Woensdag 23/10/2019

Sjoemelende autoconstructeurs riskeren boete tot 30.000 euro per wagen

Beeld AP

Na het Europees Parlement hebben ook de lidstaten van de Europese Unie het licht op groen gezet voor een hervorming van de typegoedkeuring van nieuwe voertuigen en een beter toezicht op auto's die al verkocht werden. Constructeurs die sjoemelen met de uitstoot van hun wagens, riskeren een boete tot 30.000 euro per voertuig.

De nood aan een nieuwe typegoedkeuring en scherpere controle kwam bovenaan de politieke agenda te staan toen in de herfst van 2015 dieselgate losbarstte. De Duitse autobouwer Volkswagen bleek de uitstoot van zijn dieselwagens te manipuleren, later werd duidelijk dat ook andere constructeurs zich aan die praktijk bezondig(d)en. Zestien maanden nadat de Europese Commissie haar wetsvoorstel ter zake heeft gepresenteerd, hebben de bevoegde ministers er nu een akkoord over bereikt.

De nieuwe wetgeving over de typegoedkeuring van auto's moet in de eerste plaats de kwaliteit van de tests verhogen die uitgevoerd worden op nieuwe modellen. Die zal gebeuren onder reële omstandigheden ('Real Driving Emissions Test'). Ook het markttoezicht op voertuigen die reeds groen licht kregen, moet scherper. De lidstaten en de Europese Commissie krijgen de mogelijkheid om steekproeven uit te voeren om in een vroeg stadium bedrog op te sporen. Autobouwers en importeurs die de boel belazeren, kunnen een boete krijgen die oploopt tot 30.000 euro per voertuig.

Beeld REUTERS

Voor de nieuwe wetgeving van kracht wordt, moeten de lidstaten nog een akkoord vinden met het Europees Parlement. In het parlement reageert Kathleen van Brempt (sp.a) gematigd op de beslissingen die de Europese ministers genomen hebben. Ze is tevreden dat niet enkel de lidstaten wagens zullen goedkeuren en markttoezicht uitvoeren, maar dat de controle ook op Europees niveau zal gebeuren. "Daarmee zijn de lidstaten ingegaan op de voorstellen van het Europees Parlement om in de toekomst een tweede Dieselgate te voorkomen", zegt ze.

Tegelijk is Van Brempt ontgoocheld dat de strengere controle op verschillende punten is afgezwakt. Het parlement stelde voor om 20 procent van de op de markt gebrachte modellen te laten testen, maar dat aantal werd door de Raad afgezwakt en niet alle wagens zullen getest worden op dezelfde technische vereisten.

"Zo zal het aantal wagens dat getest wordt op milieuvereisten héél wat lager liggen dan wat het parlement had voorgesteld", zegt Van Brempt, die de parlementaire onderzoekscommissie naar Dieselgate leidde. Een lichtpuntje is volgens haar wel dat Duitsland gehinderd werd in zijn poging een blokkeringsminderheid op de been te brengen om de Europese controles en de administratieve boetes van tafel te vegen. Ze vindt ook dat België offensiever de belangen van de consument had kunnen verdedigen, in plaats van om meer flexibiliteit te vragen bij de controles.

De koepel van Europese consumentenorganisaties BEUC hoopt dat de parlementsleden tijdens hun onderhandelingen met de lidstaten meer ambitie aan de dag leggen. Want op verschillende punten werden de voorstellen van de Commissie en het parlement afgezwakt, luidt het. "Duidelijk onder Duitse druk hebben ze ingestemd met een reeks halfbakken maatregelen die van de hele hervorming een papieren tijger dreigen te maken", luidt het maandag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234