet Tim Cook begin november al weten dat het bedrijf in Cupertino geen cijfers van verkochte iPhones, iPads en Macs meer zou communiceren.

Analisten wisten het toen al zeker: dat beslis je alleen als je weet dat de verkoopcijfers zullen tegenvallen.

Batterijschandaal

Waarom heeft Apple de omzet voor het afgelopen kwartaal dan met ruim 6 miljard euro overschat? Volgens Gene Munster, die Apple al jaren als analist volgt, zijn de prijsstijgingen van afgelopen herfst de belangrijkste verklaring voor de inschattingsfout. De iPhone werd altijd als een zogenaamd ‘snobgoed’ gezien. Voor zulke goederen geldt het Veblen-effect. Waar een hogere prijs bij normale producten kopers afstoot, trekt een Veblen-goed met een hogere prijs net extra kopers aan.

Die strategie legde Apple geen windeieren. Het kon de daling in aantal iPhones, die zich vier jaar geleden inzette, financieel compenseren door duurdere iPhones te verkopen. “Achteraf gezien was de nieuwe verhoging van de prijzen in september een slechte beslissing,” zegt Munster aanThe Financial Times, “maar op dat moment leek dat een logische strategie.”

Apple wordt met andere woorden het slachtoffer van zijn eigen succes. In plaats van 24 maanden doen mensen tegenwoordig gemiddeld 30 tot 36 maanden met hun iPhone. Wie vroeger een snelle iPhone met een goeie batterij wilde, kon maar beter om de twee jaar een nieuwe kopen. Intussen is de smartphone zodanig ontwikkeld dat het verschil tussen een iPhone 6 uit 2014 en een iPhone XS uit 2018 voor een gewone gebruiker te klein is geworden om meer dan 1.000 euro voor een nieuwe neer te tellen.

Zeker niet als je weet dat software-updates ervoor zorgen dat die oude telefoons steeds beter presteren. Toen Crai Fredetighi, vicepresident bij Apple, in juni besturingssysteem iOS 12 lanceerde, benadrukte hij maar al te graag hoe de nieuwe software oude telefoons weer nieuw leven inblaast.

Daarnaast heeft het batterijschandaal van december 2017, toen Apple moest toegeven dat het iPhones met oudere batterijen bewust trager maakte, voor extra waakzaamheid bij gebruikers gezorgd. Ter compensatie bood Apple een vervanging van de batterij aan tegen 30 in plaats van 80 euro. Heel wat mensen tekenden daarop in. 

Streaming

Hoe moet Apple omgaan met deze realiteit? Technologiejournalist Alexis C. Madrigal legt bij The Atlantic de vinger op de wonde: Apple is een iPhone-bedrijf. “Het is opmerkelijk dat een vertraging in de verkoop van iPhones in één land de bijna 20 procent groei in andere segmenten van het bedrijf teniet kan doen.”

M.G. Siegler, een invloedrijke stem in de Amerikaanse innovatiewereld, vermoedt dat Apple voor een Amazon-strategie zal kiezen. Met zijn Prime-abonnement biedt de e-commercereus naast gratis leveringen ook een soort Netflix aan. Het is volgens Siegler niet ondenkbaar dat Apple een gelijkaardig abonnement bedenkt. Het bedrijf investeerde de voorbije twee jaar miljarden in de productie van eigen series en films. Het is dus best mogelijk dat we binnenkort een abonnement nemen dat een nieuwe iPhone verzekert, gekoppeld aan een nieuwe streamingdienst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden