Zaterdag 21/09/2019

Recensie 'Call of Duty: Modern Warfare 3': meer van hetzelfde

'Modern Warfare 3', de nieuwste telg in de 'Call of Duty'-saga, heeft in de eerste 24 uur maar liefst 6,5 miljoen exemplaren verkocht en daarmee alle verkooprecords verbroken. Uit deze recensie zal blijken of het ook de beste shooter ooit is. Aangezien de game na 'Battlefield 3' is uitgekomen, kan het niet anders dan dat we het daarmee vergelijken.

Het verhaal in de singleplayer volgt op de vorige twee edities van 'Modern Warfare'. In je eerste missie mag je Wall Street in New York al meteen gaan bevrijden van de Russen. Van bankiers is er al lang geen sprake meer, de natte droom dus van de 'Occupy Wall Street'-beweging. De campagnemodus is werkelijk een achtbaan die je vanuit New York in sneltempo naar andere grootsteden als Parijs, Praag en Londen brengt, met een tussenpauze in een klein Afrikaans dorpje.

Niet alles kan stuk
Zoals steeds hadden de makers oog voor detail, maar het valt niet te ontkennen dat er blijkbaar niet meer uit de (oude) grafische engine kan worden gehaald. Dat is meteen ook een eerste puntje waar 'Modern Warfare 3' moet onderdoen voor 'Battlefield 3'. Indien deze 'Call of Duty' twee weken eerder had uitgekomen dan zou het waarschijnlijk niet zo zijn opgevallen, maar nu werd duidelijk dat niet alles stuk kan. Nee, het is niet noodzakelijk dat je de ruit van een wagen aan flarden kan schieten, maar het maakt het er niet realistischer op. Ook de schietvaardigheid van je teamgenoten zou toch wat beter mogen. Je behoort tot een elite-eenheid, maar blijkbaar ben je zelf als enige geslaagd voor je schietexamen.

Tempo
Het verhaal uit de singleplayer zit echter goed in elkaar. Beter dan dat van 'Battlefield 3', dat steeds onderbroken werd door langere tussenfilmpjes. Niets van dat in 'Modern Warfare 3'. Leuke, korte animaties die het tempo niet breken, en je toch leuke informatie geven over hoe het verhaal nu voort moet. Na een vijftal uurtjes gamen stond de teller op '50 procent complete', en we maakten ons dus op voor nog vijf uur soldaatje spelen. Groot was dan ook de verbazing toen een kwartier later bleek dat het verhaal ten einde was, waardoor het nog korter was dan dat van de grote concurrent. Blijkbaar moet je ook alle intel verzamelen om de teller op honderd procent te krijgen.

Multiplayer
Zoals we ook al zeiden in de recensie van 'Battlefield 3', is de multiplayer toch het belangrijkste deel van het spel. Heel leuk, maar toch missen we iets. Tactiek en samenspel zijn namelijk ver te zoeken. Net zoals in de meeste multiplayers speel je wapens vrij door punten te verzamelen en je level te verhogen. Goed, maar het moet ook niet verder gaan dan dat. In 'Modern Warfare 3' moet je zelfs 'levellen' voordat je bepaalde missies mag spelen. Het is maar enkele levels, maar als ik wil beginnen met Capture the Flag, dan moeten ze me niet laten beginnen met Team Deathmatch!

Wisselwerking
In tegenstelling tot 'Call of Duty: Black Ops', zijn de zogenaamde COD points en het bijbehorende gokken opnieuw weg uit het spel. Toch wel een minpuntje van de afwisseling tussen ontwikkelingsstudio's Treyarch en Infinity Ward. Die wisselwerking zorgt er dan wel voor dat er jaarlijks in november een nieuwe game uitkomt, maar het zorgt er tegelijk ook voor dat de kwaliteit van de sequels niet steeds verbetert, maar eerder op en neer gaat. Wel terug is de 'Spec Ops'-modus. Dat zijn 16 missies, die elk verbonden zijn met de singleplayercampagne. Elke missie duurt vijf tot tien minuten, en kan alleen of met twee gespeeld worden. Hier behoort tactiek en samenspel wel tot de essentiële elementen om succesvol te zijn. Enkel spijtig dat het een apart levelsysteem heeft, en dus niet verbonden is met de multiplayer.

Conclusie
'Call of Duty: Modern Warfare 3' is een goede game, maar teert toch voornamelijk op de naam van de saga. Uiteindelijk is het voornamelijk meer van hetzelfde, wat gewoon goed is. Toch blijft het voor ons bij vier sterren. Deels omdat er niet voldoende vernieuwing is, deels voor het grafische aspect, en deels door de vergelijking met 'Battlefield 3'. (sg)

We mogen 5x 'Modern Warfare 3' + Elite (€120 per pakket) weggeven. Schrijf je vóór 16 november, 23u59 in op een van onze HLN.be nieuwsbrieven en maak kans op deze fantastische prijzen!

ONZE SCORE

Playstation 3