Donderdag 20/02/2020

Recensie 'Fallout New Vegas Ultimate Edition': Uitgebreid de chaos in

Beeld rv

''Fallout New Vegas'? Maar dat spel is al anderhalf jaar uit!" De gamebaas van uw favoriete website had - zoals altijd - gelijk toen hij ons plan hoorde om deze post-apocalyptische RPG te bespreken. Maar deze 'Ultimate Edition' bundelt zoveel lekkers in één release dat het zonde is om 'm onopgemerkt voorbij te laten gaan. En zo heeft uiteindelijk iedereen een beetje gelijk.

Voor wie eind 2010 de release van 'Fallout New Vegas' niet volgde, schetsen we even de achtergrond van het spel. Je wordt als een anonieme koerier in een wereld gedropt die na een nucleaire catastrofe verscheurd wordt door een bloederige oorlog. In het begin sta je er bepaald slecht voor: criminelen kregen je te pakken, knalden een kogel door je hoofd en gooiden je in een ondiep graf. Welkom in New Vegas!

Uiteraard kom je dit akkefietje te boven en kan je aan een vele uren opslorpend avontuur in een weidse open wereld beginnen. In een reeks missies die je langs vele tientallen plaatsen brengt, leer je vrienden en vijanden kennen, ontwikkel je je krachten en haal je het meest uiteenlopende wapentuig in huis. Maar vergis je niet: de sfeer van dit spel staat helemaal haaks op het sombere thema. Retro-elementen, geinige personages en een onuitputtelijk arsenaal aan (flauwe) grappen zorgen ervoor dat rondtrekken in de radioactieve woestenij een levensgevaarlijke maar zeer amusante onderneming wordt. Alsof Geert Hoste een hoofdrol zou krijgen in de ‘Mad Max’-trilogie.

Beeld rv

Absurde sciencefiction
Dat was dus het origineel, dat in de herfst van 2010 ettelijke computerweduwes creëerde en moeders lijdzaam deed toezien hoe de maaltijden van hun gamende puberkroosten koud stonden te worden. Na het enthousiast onthaalde (maar wel door behoorlijk wat bugs geteisterde) 'Fallout New Vegas' volgden nog verschillende DLC's die meer scifi, meer kernellende en meer absurde humor aan elkaar wisten te koppelen. Dead Money, Honest Hearts, Old World Blues en Lonesome Road heten deze uitbreidingen, en die zijn allevier present in deze Ultimate Edition.

Bij het (her)spelen van de verschillende expansies blijkt nogmaals dat ontwikkelaar Bethesda er in geslaagd is om elke uitbreiding zijn eigen cachet te geven, waardoor het ondanks de uren en uren aan queestes nauwelijks gaat vervelen. Zo kan je kiezen voor het ‘FATS’-systeem, waarbij de actie in gevechtsscènes even gepauzeerd wordt en je op je dooie gemakje het lichaamsdeel selecteert waar je je vijand het hardst kan treffen. Ervaren shooter-spelers zullen hun neus optrekken voor dit handigheidje (en kunnen dat gewoon uitzetten), voor wie niet zo sterk is is het een leuk hulpmiddel om de strijd in de verwoeste gewesten te overleven.

Beeld rv

Volledige editie zkt. klanten
Daarnaast is ook het systeem van 'perks' om je personage te verbeteren zeer handig ('Skyrim'-adepten kennen dat al), en de jongste editie geeft je er ook 'Courier's Stash' en 'Gun Runner's Arsenal' bij, twee pakketten die je van extra wapentuig voorzien. Alles om compleet voorzien de kernchaos in te stappen, zeg maar.

Als conclusie zouden we kunnen zeggen: geweldige game, maar dat wisten we eigenlijk al een hele tijd. Zoals veel spelers kenden we de titel al, en haalden we eerder de uitbreidingen van 'Fallout New Vegas' in huis. Dat brengt ons meteen tot het grote pijnpunt van deze 'Ultimate Edition': als iedereen 'm al heeft, wie gaat er dan nog geld aan uitgeven, nu er met onder meer 'Mass Effect' nieuwere, langverwachte titels in het genre uitkomen? Maar voor wie bijzonder originele actie-RPG nog niet in huis heeft, geldt het advies: kopen.

Beeld rv

ONZE SCORE

XBOX 360