Zondag 31/05/2020

Recensie 'Dragon Ball: Raging Blast 2': vechten voor fans

'Dragon Ball: Raging Blast 2' is een vechtspel met de personages van de bekende animeserie. De game mikt honderd procent op de fans, en doet helemaal geen moeite om de rest mee te nemen in het verhaal: er is er namelijk geen.

Het spel overdondert je met verschillende modi, maar uiteindelijk draait alles rond gevechten van een tegen een, in singleplayer of in multiplayer. Je hebt wel de mogelijkheid om confrontaties uit de reeks na te spelen, vaak met extra voorwaarden die je moet vervullen, maar die worden helemaal niet gekaderd. Veel afwisseling heb je dus niet, maar misschien vinden spelers dat net goed. Geen gezever met een overbodig verhaal, maar gewoon knallen met het enorme arsenaal personages dat het spel bevat. Het zijn er zowat 100, hoewel hun bewegingen niet altijd hard verschillen.

Flitsend

De gevechten dan: initieel lijkt de mogelijkheid om te vliegen een heel boeiend aspect. Het gevoel van vrijheid dat je lijkt te hebben, wordt echter al snel tegengewerkt door de camera, die je tegenstander uit het oog verliest wanneer die zich onder of boven je bevindt. Verder heb je alle kleine en grote aanvallen tot je beschikking, en moet je ki opladen om de grote energie-aanvallen uit te voeren. Je bent er dankzij een oefenmodus heel snel mee weg, hoewel de moeilijkere bewegingen natuurlijk heel wat oefening vragen. Alles verloopt wel flitsend snel, en heel cool zijn de teleportaties of de beweging waarmee je als een meteoor naar je tegenstander raast. De confrontaties zijn echter te repetitief om ons te blijven boeien, zeker als je ze vergelijkt met bv. de meer vloeiende 'Ultimate Ninja Storm'-games rond Naruto.

Geluid
De game bevat de originele Japanse en Engelse stemmen van de serie, en de personages zien er schitterend uit. De achtergronden zijn dan weer vrij mager, maar de energie-aanvallen spatten van je scherm. De opzwepende muziek is wel heel aanwezig, en riskeert dus wel op je zenuwen te werken wanneer je hem niet goed vindt. Wij hebben alvas een grondige degout gekregen van enkele deuntjes.

Veel beloningen
'Dragon Ball: Raging Blast 2' is dus enkel voor fans, en die worden dan ook continu beloond met nieuwe kostuums, speciale bewegingen, foto's, muziek etc. Waarom gamers een foto-album van personages zouden willen, is ons wel een raadsel, net als die mogelijkheid om replays te bekijken na elk gevecht. Het spel lijkt het zelfs vreemd te vinden wanneer je die replay niét wil bekijken, en vraagt dus elke keer of je zeker bent dat je naar de volgende confrontatie wil zonder de replay te zien. Leuke extra's zijn wel de inbegrepen animefilm 'Plan to Eradicate the Super Saiyans', en de minigame waarin je op de juiste knoppen moet drukken tijdens de (korte) laadtijden.

Conclusie
'Dragon Ball: Raging Blast 2' is dus een aardig spel, maar het mist enkele zaken om echt goed te zijn. Of je dat erg vindt, is waarschijnlijk echt een kwestie van smaak. De diehardfans halen wel een feest van herkenning in huis, waarmee ze uren plezier zullen beleven. Probeer toch maar eerst de demo voor je die 60 euro uit je portefeuille haalt. (sam)

HLN.BE geeft zes PS3-games van 'Raging Blast 2' weg. Om te winnen, hoef je enkel te mailen naar win@hln.be met als onderwerp 'Dragon Ball'. Je kan deelnemen tot zondagavond om middernacht. Vergeet je adres en telefoonnummer niet!