Woensdag 24/07/2019

Recensie 'A Game of Thrones': Plant eens een dolk in een rug

Een verbrokkelend koninkrijk dat verteerd wordt door interne twisten, politieke messentrekkerij en kroonprinsen die de koning van zijn troon willen wippen. We vragen ons af of ze in Laken wel eens naar 'Game of Thrones' kijken, de HBO-reeks die momenteel op PRIME loopt en die als 'A Game of Thrones: Genesis' in strategiespelversie bestaat.

Even een korte achtergrondschets: zowel de tv-serie 'Game of Thrones' als de gelijknamige 'Genesis'-game zijn gebaseerd op de succesvolle reeks fantasyromans van George R.R. Martin, die de machtsstrijd tussen acht adellijke families op het continent Westeros tot leven brengen . Legeraanvoerders, zonderlingen, draken en magiërs worden als pionnetjes ingeschakeld om het finale einddoel van de families - een zitje op de IJzeren Troon en dus een bestaan als machtigste koning van het werelddeel - te bereiken.

Strijden en samenzweren
Wie de serie op PRIME volgt, weet al dat de weg naar de absolute macht niet alleen langs het slagveld loopt. Om aan het langste eind te trekken, dient een beetje usrpator ook bedreven te zijn in de edele kunsten van het samenzweren, liegen, bedriegen en konkelfoezen. Dat moeilijke evenwicht tussen de frontale aanval en de diplomatie komt nu ook terug in het 'Game of Thrones'-spel, dat zich zo ergens tussen klassieke wereldbrandgames als de oude 'Age of Empires' of 'Civilization' nestelt.

Een beetje ervaring in dit soort strategiespelletjes is geen overbodige luxe, want deze 'A Game of Thrones: Genesis' is geen voer voor onbeslagen wereldveroveraars. Wie de tutorial doorloopt, krijgt al een idee van hoe complex het spel in elkaar zit. Gezanten kunnen allianties smeden met steden en burchten, en de boodschappers van rivaliserende families de deur wijzen. Maar zelden wordt er met open vizier aan expansie gedaan. Je kan ook spionnen inschakelen om geheime bondgenootschappen aan te gaan die aan de handelsinkomsten van je opponenten knabbelen, rellen uitlokken, spilfiguren van de vijand verleiden met bevallige dames en huurmoordenaars inschakelen om strategisch belangrijke tegenstanders neer te steken of te vergiftigen. Kortom, er is een heel arsenaal voor handen om je tegenstanders het bloed vanonder de nagels te halen, en dan is het nog niet eens oorlogstijd. Klinkt geweldig, alleen beschikt de vijand over net zoveel methodes om jou in de luren te leggen.

Iedereen zijn sterktes
Komt het wél tot een open strijd, dan wordt de situatie er alleen maar ingewikkelder op. Milities, ridders en allerlei soorten huurlingen worden in de strijd geworpen, en elke militaire eenheid heeft sterktes en zwaktes die in het heetst van de strijd over winst en verlies beslissen. Zo zijn lanseniers behoorlijk waardeloos tegen een divisie zwaarvechters, maar maken ze zonder problemen gehakt van aanstormende ruiterij, zoals de Fransen in 1302 al eens konden ondervinden. Bovendien heeft elk Huis zijn eigen speciale eenheden, die een unieke bonus opleveren.

Beeldschone omgeving
Al deze diplomatieke huichelarij en ingewikkelde oorlogsvoering speelt zich af in een mooi en gedetailleerd weergegeven Westeros. Met je muiswiel zoom je invoudig uit voor een helikopterview, en in als je de gedetailleerde landschappen, kastelen of eenheden wil bekijken. Niet van cruciaal belang voor dit soort games, wel heel aangenaam voor amateurstrategen die voor heel wat uren aan het scherm zullen zitten. Want in soorten conflicten is er keuze te over: naast de (perfect van makkelijk naar moeilijk opbouwende) campagnemodus kan je ook in Huis vs. Huis-situaties met één of meerdere rivalen in de clinch gaan, en natuurlijk ook je vaardigheden testen tegen menselijke tegenstanders. De besturing en de keuzemenu's zitten logisch en duidelijk in elkaar. Die heb je dan ook snel onder de knie, zodat je je echte denkwerk kan reserven voor de situaties waarin je zal terechtkomen.

Wie een introductie in het strategiegenre wil, raden we deze titel niet meteen aan wegens écht niet van de poes. Spelers die al de nodige generaalservaring hebben zullen echter veel plezier beleven aan het tactisch denkwerk en de diepgaande gameplay van deze verbazingwekkend mooi vormgegeven 'A Game of Thrones: Genesis'. (tw)

Deze moeilijke evenwichtsoefening tussen frontale aanval en diplomatie nestelt zich zo ergens tussen klassieke wereldbrandgames als de oude 'Age of Empires' of 'Civilization'

ONZE SCORE

PC