Zondag 17/11/2019

Ruimtetelescoop ontdekt miljoenen zwarte gaten in kosmos

Beeld EPA

De Amerikaanse ruimtetelescoop Wise heeft miljoenen tot nu toe onbekende zwarte gaten in de kosmos gevonden, zo heeft de NASA vandaag meegedeeld.

In totaal repertorieerden de wetenschappers 2,5 miljoen actieve en extreem massarijke zwarte gaten, tot afstanden van meer dan tien miljard lichtjaar. Ongeveer twee derde van deze objecten zijn tevoren nooit waargenomen omdat stof hun zichtbaar licht blokkeert.

'Hot DOG's'
Daarbovenop ontdekte het ruimte-observatorium een nieuwe klasse van sterrenstelsels die tot de helderste ooit gevonden objecten in het heelal behoren. Het gaat om zowat 1.000 zogenaamde 'hot DOG's' die tot duizend keren helderder oplichten dan onze Melkweg. Ze zitten echter verhuld in zo'n dichte stof dat zij in het zichtbare licht niet te zien zijn.

"Eieren voor kuikens"
Gezien de Wise in het infrarood werkt, lukte het ze op te sporen in het verhitte stof. Volgens de NASA gaat het vermoedelijk om een zeldzame ontwikkelingsfase van sterrenstelsels in het jonge universum. Ook deze versluierde sterrenstelsels bevatten in hun kern een supermassarijk zwart gat. Het zou kunnen dat dit nog voor het leeuwendeel van de in het stelsel aanwezige sterren is gevormd. "Eieren waren aldus voor de kuikens", zegt Peter Eiesenhardt van één van de onderzoeksteams.

De in 2009 gelanceerde Wise heeft op twee jaar tijd de hele nachthemel twee keer in het infrarood in kaart gebracht.

Beeld AFP
Beeld AP
Beeld AFP

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.