Donderdag 28/05/2020

Recensie 'Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Impact': voor knoppenrammer én combofan

'Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Impact' voor de PSP heeft ons aangenaam verrast. We waren een beetje ongerust omdat enkele aspecten van de PS3- en Xbox 360-game 'Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2' ons enorm irriteerden, vooral dan de vervelende dialogen die je niet kan overslaan. 'Ultimate Ninja Impact' heeft eveneens saaie dialogen, maar die kan je gewoon skippen of sneller doen verlopen. Oef!

Even samenvatten: de populaire animefiguur Naruto is een jonge ninja uit het dorp Konoha. Net als de andere ninja's heeft hij speciale krachten, maar de knul loopt daarnaast nog rond met de geest van een enorm monster verzegeld in zijn lichaam. Dat monster geeft hem enorme krachten, maar maakt hem ook tot een doelwit voor de vijandige organisatie Akatsuki die de krachten van de demon wil gebruiken voor haar eigen winkel. In het begin van de verhaallijn van dit spel, die hetzelfde verloopt als de manga en de animeserie, snelt Naruto zijn vriend Gaara te hulp, een ninja van een ander dorp die ook een demon herbergt en daarom wordt aangevallen door de Akatsuki.

Veel vijanden tegelijk
Anders dan in de games op de tv-consoles neem je het in de PSP-game meestal op tegen veel vijanden tegelijk. Dat gebeurt op kleine afgesloten maps, die je desgewenst ook in coöp kan spelen. Van gevecht naar gevecht navigeer je op een grotere kaart, zoals bv. in veel 'Super Mario'-games. Op die grote kaart moet je dan ook hindernissen uit de weg ruimen door items vrij te spelen, etc.

We vonden de vechtpartijen in 'Ultimate Ninja Impact' opvallend plezant. Ze bevatten een paar aanvallen die worden getoond in speciale filmpjes, maar die duren niet lang en zijn dus niet vervelend, zoals in enkele andere vechtgames.

Combo's
De kenmerkende aanvallen van Naruto en co zijn natuurlijk present, en de uitvoering ervan verloopt erg soepel. Het loont zeker de moeite om de verschillende combo's te leren, maar met gewoon knoppenrammen kom je ook al een heel eind. Je kan ook spelen met de andere personages uit de franchise, die allemaal hun eigen bewegingen hebben.

Een van onze favoriete aanvallen is die waar Naruto enkele klonen van zichzelf maakt, om die vervolgens in een cirkel rond te zwieren en vijanden op hun donder te geven. Handig aan die vechtmaps is bovendien dat je even kan weglopen om chakra op te laden, iets wat niet kan in de 'Ultimate Ninja Storm'-games. De baasgevechten bieden verder nog een toffe afwisseling.

Aanstellers en vetzakken
Zoals dat hoort, bevat 'Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Impact' zowel de Japanse als Engelse stemmen uit de tv-serie, en is er natuurlijk ook Engelse ondertiteling voorzien. De dialogen verlopen niet in filmpjes, maar worden geanimeerd met tekeningen die een beetje bewegen. Verder kunnen we niet veel kritiek geven op het spel, buiten misschien dat de manoeuvres om aanvallen te ontwijken ook bij personages van het Zand een blok hout tonen, zoals dat enkel bij inwoners uit het land van Naruto zou mogen.

'Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Impact' is dus een prima game, vooral door de aangename gevechten. Het verhaal is natuurlijk niet nieuw, maar dat stoorde ons in dit spel niet. Er wordt daarnaast nog wat gelachen met de vetzak Jiraiya en de aansteller Guy, waardoor we een erg positief gevoel overhouden aan deze game. (sam)