Zaterdag 27/11/2021

RECENSIE

Recensie 'Twisted Metal': Vooral voor multiplayer

Moord en geweld in een auto. Dat is waar het in 'Twisted Metal' om draait. Het spel moet het vooral hebben van een sterke multiplayer.

Het was even schrikken toen het pakje met een exemplaar van 'Twisted Metal' op mijn bureau op de redactie lag. Het eerste wat je ziet is een lelijke clown wiens haar in brand staat. De clown in kwestie blijkt Sweet Tooth te zijn. Voor wie hem, net als ik, nog niet kende: Sweet Tooth is een clown die je liever niet op een verjaardagsfeestje uitnodigt. Om hem nog griezeliger te maken, rijdt hij rond in een ijswagen. Hij gaat al een tijdje mee in de verschillende edities van het spel.

Echt eng is het spel echter niet. Calypso organiseert een aantal tests en kan de wens van één deelnemer in vervulling laten gaan. De strijd in de verschillende arena's is er echter eentje op leven en dood. Wie als laatste overblijft, heeft gewonnen. Je beschikt hiervoor ook over een aantal wapens, waarmee je je tegenstander in de vernieling moet schieten en rijden. Het indrukwekkendst is misschien wel Juggernaut, een enorme truck die op gegeven tijdstippen nieuwe tegenstanders in de arena loslaat. Het is dus de bedoeling dit gevaarte zo snel mogelijk uit te schakelen, maar dat is niet eenvoudig als je tegenstanders het op jou gemunt hebben.

Loop je te veel schade op, dan kan je snel van wagen veranderen in je garage. Of je kan gebruik maken van andere middelen om de schade meteen te herstellen. Alleen zullen je tegenstanders je het niet gemakkelijk maken om dit doel te bereiken. De strijd tegen de computer was vrij eenvoudig tijdens de eerste spelletjes. Pas wanneer Juggernaut op het toneel verschijnt, gaat het niveau plots omhoog. Maar het is duidelijk dat de makers van het spel niet gemikt hebben op een sterk verhaal. Bovendien startte mijn exemplaar ook nog eens met een irritant Nederlandstalig accent, dus ik kan enkel de Engelstalige versie adviseren.

Elkaar met wapens en bommen bestoken, wagens rammen met de bedoeling ze uit te schakelen... Geef toe, het klinkt als een ideaal recept voor een multiplayer. En daar moet 'Twisted Metal' het dan ook vooral van hebben. Al valt het zeker aan te raden eerst het verhaal te spelen, want de besturing vraagt heel wat oefening. Wie het spel onder de knie heeft, zal dan ook heersen in de arena.