Zondag 20/10/2019

Review

Ren zo snel als je kunt weg van 'Escape Dead Island'

Beeld Deep Silver

Een van de laatste originele games voor de PlayStation 3 en Xbox 360 is tegelijkertijd ook een van de poverste: 'Escape Dead Island' is, goeie bedoelingen ten spijt, een miserabele, onafgewerkte hoop drek, die zowel de 'last-gen'-consoles als de 'Dead Island'-franchise een belegen nasmaakje geeft.

Er valt ontzettend weinig goeds te vertellen over 'Escape Dead Island', een nieuwe game in de zombieslasherreeks die deze keer in derde persoon wordt gespeeld en op zoek gaat naar het ontstaan van de zombieuitbraak op dat noodlottige tropische eiland. Behalve dan dat de game nog wel veelbelovend begint: tijdens een introductie met een 'overpowered' tijdelijk hoofdpersonage, om te laten zien wat er later mogelijk zal zijn en met een beetje spektakel het verhaal bij de speler te introduceren, fileer je groepjes ondoden terwijl je er andere overhoop schiet, en de 'graphic novel'-achtige stijl komt - hoewel je hem ondertussen al zò vaak hebt gezien - als een welgekomen afwisseling. Die eerste twintig minuten van de game, die zijn nog wel te doen.

Beeld Deep Silver

Maar daarna gaat het ook wel èrg snel mis. 'Escape Dead Island' speelt zich af in het universum van de onverwachte 'Dead Island'-hitreeks, en was zelfs bedoeld als een pivotale aflevering daarin: degene die door probeert te dringen tot de kern van de serie. Daarom bijvoorbeeld dat er werd gekozen voor een avonturengame in de derde persoon, waarin je zelf op onderzoek kunt gaan en dus ook zelf kunt uitvissen welke gebeurtenissen hebben geleid tot het verhaal(tje) van de eerste 'Dead Island'-game. Qua gameplay kozen de makers eerder voor de 'stealth'-aanpak, al kun je hakken ook. Klinkt allemaal heel mooi en veelbelovend, maar in de uitvoering is het duidelijk helemaal misgegaan. Die 'stealth'-aanpak? Die zou een mooie zijsprong kunnen zijn, ware het niet dat er moeilijk een lijn te vinden is in hoe de zombies je detecteren: op het ene moment hebben ze je in de mot vanaf het moment dat je het vertrek binnenkomt, op het andere kun je ze bijna frontaal aanvallen voordat ze iets hebben gemerkt. Die 'graphic novel'-achtige vormgeving? Die is relatief geslaagd, al is dit soort trucs de afgelopen jaren al eens te vaak opgedoken in games (zie bijvoorbeeld 'Red Steel 2', 'No More Heroes', 'Madworld'), en verdenken we de makers van 'Escape Dead Island', het Zweedse Fatshark, ervan dat ze deze stijl vooral hebben gekozen om grote onvolkomenheden in de visuele presentatie van hun game - zoals bloedeffecten - te verdoezelen. Heel wat elementen, zoals de 'execute'-animaties, zijn niet eens afgewerkt. En dan is er dat tenenkrullende verhaal, met een van de meest onsympathieke hoofdpersonages (een rijkeluiszoontje met een modieuze sik, een polootje met rechtopstaande kraag en een driekwartbroek) die de videogame-industrie ooit heeft voortgebracht.

Beeld Deep Silver
Beeld Deep Silver
Beeld Deep Silver

Wereldwijde collega-recensenten maken zich momenteel nogal vrolijk over 'Escape Dead Island': de game is zo ontegensprekelijk slecht dat hij momenteel als schietschijf wordt gebruikt voor het scherpste afkraakproza dat ze kunnen bedenken. In alle eerlijkheid: het is niet dat het eindproduct al die ridicule niet verdient. Maar achter de mislukking die 'Escape Dead Island' is, zitten mechanismen waar je minder vrolijk van wordt: dit is duidelijk het resultaat van iets wat hartgrondig is misgegaan. Twee aangekondigde en vervolgens weer afgelaste 'preview'-evenementen voor de videogamepers zijn om te beginnen al geen goed voorteken. Ook op Gamescom - minder dan drie maanden voor de release - zag de game er nog bijzonder onaf uit, en de levels die ondergetekende toen speelde zagen er krek hetzelfde uit als toen hij zich er in de finale versie opnieuw doorheen worstelde. Was deze game ondergebudgetteerd door uitgever Deep Silver? Werden de makers verplicht om hem tegen de deadline af te maken ondanks het feit dat de productie vertraging had opgelopen, en eigenlijk een uitstel meer op zijn plaats was geweest? Resulteert dit hopelijk niet - zoals helaas wel vaker gebeurt na gamefiasco's als 'Escape Dead Island' - in een saneringsgolf bij de studio die de game heeft gemaakt? Dat valt allemaal nog te bezien. Maar voor jou, als consument, is er maar één boodschap: deze game kopen en spelen staat gelijk aan zelfkastijding.

'Escape Dead Island' verscheen voor PlayStation 3 en Xbox 360.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234