Vrijdag 24/05/2019

Seksualiteit

Sensoa bestrijdt seksmythes: "Vernemen dat Wim Oosterlinck 24 was bij zijn eerste keer is een opluchting"

Ook al is het een bezigheid die we al sinds ons ontstaan bedrijven, nog altijd gaan velen gebukt onder allerlei foute veronderstellingen over hoe seks 'hoort te zijn', zo zien ze bij Sensoa. Beeld Gettyimages

Iedereen heeft het voor zijn twintigste al gedaan en bij seks is penetratie het belangrijkste. Het zijn maar twee van de zes 'seksmythes' die het Vlaams expertisecentrum voor seksuele gezondheid Sensoa met een campagne wil doorprikken. Waarom is dat anno 2018 nog nodig?

"Vroeger vond ik niet veel aan seks. Ik deed mee omdat het zo hoorde. Mijn eigen genot vond ik minder belangrijk dan dat van mijn vriendje", zegt de 18-jarige Caroline. "Hij bepaalde wat we deden en ik vertelde niet wat ik lekker vond. Niet verwonderlijk dat ik bijna nooit klaarkwam. Ik dacht dat het nu eenmaal zo was en dat je als vrouw geniet door het plezier dat je de ander doet, maar dat je voor jezelf niets hebt op te eisen. Voor ik met seks begon, had ik al wat pornofilms gezien en dat heeft mijn idee van seks toen zeker beïnvloed. Nu voelt het helemaal anders. Ik wist al langer wat ik opwindend vind, maar nu vertel ik het mijn vriendje gewoon, of maak ik duidelijk wat ik wil doen."

Tips

Caroline is een van de getuigen die vanaf vandaag op seksualiteit.be tekst en uitleg geven bij zes seksmythes die centraal staan in de nieuwe Sensoa-campagne. Er zijn ook filmpjes en bij iedere mythe krijg je uitleg over waarom ze niet klopt, maar ook tips om thuis mee aan de slag te gaan.

De seksmythes die Sensoa de kop wil indrukken

1. Het belangrijkste bij seks is dat de man klaarkomt.

2. Aan pijn bij het vrijen is niets te doen.

3. Enkel seks met penetratie is echte seks.

4. Met hiv kan je geen seks meer hebben.

5. Jongens zijn de jagers, meisjes de prooi.

6. Iedereen heeft het voor zijn 20ste al gedaan.

Maar kregen we niet al voldoende tips dankzij talloze seks-en relatieprogramma's, boeken en steeds meer bezoeken aan de seksuoloog?

"Dat lijkt zo omdat er inderdaad al opener over seksualiteit wordt gesproken in vergelijking met een tijd geleden", zegt Sensoa-woordvoerder Boris Cruyssaert. "En je zou bij het grote aanbod over seksualiteit inderdaad denken dat we verzadigd zijn, maar zowel onderzoek als focusgesprekken met mensen en ervaringen van seksuologen tonen ons heel duidelijk dat dat niet klopt. Veel koppels zitten bijvoorbeeld verveeld met het idee dat penetratie per se moet bij de seks en ze durven er niet over te praten, ondanks alle media-aandacht voor seksualiteit."

Inspiratie

Professor seksuologie Paul Enzlin (KU Leuven) bevestigt dat. "Er is een groot verschil tussen wat aan bod komt in de steeds explicietere tv-programma's over hoe seks 'beter kan' en wat mensen in de intieme cocon van hun eigen leven ervaren. Ik zie zowel in mijn praktijk als in discussies met studenten dat velen blijven vasthangen aan een bepaald idee van hoe seks zou moeten zijn. Weer een nieuw programma of campagne maakt dat niet per se makkelijker. Maar je kunt wel hopen dat zo'n campagne inspireert om het gesprek tussen geliefden op gang te brengen."

Cruyssaert benadrukt eveneens dat het er niet om gaat paternalistische sekslessen geven en de mensen onzeker te maken door te zeggen hoe het moet of hoe we naar seks moeten kijken. "Het is uiteraard perfect oké dat je penetratie wél belangrijk vindt", zegt hij. "We willen mensen die ergens mee zitten met deze campagne alleen een voorzetje geven om op zoek te gaan naar wat ze zelf vinden en willen. En dit zonder zich te laten leiden door alle dictaten en ideeën die de ronde doen en zonder gebukt te gaan onder die mythes."

Meteen na de lancering is er al een concreet voorbeeld: Wim Oosterlinck die op Qmusic in zijn item over de campagne vertelt dat hij 24 was toen hij voor het eerst seks had. Cruyssaert: "De reacties van luisteraars tonen grote opluchting. Prille twintigers die het nog niet deden zijn heel erg blij dat dat ze dus gewoon normaal zijn, net zoals Wim."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.